Melii skrev 2017-03-05 17:01:42 följande:
Exakt så känner jag också. Jag blir förvirrad samt lite ledsen att hon inte tog den tiden som behövs för att mäta ordentligt och förklara vad som är vad och varför jag istället för v 18 är i v 16 enligt henne. Det får bli privatklinik istället. Just nu känns det jobbigt och jag litar inte på de :/. Och när jag och min sambo frågade om könet blev hon nästan lite arg, då gjorde hon "bara" en gissning. Vet inte riktigt hur man ska tolka sånt.
Jag kan inte påstå att alla bm är okunniga och otrevliga men de jag träffade var tyvärr oproffsiga.
Jag har gjort ETT ul i landstinget (förutom 2 akuta, ett pga akut smärta i buken i v 22 och ett efter en bilolycka 2 veckor senare, bägge gjordes av läkare). Maken till inkompetens har jag inte sett. Därefter gjordes alla privat (ca 10 st, 2 barn/graviditeter). Vi har varit i Linköping (bäst men gått i pension), Köpenhamn (duktiga men överlägsen attityd, gör minsta möjliga och förklarar inget), Stockholm (riktigt duktig, passade på att kolla på gallblåsan när hon höll på

Jag fick ett gallstensanfall på britsen) och Göteborg (duktig och noggrann, förklarar bra).
Rekommenderar i första hand
www.crocusultraljudsklinik.se/ i Stockholm. Vi har varit där två gånger, åker från Göteborg och det är verkligen värt det! Hon är sonograf och därmed också väldigt mycket duktigare på ul än en vanlig bm, inte lika "petig" med mätningarna som i Gbg men säkrare på bedömningarna vilket mer än väger upp för det. Nästa graviditet blir det VUL i Gbg (onödigt att åka till Sthlm för att se ett hjärta slå, det klarar vem som helst av att se), NIPT samt KUB, RUL och TUL i Stockholm.
I andra hand är det
www.barnmorskehuset.se/ i Gbg vi rekommenderar, duktig barnmorska och en riktig "människoperson".
Svaret på om man inte kan se könet i v16-17 är: KLART SOM FAN MAN KAN! En duktig person kan se det från v10+0 med 95% säkerhet. Vi fick veta i 12+0 med första barnet (Linköping, 95% säkert sa han men bara för att ta höjd, han kollade nämligen inte efter det utan vi frågade efter undersökningen, han sa att han var närmare 100% säker egentligen), med andra barnet fick vi veta i 12+4 (i Köpenhamn trots att de inte får säga ngt före v 14+0 egentligen, nästan 100% säkert där med). Min upplevelse är att de som är duktiga också kan säga könet och ju duktigare desto tidigare och med större säkerhet!