• Anonym (Syrran)

Orolif för min syster! (Varning; långt & äckliga detaljer)

OBS! Som jag förvarnar om i rubriken kommer detta bli ett ganska långt inlägg. Det innehåller även en del 'äckliga detaljer så blir du lätt uttråkad och/eller är kräsmagad avråder jag dig å det starkaste att börja läsa. Jag uppskattar dock om åtminstone några  orkar läsa, och kanske rentav har några råd!

Jag är alltså mycket orolig för min äldre syster, som närmar sig 50-årsåldern. I början av 90-talet skadade hon sig i en olycka, och förskrevs värktabletter. På kort tid blev hon beroende av tabletterna, och hon kunde äta upp till 40-50 tabletter per dag (maxdos var 8 tabletter per dag, allt över det kunde i värsta fall leda till döden). Hon hade den problematiken i drygt 10 år, och gick ner sig rejält både fysiskt och psykiskt. Flera inläggningar på behandlingshem ledde ingenstans, men till sist lyckades hon sluta. Vid det laget hade hon fått en leverskada,  som dock läkte av sig själv när hon slutade med tabletterna.

I flera år var hon ren från både tabletter och alkohol, och hennes fysiska och psykiska hälsa blev bra. Hon gifte sig, fick barn och verkade stark och lycklig. Men för något år sedan förändrades något. Hon började skriva mycket konstiga inlägg på sociala medier, hon skickade skumma sms mitt i natten och gick upp kraftigt i vikt (från ca 55 kg till 80 på ca 8 månader! Hon är bara 1, 65 cm lång). Jag pratade med hennes man, som berättade för mig att de dricker mycket alkohol, mestadels rödvin, i princip varje dag. Det är inte ovanligt att de dricker en kartong, alltså 3 liter, per kväll! I höstas berättade min syster att hon fått svåra magbesvär, hon har konstant blodiga diarréer, och det är inte ovanligt att hon inte hinner till toaletten utan helt sonika bajsar på sig. Hon är ofta skakig och blek, ser helt enkelt sjuk och härjad ut. Jag är tre år yngre men folk har alltid trott att det hon som är den yngre, hon närmar sig som sagt 50 men folk brukar gissa att hon är max 40! Men nu ser hon ut som sin riktiga ålder (självklart inget fel i sig, men det har gått så snabbt).

Jag har sagt åt henne upprepade gånger att hon måste söka läkare, men hon har nästan lite läkarfobi efter problemen på 90-talet och vägrar. Hon har en husläkare, och jag ringde faktiskt till honom och försökte prata om hennes problem men självklart kunde han inte prata med mig om det.

Jag har ingen direkt fråga, det är ju tydligt att både hon och min svåger har problem, men jag funderar över hur snabbt alkoholism egentligen "utvecklas". För ett drygt år sedan var min syster i princip helnykterist, och nu verkar hon ha gått ner sig igen. Det är så tråkigt, för hon är en underbar, vacker, intelligent och rolig person. Vacker på både ut- och insidan, en bra mamma, fru och syster, och jag vill så gärna hjälpa henne. Våra föräldrar är döda, våra bröder; kusiner och övrig släkt har vi ingen kontakt med, det är bara hon och jag mot resten av världen känns det som.

Har någon några bra råd? Någon som varit i samma eller liknande situation? Hur löste det sig, i så fall? Tack för att du orkade läsa!
  • Svar på tråden Orolif för min syster! (Varning; långt & äckliga detaljer)
  • Anonym (klok)

Så länge hon inte vill ha hjälp kan du inget göra...

• Anonym (Syrran)
    Anonym (klok) skrev 2017-03-10 08:05:20 följande:

Så länge hon inte vill ha hjälp kan du inget göra...

Tack!

Jag vet, du har naturligtvis rätt. Ville väl mest skriva av mig antar jag...
  • Anonym (Beroende)

Din syster har ju redan visat att hon har en beroendepersonlighet med tanke på tablettmissbruket och jag tror att det kan gå väldigt snabbt att utveckla ett alkoholmissbruk.

Kan du inte helt sonika ta henne i handen, förklara din oro och be att få följa med till läkaren?

• Anonym (Beroende)
    Anonym (Syrran) skrev 2017-03-10 08:06:57 följande:
    Tack!

Jag vet, du har naturligtvis rätt. Ville väl mest skriva av mig antar jag...
    Hon kanske behöver påminnas om att hon faktiskt är beroende, att hon behöver hjälp och att hon framför allt är där all hjälp hon kan få? Att du finns där och SER henne.
  • Anonym (Syrran)
    Anonym (Beroende) skrev 2017-03-10 08:08:47 följande:

Din syster har ju redan visat att hon har en beroendepersonlighet med tanke på tablettmissbruket och jag tror att det kan gå väldigt snabbt att utveckla ett alkoholmissbruk.

Kan du inte helt sonika ta henne i handen, förklara din oro och be att få följa med till läkaren?

Du har helt rätt, min syster är en klassisk beroendepersonlighet. Bra förslag om att be att få följa med till läkaren, jag ska ringa henne direkt!
  • Anonym (Lesotho pokerface)

Om hon rätt så plötsligen börjat dricka mycket och dessutom beter sig märkligt så tycker jag att hon borde få kontakt med psykiatrin. Det låter ärligt talat som att hon blivit psykiskt sjuk och försöker döva det med alkohol.

• Anonym (Syrran)
    Anonym (Lesotho pokerface) skrev 2017-03-10 08:38:13 följande:

Om hon rätt så plötsligen börjat dricka mycket och dessutom beter sig märkligt så tycker jag att hon borde få kontakt med psykiatrin. Det låter ärligt talat som att hon blivit psykiskt sjuk och försöker döva det med alkohol.

Usch, säg inte så.... Vi har mycket psykisk sjukdom i släkten; flera självmord bland annat (far, farbror, bror...). Hon var så stark förut förutom under "pillertiden" då, jag trodde aldrig jag skulle behöva oroa mig för psykisk ohälsa hos henne. Men du kan naturligtvis ha rätt.
  • Blemma

Jar du någon du kan få hjälp av med detta. Fler syskon, föräldrar, gemensamma vänner? Jag tänker på Intervention, att ni alla förklarar er oro för henne på samma gång.

Annars är det kanske bäst att lyssna, få henne att öppna sig om vad hon känner. Har hon problem som hon skäms för kan det nog sitta långt inne att berätta om. Lycka till!

• Anonym (Hjälp)

Skit i beroendet, hon har ju säkert cancer! Ganska mycket allvarligare! Hon måste till läkare.

• klyban

Om nån läst detta innan, så berättade jag om en som började ha en överdriven konsumtion av alkohol, efter sjukdom och nära döden upplevelse.
    Men även före så drack h*n alkohol och kanske lite i överkant.
    Men då gick det snabbt ifrån ha visserligen en hög konsumtion, men fullt under kontroll.
    Efter så blev det galet illa.
    Tydligen hade alla rummets väggar och ända till taket, stått staplat gamla bag in box(65m2 lägenhet).

Jag trodde ärligt talat att det var helt kört för denna person, men nu varit spiknykter i ett gäng månader nu.
    Och verkar tagit ett princip beslut om att alkohol ska inte drickas någonsin mer.

Så svaret där, ja det kan gå galet snabbt, och som den som nämns i TS och med tidigare problem med alkohol, tabs och beroende/missbruk(eller nära).

Vart det kodein hon tog med paracetamol?
    Typ Citodon?
    Tänker då på att hon inte fick ta mer och dog.
    Nu dör man inte om man tar lite mer än så, dock så mår inte lever bra vid kontinuerlig konsumtion.
    Alkohol på detta gör så att man sliter än mer på lever.

Magen beror säkert på alkoholen, då det brukar ge en tveksam konsistens på avföring.
    Blod kan vara ifrån sår i mage eller tarmar, men om det kommer därifrån så borde hon ha rätt ont.
    Kan tom vara så ont så dubbelvikt gäller.

Och ge råd här är svårt, chansen att man när fram till personen ifråga är låga tyvärr.

Men verkar det som hon har intresse och sluta, så givetvis är man där och försöker.
    Även kan du ta del av husläkarens bedömningar, men då måste du ha tillstånd av denna person ifråga.

Svar på tråden Orolif för min syster! (Varning; långt & äckliga detaljer)