• Silla4you

Flyga med / passa icke egna barn över sommaren

Hejsan,

Vet någon om man behöver fylla i en särskild blankett om man ska flyga (inom Europa) och passa barn som inte är ens egna?? Jag ska passa mina systerdöttrar över sommaren (utomlands) och fick höra att man behövde kanske ett skriftligt tillstånd från föräldrarna som säger att det är ok att barnen är med dig, att du har ansvaret...?

Tacksam för svar :)

//mvh Silla

• Svar på tråden Flyga med / passa icke egna barn över sommaren
  • Det kommer bli bra

Det beror på vilket bolag ni flyger med samt vilket land ni flyger till och om ni har samma efternamn eller inte. Har ni samma efternamn är allt mycket enklare, då begär flygbolaget eller pass-/boardingkontrollen inte att titta på intyg i regel. Så mitt tips är att du hör med det bolag du reser med, samt kollar de regler som gäller för det land ni reser till. Ett påskrivet intyg (och ofta bevittnat) är ju också alltid bra att ha med sig.

Om du och dina systerdöttrar inte har samma efternamn behöver du i regel ett intyg. Hur noga de tittar beror på land du reser till. Tex USA och Storbritannien är väldigt noga med att det ska finnas vidimerade intyg, och ibland personbevis där barnets föräldrars namn står angivna. 

• Ms H

Jag har flugit till Spanien med Ryanair tillsammans med ett barn som inte är mitt, vi har heller inte samma efternamn. Hade inget intyg, bara var sitt pass.

• nevermind

Jag brukar ta kopia på syrrans pass, barnets pass, och ett brev från syrran. Fick visa upp det när vi flög till Dublin.

Svar på tråden Flyga med / passa icke egna barn över sommaren