• moaguuun

Tips på Shampoo för torr hårbotten?

Någon mer som har torr hårbotten som har hittat något bra Shampoo/balsam som funkar? Jag har testat lite olika men hittar inget bra.

• Svar på tråden Tips på Shampoo för torr hårbotten?
  • FruNyfiken

Det som funkar för mig är Head & Shoulder det scalp. Har provat massor av dyra schampon från frisören, men det bara kliar. Sedan vet jag att många med samma problem gör egna schampon.

• nytt eller gammalt

Jag har under årens lopp testat det allra mesta utan långgvariga resultat, men nu har jag provat ett som heter Daxxin (hittade på Apoteket) som efter bara 4 tvättar verkar ge resultat! Inga vita flagor i hårbotten och det verkar ok för mitt hår också. 

• JohannaDearc

Jag har känslig hårbotten som lätt blir torr och kliar lite, och Kerastase Dermo-Calm verkar fungera bra för mig i alla fall. Jag hittade flera bra tips som jag inte visste tidigare på denna sidan. Hårolja ex arganolja som ekosnygg nämnde eller kokosolja känns bra att ha i håret då och då.

• UniformYankie

Sluta använda produkter som innehåller sulfater. Sulfater är hemskt uttorkande och det är inte konstigt att många går runt med torr och kliande hårbotten när många tvättar håret med sulfater varannan dag - och då dessutom använder dubbel dos schampo. 
    Mitt tips är att du antingen ger balsammetoden en chans, eller i alla fall testar att övergå till SLS-fria produkter. Många av The Body Shops schampon och balsam är SLS-fria, använder man dem rätt så är de dessutom väldigt dryga och väldigt värda priset.
    Min hårbotten samt mitt hår har aldrig mått så bra som det gjort under mina 2 år utan silikoner, sulfater, mineraloljor, etc. 

• vilsenilivet

jag har nyligen hittat märket Davines, deras schampon har räddat mitt hårbotten. ganska dyrt men så värt tycker jag. :)

• Tihi

Oparfymerat schampo från Apoteket funkar bra mot torrt hårbotten.

• Glinda från Oz

Jag har jätteproblem med min hårbotten, då jag använder vanligt schampoo får jag öppna sår och hårbotten är så torr att den flagnar. För mig hjälper System 4, den är speciellt framtagen för problem hårbotten. Jag använder deras schampoo, balsam, inpackning för hårbotten en gång i veckan och deras serum för hårbotten varje dag. Jag kan varmt rekommendera serumet om du inte vill byta produkter kanske bara det räcker.

Serumet: www.bubbleroom.se/sv/beauty/kvinna/system-4/hårbehandlingar/system-4-t-climbazole-scalp-tonic-200-ml-2

• Fitzgerald

Min hårbotten kliade mig till vansinne förr. Jag har inte använt "vanligt" schampoo på flera år nu. Skulle kunna använda miljövänligt parfymfritt, det är ok, men jag har hittat min grej: ekologiska schampon. Finns en tjej i Söderhamn som tillverkar eget shampo som jag ÄLSKAR. Hemkokat heter hennes företag. (Hennes hemsida är urdålig, schampot är jättebra.)
    Nu har jag börjat experimentera med s k schampotvålar. t ex J R Liggetts. Finns att köpa på Jordklok men även vissa Ica Maxi. som en bit tvål som man gnuggar i håret och sköljer ur. Känns annorlunda, särskilt första gången, men mitt hår blir supervackert och kliar inte!!! Har inte använt balsam på ett par år heller. lite leave- inbalsam på vintern ibland.

Svar på tråden Tips på Shampoo för torr hårbotten?