• Ariellan

Högt crp ?

Hej.

Har en fråga om crp och vita blodkroppar kan stiga vid endometrios? Jag har konstaterad pco.

Varit hos olika läkare då jag haft feber runt 38, crp på över 100 och diffusa magsmärtor, värk i benen. Detta kommer några dagar innan mensen...

Har också väldigt ont när jag ska gå på toa under mensen, går liksom inte att krysta...

Kan detta vara endometrios?

• Svar på tråden Högt crp ?
  • EpicNurse

Har inte hört eller någonsin varit med om någon som haft infektionsparametrar som tecken på endometrios. Det är nog snarare något med tarmarna eller någon annan infektion någonstans.

Gällande att det gör ont att krysta när du har mens så kan det vara att Du har bakåtlutade livmoder. Då ligger den mer emot ändtarmen och när du har mens så får du ju ont i livmodern och när du försöker bajsa och krysta så trycker det på mot livmodern.

Man kan även få ont på samma ställe när tarmarna rör sig under mensen.

• Kasperina

Har du kollat dina äggledare om du kan ha hydrosalpinx?
    Jag hade det på höger sida och vid ett tillfälle tog de bort blindtarmen för de trodde det var den det var fel på (den var helt frisk). Jag hade jätteont veckan före varje mens då inflammationen blossade upp, men kollade aldrig temp eller crp (väntade på operation). Resten av cykeln var ok.

• Ariellan
    Kasperina skrev 2017-03-07 17:38:43 följande:

Har du kollat dina äggledare om du kan ha hydrosalpinx?

Jag hade det på höger sida och vid ett tillfälle tog de bort blindtarmen för de trodde det var den det var fel på (den var helt frisk). Jag hade jätteont veckan före varje mens då inflammationen blossade upp, men kollade aldrig temp eller crp (väntade på operation). Resten av cykeln var ok.

Jag har spolat igenom äggledarna (fri passage) och även gjort ultraljud på dom utan anmärkning, men jag vet inte vilka undersökningar som behöva för att upptäcka detta?
  • Ariellan
    EpicNurse skrev 2017-03-07 17:05:22 följande:

Har inte hört eller någonsin varit med om någon som haft infektionsparametrar som tecken på endometrios. Det är nog snarare något med tarmarna eller någon annan infektion någonstans.

Gällande att det gör ont att krysta när du har mens så kan det vara att Du har bakåtlutade livmoder. Då ligger den mer emot ändtarmen och när du har mens så får du ju ont i livmodern och när du försöker bajsa och krysta så trycker det på mot livmodern.

Man kan även få ont på samma ställe när tarmarna rör sig under mensen.

Okej, ultraljud buk visar ingenting. Läkarna verkar inte hitta problemet. Det enda sambandet jag hittar är att det kommer dagarna innan mens...
  • EpicNurse
    Ariellan skrev 2017-03-07 18:30:39 följande:

Okej, ultraljud buk visar ingenting. Läkarna verkar inte hitta problemet. Det enda sambandet jag hittar är att det kommer dagarna innan mens...

Tarmarna påverkas ju mycket av hormoner men känns lite överdrivet av din kropp att du skulle få en infektionsprocess varje gång... har faktiskt aldrig har något liknande...
  • Ariellan
    EpicNurse skrev 2017-03-07 18:40:08 följande:

Tarmarna påverkas ju mycket av hormoner men känns lite överdrivet av din kropp att du skulle få en infektionsprocess varje gång... har faktiskt aldrig har något liknande...

Nej jag tycker också det låter konstigt. Är så jobbigt att inte veta och ju mer man googlar desto mer läser man om cancer....

Crp:et går ner till det normala efter några dagar och febern går ner...skumt är det allt.
  • Kasperina
    Ariellan skrev 2017-03-07 18:29:07 följande:
    Jag har spolat igenom äggledarna (fri passage) och även gjort ultraljud på dom utan anmärkning, men jag vet inte vilka undersökningar som behöva för att upptäcka detta?
    Om det är fri passage är det ingen hydrosalpinx.
  • Malinekr

Hej!

Har du fått något svar gällande dina problem??

Jag har exakt samma symptom, vart in på både gyn och infektionskliniken och ingen vet vad det kan vara. Har med pco och även misstänkt endometrios sendan 15 år tillbaka. Men inget dom vet säkert. Detta gör mig trött och helt slut vissa dagar.

• Ariellan
    Malinekr skrev 2017-04-05 22:10:28 följande:

Hej!

Har du fått något svar gällande dina problem??

Jag har exakt samma symptom, vart in på både gyn och infektionskliniken och ingen vet vad det kan vara. Har med pco och även misstänkt endometrios sendan 15 år tillbaka. Men inget dom vet säkert. Detta gör mig trött och helt slut vissa dagar.

Hej!

Idag fick jag svar på röntgenundersökning CT buk. Står att dom hittat ett oklart fynd runt höger äggstock. Ska till gynekolog på onsdag. Antingen endometrios eller så fruktar jag det värsta, äggstockscancer.

Hur högt crp har du haft?
  • Loppis1

Jag har endometrios samt myom, då jag har"anfall" så har jag hög sänka, feber högt antal vita blodkroppar och då har de haft två förklaringar:

1. Att endometriosen är en kronisk inflammation så när det blir ett rejält anfall jobbar kroppen som attan för att bli frisk

2. Myomet växer vid mens (precis som endometriosen) och växer det för fort eller för mycket så stryper den sin egen blodtillförsel och går då i nekros (alltså börjar dö), sist jag var in i mars låg sänkan på 105, feber på 38.5

Svar på tråden Högt crp ?