• Anonym (Trådstartare)

Någon som genomgått IVF och kan berätta mer?

Jag har tidigare varit gravid en gång (det lyckades på första försöket) och har ägglossning själv nu med, bekräftat med ägglossningstest och tempning, men blir av någon anledning inte gravid igen och efter fyra misslyckade inseminationer så känns det som att nästa steg är IVF. Därför undrar jag om det finns nån här som genomgått IVF utomlands och kan rekommendera en klinik eller vet vilket land/klinik som är billigast. Även ni som inte gjort det utomlands är välkomna att berätta om era upplevelser och hur processen går till.

• Svar på tråden Någon som genomgått IVF och kan berätta mer?
  • beli

Jag har genomgått IVF och är mitt i en behandling även nu.

Det kan gå till på lite olika sätt - en kompis till mig har berättat om sin IVF-behandling och det var en del som skilde sig från min (vi gick på samma ställe) - men min behandling gick ut på att jag efter samtal och ultraljud tog äggstimulerande hormonsprutor varje kväll i fem-sex dagar, sen var jag på ultraljud och de kollade hur många äggblåsor som mognat. Jag fick datum för ägguttagning veckan efter, och två kvällar före ägguttagningen fick jag ta en specialspruta (som stoppar ägglossningen, tror jag), den måste man ta prick på angiven minut. Två dagar senare gick jag dit, fick smärtstillande och lugnande intravenöst och så tog de ut äggen, och tre dagar senare satte de in embryot (det känns inte alls). Sen var det "bara" att vänta ett par veckor på att få ta graviditetstest. Nu har vi en underbar tvååring, som vi försöker få syskon till :)

Finns det nån orsak till att du vill göra IVF just utomlands? Sverige duger ju bra, tänker jag.

• Anonym (Trådstartare)
    beli skrev 2017-03-05 13:48:55 följande:

Jag har genomgått IVF och är mitt i en behandling även nu.

Det kan gå till på lite olika sätt - en kompis till mig har berättat om sin IVF-behandling och det var en del som skilde sig från min (vi gick på samma ställe) - men min behandling gick ut på att jag efter samtal och ultraljud tog äggstimulerande hormonsprutor varje kväll i fem-sex dagar, sen var jag på ultraljud och de kollade hur många äggblåsor som mognat. Jag fick datum för ägguttagning veckan efter, och två kvällar före ägguttagningen fick jag ta en specialspruta (som stoppar ägglossningen, tror jag), den måste man ta prick på angiven minut. Två dagar senare gick jag dit, fick smärtstillande och lugnande intravenöst och så tog de ut äggen, och tre dagar senare satte de in embryot (det känns inte alls). Sen var det "bara" att vänta ett par veckor på att få ta graviditetstest. Nu har vi en underbar tvååring, som vi försöker få syskon till :)

Finns det nån orsak till att du vill göra IVF just utomlands? Sverige duger ju bra, tänker jag.

Tack för svar. Hur tog du sprutorna? Hur ont gjorde dem? Vad pratade ni om på samtalet?

Anledningen till att jag kollat på att göra det utomlands är helt enkelt priset. Det är billigare utomlands.
  • beli
    Anonym (Trådstartare) skrev 2017-03-05 14:19:03 följande:
    Tack för svar. Hur tog du sprutorna? Hur ont gjorde dem? Vad pratade ni om på samtalet?
    Anledningen till att jag kollat på att göra det utomlands är helt enkelt priset. Det är billigare utomlands.
    Så här ser det ut:
    www.gettyimages.com/detail/photo/woman-using-a-puregon-injection-royalty-free-image/562878521

Det är som ett slags penna, som man fyller och laddar. Sticker in nåldelen i magen och trycker ner knappen i "pennans" andra ände, då får man sin dos. Det är knappt så det känns, typ som ett myggstick (såna känner man ju sällan, jag iaf). Sen är det en annan spruta som man tar i några få dagar, den ser ut mer som en traditionell spruta och nålen är lite tjockare, så den känns mer. Men det är ju bara frågan om några sekunder.

Minns inte riktigt samtalet, det var ju tre år sen (den här gången hade vi inget sånt samtal), men lite om hur vi mådde, hur länge vi hade försökt, läkaren undersökte min mans prostata, etc.

Visste inte ens att det är billigare utomlands, det hade ju varit bra för oss också, vi har gått privat båda gångerna och det kostar ju en slant. Det är iofs inget jag grubblat över efteråt, det är ju så värt det. Men bra om ni kan få det lite billigare förstås.
  • Funderar81

Hejsan TS, tänkte höra dig vad det blev till. Tog du kontakt till en klinik ? Hur gör du rent praktiskt?

Svar på tråden Någon som genomgått IVF och kan berätta mer?