• Lisenw

Sempers magdroppar framkallar kolik

Nu har jag testat Sempers magdroppar mot magont (lite gasig och lite gnällig) hos vår bebis, och han får kolik av dropparna. Skrickattacker som varar i flera timmar då han skriker tills han inte orkar mer. Han spänner sig i hela kroppen, blir högre i ansiktet och är otröstlig. Det kommer ca tio minuter efter att han fått dropparna. Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Sempers magdroppar framkallar kolik
  • Mascaraklumpar

Både placebo- och noceboeffekten brukar ligga på runt 30% vid spädbarnskolik. Detta innebär alltså att om man provar en bevisat icke-effektiv behandling så kommer man i ca en tredjedel av fallen uppleva att den gör koliken värre, i en tredjedel att den gör den bättre och i en tredjedel så märker man ingen skillnad alls. Givetvis kan man inte uttala sig säkert i det individuella fallet, och det är givetvis möjligt att dropparna innehåller något ämne som ditt barn inte tål, men rent statistiskt är det mest trolig att ditt barn inte reagerat på dropparna utan skulle ha skrikit lika mycket utan dem.

Hur som helst finns det ingen anledning att testa med dropparna igen tycker jag.

• Lisenw
    Mascaraklumpar skrev 2017-03-05 09:27:03 följande:

Både placebo- och noceboeffekten brukar ligga på runt 30% vid spädbarnskolik. Detta innebär alltså att om man provar en bevisat icke-effektiv behandling så kommer man i ca en tredjedel av fallen uppleva att den gör koliken värre, i en tredjedel att den gör den bättre och i en tredjedel så märker man ingen skillnad alls. Givetvis kan man inte uttala sig säkert i det individuella fallet, och det är givetvis möjligt att dropparna innehåller något ämne som ditt barn inte tål, men rent statistiskt är det mest trolig att ditt barn inte reagerat på dropparna utan skulle ha skrikit lika mycket utan dem.

Hur som helst finns det ingen anledning att testa med dropparna igen tycker jag.

Tack för ditt svar! Alltså han har inte kolik i vanliga fall, utan varje gång jag givit dropparna så har han gallskrikit i flera timmar. Han har varit lite gasig och gnällig, och det har hjälpt att cykla benen och rapa honom. Jag testade dropparna för jag tänkte att de i alla fall inte kunde göra det värre, men med tanke på hur långt intervall det varit mellan gångerna jag givit, och det har blivit samma effekt, så skulle det vara ett mycket märkligt sammanträffande om droppade inte påverkade
  • legomum

Alla dessa medel som kan hjälpa magen att arbeta bättre kan ge kramper.

Se om du hittar något annat istället som kan hjälpa (rapa mer, byta flaska, byta mat, du utesluter viss mat till förmån vid amning, andra droppar, massage, pysventi osv)

Hoppas du hittar snart det som stör din bebis mage, har varit där med mina twins och det var hemskt.

• Lisenw
    legomum skrev 2017-03-05 11:10:49 följande:

Alla dessa medel som kan hjälpa magen att arbeta bättre kan ge kramper.

Se om du hittar något annat istället som kan hjälpa (rapa mer, byta flaska, byta mat, du utesluter viss mat till förmån vid amning, andra droppar, massage, pysventi osv)

Hoppas du hittar snart det som stör din bebis mage, har varit där med mina twins och det var hemskt.

Tack så mycket! Vad jobbigt om båda tvillingarna hade det. Hoppas du hittade någon lösning till slut. Slutade det vid tre månader eller hur länge fortsatte det? Jag hade samma problem med min äldre son så jag har uteslutit mjölkprotein, allt som kan innehålla spår av mjölk samt lök, curry, koffein hittills. Med äldre sonen tog jag även bort soja, baljväxter, gluten, ägg och säkert mer som jag inte minns nu. Han är dock mjölkallergiker. Den här lilla verkade inte ha samma problem som äldre sonen förrän jag gav magdroppar. Jag har gjort magmassage två ggr om dagen och använt pysventil. Rapar honom flera ggr varje måltid. Ska testa byta flaska. Fick även tips om att pumpa ut lite mjölk innan amning eftersom det kan vara så att det rinner ut för fort
  • legomum
    Lisenw skrev 2017-03-05 11:29:23 följande:
    Tack så mycket! Vad jobbigt om båda tvillingarna hade det. Hoppas du hittade någon lösning till slut. Slutade det vid tre månader eller hur länge fortsatte det? Jag hade samma problem med min äldre son så jag har uteslutit mjölkprotein, allt som kan innehålla spår av mjölk samt lök, curry, koffein hittills. Med äldre sonen tog jag även bort soja, baljväxter, gluten, ägg och säkert mer som jag inte minns nu. Han är dock mjölkallergiker. Den här lilla verkade inte ha samma problem som äldre sonen förrän jag gav magdroppar. Jag har gjort magmassage två ggr om dagen och använt pysventil. Rapar honom flera ggr varje måltid. Ska testa byta flaska. Fick även tips om att pumpa ut lite mjölk innan amning eftersom det kan vara så att det rinner ut för fort
    Det var inte kolik mina hade utan maten de fick i flaska. Vi hade mamflaskor och vanlig matbutiksmat (nan /semper) men de skrek sig hesa de första veckorna dygnet runt. Fick iaf tillslut pepticate och i samma veva bytte vi till dr browns flaskor.
    Sedan tog det väl ett dygn och jag hade mätta och sovande bebisar igen utan problem. (deras magar var inte mogna eller hur man nu säger för de har inga problem med mp idag)

Hoppas att det är för att det rinner på för fort i början då är det ju snabbt fixat. Blir det inte bättre så tala med din bvc de kanske har fler tips eller amningshjälpen de kanske också har tips (även om du inte har problem med just amningen).
  • nnnnnnnn

samma här med 2 av mina barn, samma har också hänt om man ger dem gröt med bakteriekultur... Så se upp när det är grötdags!

Svar på tråden Sempers magdroppar framkallar kolik