Krockade nästan med polisbil
"Vems fel var det"?
Jag körde vid grönt ljus i en korsning i stan.
Precis i sekunden innan när det slår om till grönt och jag ska köra så hör jag ljudet av en polissiren, men upplever ljudet som avlägset! Jag tittar då instinktivt i backspegeln efter utryckningsfordon men ser inget och det blir grönt så jag kryper sakta framåt.
Till mitt försvar så kan jag både säga att det faktiskt lät som att ljudet kom bakifrån, ni vet ljud kan ju studsa i bebyggelse, och bakom mig längs gatan jag färdades längs med så ligger mycket riktigt både brandstation samt polishus.
Ljudet var heller inte starkt utan lät avlägset, och sikten till höger i korsningen är vid platsen något skymd av skyltar och buskage. Jag kryper fram med bilen men sen gasar jag på lite för att hinna igenom korsningen innan eventuellt utryckningsfordon kommer ikapp. Döm om min förvåning när det från höger kommer en polisbil i mycket hög hastighet som tvärnitar och precis får stopp någon decimeter från min bil. Jag tvärnitar också av rent ryggmärgsbeteende men gasar snabbt upp igen medan polisbilen tutar högt och irriterat..
Jag missbedömde helt situationen i korsningen och omständigheterna var delvis lite olyckliga med skymd sikt.. Men jag kunde ha sansat mig och väntat vid korsningen det tar jag på mig.
Men vad hade hänt om vi smällt? Förutom att min bil hade varit skrot och jag hade blivit svårt skadad? Vems fel tror ni det hade varit?
Jag är milt irriterad på polisbilen som körde rakt ut i korsningen trots att även de hade skymd sikt, men då åt vänster sett från polisbilens förarplats.