• Pegazuz123

Tvist med tandläkare - tips

Hej! Jag har hamnat i en tvist med min tandläkare som jag gärna skulle vilja ha ett opartiskt svar på.

För ungefär ett och ett halvt år sedan (Oktober 2015) så fick jag betalt för tandställning, men eftersom att jag inte ville ha tandställningen på utsidan så betalade jag tandläkaren 30 000kr extra för att få ha den på insidan. Enligt dem så var det absolut inga problem, det var en lite dyrare process, men den skulle ta lite längre tid.. 

Efter ungefär två månader så tyckte tandläkaren att fästena på överkäkens tandställning lossnade för många gånger och att det inte skulle fungera att jag ha tandställningen på överkäkens  insida. Det här kändes väldigt tråkigt eftersom att jag hade betalat en stor summa pengar för något som inte fungerade.. Efter mycket snack så bestämde vi att jag skulle få en "osynlig tandställning" (dvs. en plastskena)

för samma pris.

Nu har jag haft plastskenan i överkäken i lite mer än ett år och ingenting har hänt!! När jag besökte tandläkaren i förra veckan så frågade dem mig "hur rak vill du ha dina tänder?" Jag har fått betalat en tandställning plus lagt ut 30 000kr själv, hur raka tror ni att jag vill ha dem? Varpå dem svarar "Okej, om du vill ha dem helt raka så kommer det inte fungera med bara skenan, du måste ha tandställningen på utsidan i såna fall". 

Nu vill dem alltså att sätta in en vanlig tandställning på framsidan på mig. En vanlig tandställning som jag kunde få gratis istället för att betala dessa 30 000kr.

Jag förstår att mina besök plus min osynliga tandställning och tandställning på insidan har kostat dem massor med pengar, men det är inte mitt fel att deras produkter/tjänster inte fungerar? Då är det väl deras ansvar att vända sig till leverantören och reklamera produkten. Det här borde inte jag lida av? 

Är det här juridiskt accepterat? Finns det något som jag kan göra åt deras beteende? 

Det känns väldigt surt att betala för något som inte fungerar. 

• Svar på tråden Tvist med tandläkare - tips
  • TandTrollet

Väldigt få behandlingar är 100% garanterade, så den juridiska frågan blir snarare om tandläkaren upplyste dig om att det är så? Har tandläkaren gjort det så har du inget att juridiskt att stödja dig på. Du kanske kan hävda etik/medkänsla/ osv osv

• Praktisk59

Ring konsumentombudsmannen.
    Klart det du köper skall fungera.
    Gäller allt från bil, dator till tandställning

Svar på tråden Tvist med tandläkare - tips