• Rikard0808

Bostadslån?

Hej alla!

Jag skulle behöva råd från personer med bostadslån.

Jag funderar på att köpa mig en bostad men vet inte riktigt om de vore bra för min ekonomi.

Hur stora lån kan man ta?
    Tänkte köpa en lägenhet i Stockholmsområdet och där ligger ju priserna för en relativt liten lägenhet på ca 2 miljoner.

Har sparat ihop till kontantinsatsen och har en månadslön på ca 29 000 innan skatt.

Är de lönt att ta ett så stort lån med tanke på min inkomst?
    Vad har ni för bostadslån och inkomst?

• Svar på tråden Bostadslån?
  • Kjell2
    Rikard0808 skrev 2017-03-10 13:27:08 följande:

Hej alla!

Jag skulle behöva råd från personer med bostadslån.

Jag funderar på att köpa mig en bostad men vet inte riktigt om de vore bra för min ekonomi.

Hur stora lån kan man ta?
    Tänkte köpa en lägenhet i Stockholmsområdet och där ligger ju priserna för en relativt liten lägenhet på ca 2 miljoner.

Har sparat ihop till kontantinsatsen och har en månadslön på ca 29 000 innan skatt.

Är de lönt att ta ett så stort lån med tanke på min inkomst?
    Vad har ni för bostadslån och inkomst?

Vad är ditt alterntiv? Hur bor du annars?

Snack med din bank om vilka möjligheter du har för att få lån.
  • Anonym (kör)

Jag har den inställningen att det är bara BRA att ta sig in på bostadsmarknaden så snart som man bara kan.

Jag och min man har ett bostadslån på 3 miljoner, huset har gått upp i värde sedan vi köpte det och är idag värderat till 6 miljoner.
    Vi har en total månadsinkomst brutto på ca 50 000.

• Anonym (kör)

Jag menade netto. vi har ca 50 000 efter skatt.

• Anonym (Jdbdbd)

Min sambo har en inkomst på 30.000 innan skatt och han fick ensam lånelöfte på en miljon. SEB. Ha inte för stora förhoppningar.

• Anonym (Jdbdbd)

Min sambo har en inkomst på 30.000 innan skatt och han fick ensam lånelöfte på en miljon. SEB. Ha inte för stora förhoppningar.

• Holma

Med den lilla inkomsten kommer du inte få ett lån på 2 miljoner .

• Kerubmamman

Jag letade upp en tvåa i Bagarmossen för två miljoner, månadsavg 3870 kr. Med inkomst på 29 tkr, 15% kontantinsats och inga andra lån blir man godkänd för nästan hela beloppet enligt SBABs kalkyl. (saknas 80 tkr)

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (P)

Du kan ta ditt årsinkomst x 5

Hur mycket har du i månadsinkomst?

• Peonies

Vill bara flika in att det kan för sin egen del vara intressant att göra en känslighetsanalys med räntan, om den skulle stiga. Vid ränta på 7% (vilket inte är ovanligt att bankerna räknar med i bostadskostnadskalkyler) och lån på 2mnkr blir räntekostnaden över 11.500kr/mån. Även om man skulle klara av den kostnaden, är det något man är villig att betala? Skulle ränteläget förändras så mycket kan man räkna med att hela marknaden förändras och även värdet på bostäderna. Antagligen kommer inte räntan stiga så mycket men det är bra att vara medveten om vad det skulle innebära om den gör det.

• Anonym (12345)

Vad är alternativet hur bor du idag till vilken kostnad?

Det sägs att bankerna räknar med att man ska klara en 6-7% men frågan är om dom verkligen gör det känner många som fått lån med låg inkomst, verkar bero helt på vem man pratar med.

Vi kommer nog se räntor på 4-5 % men det kommer ta minst ett par år, det sker inte över en dag det skulle få enorma konsekvenser för bostadsmarknaden.

I mitt fall var valet rätt enkelt Gick från en hyresetta på 30 kvm för 3700kr i månaden til en nyproducerad Bostadsrätt på 76 kvm för 4100kr i månaden, då är det kollektiv el så jag betalar bara för vad jag förbrukar.
    Landar på 9900 innnan skatteavdrag.
    Motsvarande 3a i huset bredvid som är identiskt går på mellan 10500kr - 11500kr då var valet enkelt att köpa , även om räntan upp så kommer br kosta mig samma som en hr och betalar man en tusenlapp mer så så gör det inte så mycket då man oftast får igen det när man säljer.
    Planen är dessutom att bo misnt 10år.

Jag hade köpt utan att tveka.

Svar på tråden Bostadslån?