• Rindikh

Krockade nästan med polisbil

"Vems fel var det"?

Jag körde vid grönt ljus i en korsning i stan.

Precis i sekunden innan när det slår om till grönt och jag ska köra så hör jag ljudet av en polissiren, men upplever ljudet som avlägset! Jag tittar då instinktivt i backspegeln efter utryckningsfordon men ser inget och det blir grönt så jag kryper sakta framåt.

Till mitt försvar så kan jag både säga att det faktiskt lät som att ljudet kom bakifrån, ni vet ljud kan ju studsa i bebyggelse, och bakom mig längs gatan jag färdades längs med så ligger mycket riktigt både brandstation samt polishus.

Ljudet var heller inte starkt utan lät avlägset, och sikten till höger i korsningen är vid platsen något skymd av skyltar och buskage. Jag kryper fram med bilen men sen gasar jag på lite för att hinna igenom korsningen innan eventuellt utryckningsfordon kommer ikapp. Döm om min förvåning när det från höger kommer en polisbil i mycket hög hastighet som tvärnitar och precis får stopp någon decimeter från min bil. Jag tvärnitar också av rent ryggmärgsbeteende men gasar snabbt upp igen medan polisbilen tutar högt och irriterat..

Jag missbedömde helt situationen i korsningen och omständigheterna var delvis lite olyckliga med skymd sikt.. Men jag kunde ha sansat mig och väntat vid korsningen det tar jag på mig.

Men vad hade hänt om vi smällt? Förutom att min bil hade varit skrot och jag hade blivit svårt skadad? Vems fel tror ni det hade varit?

Jag är milt irriterad på polisbilen som körde rakt ut i korsningen trots att även de hade skymd sikt, men då åt vänster sett från polisbilens förarplats.

• Svar på tråden Krockade nästan med polisbil
  • legomum

En olycka är ju en olycka. Finns ju ingen som kan säga vad som gick fel eller inte. Blåljus har ju fri lejd och du som förare ska vara uppmärksam.

Men som sagt en olycka är ju en olycka.

• Rindikh
    legomum skrev 2017-03-09 20:20:51 följande:

En olycka är ju en olycka. Finns ju ingen som kan säga vad som gick fel eller inte. Blåljus har ju fri lejd och du som förare ska vara uppmärksam.

Men som sagt en olycka är ju en olycka.

Problemet var ju sikten. Jag såg ingen polisbil och såg heller inga blåljus förutom den där halvsekunden precis innan när det var på gränsen till att hinna reagera.

Nu blev det ju ingen olycka som väl är..
  • Anonym (Inte ditt fel)

Hade ni krockat så skulle det nog inte vara någons "fel". Du missbedömde vart ljudet kom ifrån(håller med dig, svårt att höra ibland var ljudet kommer ifrån.) och jag tror att du aldrig skulle göra något liknande ned flit (dömer av det du skriver då du försökte lyssna var ljudet kom ifrån och att du försiktigt körde fram)

Vi är bara människor, sånt händer oss alla!

• Steven01

Det man kallar sirener/blå ljus är "att påkalla fri väg" det åsidosätter alltså inte vanliga trafikregler, det händer faktiskt att utryckningsfordonsförare blir dömda för vårdslöshet i trafik då dom krockat under utryckning. Men sen kan jag tycka att du ts borde ha lite bättre uppsikt framåt och åt sidorna när du kör ut i korsningen här.

• Agaton
    Steven01 skrev 2017-03-11 19:33:18 följande:

Det man kallar sirener/blå ljus är "att påkalla fri väg" det åsidosätter alltså inte vanliga trafikregler, det händer faktiskt att utryckningsfordonsförare blir dömda för vårdslöshet i trafik då dom krockat under utryckning. Men sen kan jag tycka att du ts borde ha lite bättre uppsikt framåt och åt sidorna när du kör ut i korsningen här.

Tillåt en gammal polis att bringa klarhet i begreppsförvirringen. När man kör utryckning ska man visa "särskild försiktighet", vilket är (minst) snäppet över vad som vanliga trafikanter behöver göra. Konkret innebär detta att man ska ge fan i att köra och krocka under utryckning, eftersom det rättsliga efterspelet blir solklart negativt. Dessutom tillkommer ibland oskicket att bara använda saftblandarna och då är man definitivt rökt om det smäller, eftersom man inte ens "påkallat fri väg". Konsensus är att om man som privatbilist tvunget ska köra och krocka så gör det med en motpart som kör under utryckning...
  • Rindikh

Jag kunde lätt ha agerat bättre i situationen och är inte på något sätt sur på poliserna. Sirenen hade dom på.. Dom såg inte mig och jag såg inte dom och vi båda tvärnitade...

• Marskattens vrål

Som sagt, att polisen kör med sirener och blåljus betyder inte att de kommer ifrån ansvaret vid en eventuell krock. Vid utryckning har de en enorm svår uppgift att ta sig så fort som möjligt till en plats, men på ett säkert sätt. Det är svårt att hela tiden ligga på gränsen. Till viss del måste de lita på att trafikanter hör dem och ser dem för att kunna köra mot rött. Samtidigt är det på deras ansvar om de kört mot rött och en olycka inträffar.

Nästa gång när du hör sirener så vänta tills du får visuell kontakt innan du kör ut i en korsning. Bor själv 300 meter från ett lasarett och 500 meter från en brandstation så det är mer regel än undantag att jag varje vecka kommer i en utryckning. Jaga inte upp dig, ta det lugnt.

Förstår att du blev skakis av händelsen. Det kan jag lova att även poliserna blev. Tänk att det gick bra och försök och släppa det hela. Kram.

Svar på tråden Krockade nästan med polisbil