• Anna198407

2 åring som plötsligt börjat stamma

Jag undrar om någon känner igen detta . Jag kom hem från jobbet ikväll så säger min sambo att vi får hålla lite koll på våran son ( som är 2 år och 3 månader ) för han har stammat mycket idag, men jag trodde knappt på honom då jag själv inte har hört något om detta men under kvällen så hör jag att han ibland hakar upp sig och det tar en stund för honom att börja en mening , det händer inte hela tiden men tillräckligt för att jag också ska höra det .

Är det någon som känner igen detta ? Jag har inte hört detta innan så det kom lite som en överraskning bara idag .

I övrigt så är han väldigt pratglad , pratar massor och har gjort länge men ikväll riktigt såg man på honom att han själv tyckte det blev jobbigt ibland när han började haka upp sig .

Kanske det är bättre imorgon visserligen ...

Jag ska tilläggs också att han har varit trött av sig idag dock ( om det kan ha någon betydelse )

• Svar på tråden 2 åring som plötsligt börjat stamma
  • Anonym (Precis)

Hände nyligen med vårt barn också. Vi råkade ha barnläkartid i samband med detta och tog upp det. Är tydligen inte ovanligt när språket "tar fart" och behöver inte betyda att barnet kommer stamma senare. Låt det bara vara, var rådet vi fick.

• narie24

Båda mina barn har haft sådana faser. Som

ovan skrev sker det när språket utvecklas snabbt. Minns att de stammade extra mkt när de var ivriga och hade mkt att berätta. Bara att vara lugnt och ge dem tid att berätta klart. Det passerade och de är språkligt välutvecklade idag :).

• Poppy75

Vår ena son stammade i ett par veckor när han var två. Det var värst när han var trött eller upprörd. Nu är han tre och det är helt borta.

• Anna198407

Okej så då kan detta helt enkelt bara vara " en fas" som han går igenom och alltså inget som man bör söka hjälp för om det inte skulle vara borta om en två veckor ?

• Anonym (Precis)
    Anna198407 skrev 2017-03-12 20:51:56 följande:

Okej så då kan detta helt enkelt bara vara " en fas" som han går igenom och alltså inget som man bör söka hjälp för om det inte skulle vara borta om en två veckor ?

Tror du kan ge det mer tid än ett par veckor dock.
  • rox

Min äldsta son började stamma helt plötsligt någonstans mellan 2-2,5 års ålder. Läste att det inte alls är ovanligt då språket kommer igång ordentligt och dem har mycket dem vill berätta, mer än vad dem hinner med att formulera :)

Sonen slutade stamma innan han fyllt 3.

Svar på tråden 2 åring som plötsligt börjat stamma