• Melii

ang rul och kön

Hej 

Den 1 mars var jag på rutinultraljud i Borås. Min barnmorska har räknat att jag skulle den 1 mars vara i vecka 18 men på rul sa de något annat. Dock var barnmorskan jätte stressad och ville inte diskutera/förklara mycket. Jag tyckte det var jobbigt att inte få svar på mina frågor och bm hade en dålig attityd som jag absolut inte kan sluta tänka på sedan måndags. Bm menade att jag är i vecka 16 vilket betyder att jag måste tillbaka på ul om 2-3 veckor. Jag har hittills fått tre olika förlossningsdatum och börjar bli orolig :/

Jag frågade om könet på bebisen men hon tyckte absolut inte om min fråga och svarade att hon kunde bara gissa fritt utan att hon egentligen är säker.Hon menade på att det är fler gravida som har fått fel kön och därför skulle jag inte lita på henne. Från ena vinkeln såg hon att det var tjej men lika gärna kan det vara pojke var hennes svar. Jag skulle ta det med nypa salt att det var en tjej var hennes slutsats.

Är det för tidigt att få veta kön i vecka 16-17 och är det någon mer som har varit med om detta? Är det verkligen så svår att få veta kön ifall man själv vill det? 

• Svar på tråden ang rul och kön
  • Alvina

Men du ska väl tillbaka om 2-3 veckor. Det är väl bara att fråga då?

• augustibebis2016

Det där med kön ÄR lurigt. Det är först när bebis kommer ut som man kan vara helt säker...

Men du ska ju tillbaka. Fråga då igen :)

PS min första graviditet fick jag nytt datum varje ultraljud jag gjorde.

• elyse

Om det är möjligt att få en bra vinkel så kan du själv se vad barnet har för kön.

• Melii

Förmodligen får jag är en ny tid inom några veckor och får mer info ang förlossningsdatum och ifall man kan se könet då. Det är mitt första barn och jag måste säga att jag ibland känner mig helt vilsen gällande olika saker. Man hör olika historier gällande kön samt varför man får olika förlossningsdatum och ibland blir jag lite fundersam.

Gällande vinkeln kunde jag själv inte se mycket, man såg rätt så dåligt eller så är jag så okunnig så att jag själv inte såg något.

• Anonym (G)
    Melii skrev 2017-03-04 22:35:09 följande:

Förmodligen får jag är en ny tid inom några veckor och får mer info ang förlossningsdatum och ifall man kan se könet då. Det är mitt första barn och jag måste säga att jag ibland känner mig helt vilsen gällande olika saker. Man hör olika historier gällande kön samt varför man får olika förlossningsdatum och ibland blir jag lite fundersam.

Gällande vinkeln kunde jag själv inte se mycket, man såg rätt så dåligt eller så är jag så okunnig så att jag själv inte såg något.

Vad är det angående kön som gör att du blir vilsen?
  • Melii

Jag blir fundersam varför jag får olika förlossningsdatum men könet är jag bara nyfiken på. Jag tror att det finns fler föräldrar som skulle vilja veta könet på sitt barn och jag ser absolut inget fel på det.

Det är min första graviditet, jag går igenom nya saker och helt klart får man känna sig lite fundersam över olika saker som sker under graviditeten, tycker jag.

• Anonym (J)

I vecka 16 kan man inte räkna med att se könet tydligt, nej. Men förhoppningsvis får du veta det vid nästa ultraljud, om det går att se.

Inte alla bm som är pigga på att kolla kön, dock. Könsbestämning ingår inte i undersökningen, men oftast talar de om i fall de ser.

• Anonym (G)
    Melii skrev 2017-03-04 23:14:42 följande:

Jag blir fundersam varför jag får olika förlossningsdatum men könet är jag bara nyfiken på. Jag tror att det finns fler föräldrar som skulle vilja veta könet på sitt barn och jag ser absolut inget fel på det.

Det är min första graviditet, jag går igenom nya saker och helt klart får man känna sig lite fundersam över olika saker som sker under graviditeten, tycker jag.

Att du får olika datum beror säkert på att du haft olika mätare. Det är jättesvårt att få ett exakt mått.

Rul är ju till för att upptäcka eventuella avvikelser på fostret. Att få veta kön ingår som någon skrev inte i undersökningen. Det är trots allt en del som får "fel" kön och jag förstår om man inte är så villig att säga kön om man inte är helt säker.
  • Vet hur det känns

Fråga igen när du gör dina andra ultraljud och hoppas du får en ny person som utför detta.

Ang kön. Jag var på RUL för lite mer än 1 vecka sen i v 17+2 och hon såg klart och tydligt att det var en pojke.. inte den minsta tvekan. Hon skrev även in det i min journal. Även jag och min man såg. Men jag vet att det kan vara svårare att de tjej och att men kan få fel svar.. tex du ska få en flicka men ut kom en pojke.. hände min kompis för nått år sen.

• heffaklumpen89

Jag har nyss varit på rul och enligt det var jag 16+4 fast jag är helt säker på att jag var 17+4 eftersom jag vet exakt när jag hade äl. Ska också tillbaka på ett till ul för att se så att bebisen växer till sig bra i fortsättningen.

Vad det gäller könet så kunde man se det väldigt tydligt hos oss. Jag väntar en pojke och man kunde se både pungen och snoppen hur tydligt somhelst. Hon visade från flera olika vinklar och var helt säker. Sen brukar dom inte få säga att det är 100% säkert eftersom det i flera fall kommit ut "fel kön". Men jag känner mig säker eftersom till och med jag kunde se könet så tydligt.

Hoppas du får en bättre om mindre stressad bm nästa gång! Tycker det är viktigt att få fråga det man undrar över! :) lycka till!

• DevilsDaughter

bm som utför rutinultraljud är ofta inte så duktiga tyvärr.. Råder dig att gå privat om du vill se kön och få en mer professionell undersökning.
    När jag gjorde RUL med tredje barnet så hade jag gått 18 veckor. Hon sa att jag hade gått 16 veckor och att jag skulle få en ny tid längre fram istället. Sa då att det inte kan stämma eftersom jag gjort UL i v 9 och 12 och då stämde det exakt. Då mätte hon igen och sa att hon "kunde få mig" till att ha gått en vecka längre. Så har verkligen noll förtroende för RUL av landstingets sjukvård. Men sen är det säkert lite olika från landsting till landsting men tror inte de gör några jättesatsningar på den som utför RUL direkt..

• Melii
    DevilsDaughter skrev 2017-03-05 16:42:28 följande:

bm som utför rutinultraljud är ofta inte så duktiga tyvärr.. Råder dig att gå privat om du vill se kön och få en mer professionell undersökning.

När jag gjorde RUL med tredje barnet så hade jag gått 18 veckor. Hon sa att jag hade gått 16 veckor och att jag skulle få en ny tid längre fram istället. Sa då att det inte kan stämma eftersom jag gjort UL i v 9 och 12 och då stämde det exakt. Då mätte hon igen och sa att hon "kunde få mig" till att ha gått en vecka längre. Så har verkligen noll förtroende för RUL av landstingets sjukvård. Men sen är det säkert lite olika från landsting till landsting men tror inte de gör några jättesatsningar på den som utför RUL direkt..

Exakt så känner jag också. Jag blir förvirrad samt lite ledsen att hon inte tog den tiden som behövs för att mäta ordentligt och förklara vad som är vad och varför jag istället för v 18 är i v 16 enligt henne. Det får bli privatklinik istället. Just nu känns det jobbigt och jag litar inte på de :/. Och när jag och min sambo frågade om könet blev hon nästan lite arg, då gjorde hon "bara" en gissning. Vet inte riktigt hur man ska tolka sånt.

Jag kan inte påstå att alla bm är okunniga och otrevliga men de jag träffade var tyvärr oproffsiga.
  • LittleSunshine84

Vad tråkigt bemötande du verkar ha fått!

Jag var med om liknande på mitt RUL, hon som utförde det var inte ett dugg trevlig och förklarade inte vad hon gjorde. Hon stannade och kikade på hjärtat i 25 min och sa absolut ingenting och det gjorde oss oroliga. Hon verkade besvärad när vi ställde frågor.

Dock hade vi gjort ett flertal ultraljud tidigare och fått ett jätte fint bemötande så RUL var inte så viktigt. BM i vecka 12 var helt underbar och hon vågade gissa på kön och gissade rätt på pojke.

Jag blev också flyttad lite fram och tillbaka. Det datumet du får på RUL får du gå efter :)

• Anonym (G)
    DevilsDaughter skrev 2017-03-05 16:42:28 följande:

Men såklart är alla ul bm inom landstinget inkompetenta för att EN som du träffade mätte fel på en vecka. Intelligent slutsats.
  • DevilsDaughter
    Anonym (G) skrev 2017-03-05 18:32:58 följande:
    Men såklart är alla ul bm inom landstinget inkompetenta för att EN som du träffade mätte fel på en vecka. Intelligent slutsats.
    Hur vet du att jag drar min slutsats på bara det? 
  • Anonym (G)
    DevilsDaughter skrev 2017-03-05 20:33:12 följande:

Hur vet du att jag drar min slutsats på bara det? 

Då vill jag väldigt gärna att du förklarar vad du drar din slutsats utifrån?

Du sitter och hävdar att bm som gör Rul inom landstinget inte brukar vara duktiga? Lägg gärna fram var du hämtat den faktan ifrån för det vill jag gärna veta.
  • Anonym (UL)
    Melii skrev 2017-03-05 17:01:42 följande:

Exakt så känner jag också. Jag blir förvirrad samt lite ledsen att hon inte tog den tiden som behövs för att mäta ordentligt och förklara vad som är vad och varför jag istället för v 18 är i v 16 enligt henne. Det får bli privatklinik istället. Just nu känns det jobbigt och jag litar inte på de :/. Och när jag och min sambo frågade om könet blev hon nästan lite arg, då gjorde hon "bara" en gissning. Vet inte riktigt hur man ska tolka sånt.

Jag kan inte påstå att alla bm är okunniga och otrevliga men de jag träffade var tyvärr oproffsiga.

Jag har gjort ETT ul i landstinget (förutom 2 akuta, ett pga akut smärta i buken i v 22 och ett efter en bilolycka 2 veckor senare, bägge gjordes av läkare). Maken till inkompetens har jag inte sett. Därefter gjordes alla privat (ca 10 st, 2 barn/graviditeter). Vi har varit i Linköping (bäst men gått i pension), Köpenhamn (duktiga men överlägsen attityd, gör minsta möjliga och förklarar inget), Stockholm (riktigt duktig, passade på att kolla på gallblåsan när hon höll på Jag fick ett gallstensanfall på britsen) och Göteborg (duktig och noggrann, förklarar bra).

Rekommenderar i första hand www.crocusultraljudsklinik.se/ i Stockholm. Vi har varit där två gånger, åker från Göteborg och det är verkligen värt det! Hon är sonograf och därmed också väldigt mycket duktigare på ul än en vanlig bm, inte lika "petig" med mätningarna som i Gbg men säkrare på bedömningarna vilket mer än väger upp för det. Nästa graviditet blir det VUL i Gbg (onödigt att åka till Sthlm för att se ett hjärta slå, det klarar vem som helst av att se), NIPT samt KUB, RUL och TUL i Stockholm.

I andra hand är det www.barnmorskehuset.se/ i Gbg vi rekommenderar, duktig barnmorska och en riktig "människoperson".

Svaret på om man inte kan se könet i v16-17 är: KLART SOM FAN MAN KAN! En duktig person kan se det från v10+0 med 95% säkerhet. Vi fick veta i 12+0 med första barnet (Linköping, 95% säkert sa han men bara för att ta höjd, han kollade nämligen inte efter det utan vi frågade efter undersökningen, han sa att han var närmare 100% säker egentligen), med andra barnet fick vi veta i 12+4 (i Köpenhamn trots att de inte får säga ngt före v 14+0 egentligen, nästan 100% säkert där med). Min upplevelse är att de som är duktiga också kan säga könet och ju duktigare desto tidigare och med större säkerhet!
  • Melii
    Anonym (UL) skrev 2017-03-05 23:45:08 följande:

Jag har gjort ETT ul i landstinget (förutom 2 akuta, ett pga akut smärta i buken i v 22 och ett efter en bilolycka 2 veckor senare, bägge gjordes av läkare). Maken till inkompetens har jag inte sett. Därefter gjordes alla privat (ca 10 st, 2 barn/graviditeter). Vi har varit i Linköping (bäst men gått i pension), Köpenhamn (duktiga men överlägsen attityd, gör minsta möjliga och förklarar inget), Stockholm (riktigt duktig, passade på att kolla på gallblåsan när hon höll på Jag fick ett gallstensanfall på britsen) och Göteborg (duktig och noggrann, förklarar bra).

Rekommenderar i första hand www.crocusultraljudsklinik.se/ i Stockholm. Vi har varit där två gånger, åker från Göteborg och det är verkligen värt det! Hon är sonograf och därmed också väldigt mycket duktigare på ul än en vanlig bm, inte lika "petig" med mätningarna som i Gbg men säkrare på bedömningarna vilket mer än väger upp för det. Nästa graviditet blir det VUL i Gbg (onödigt att åka till Sthlm för att se ett hjärta slå, det klarar vem som helst av att se), NIPT samt KUB, RUL och TUL i Stockholm.

I andra hand är det www.barnmorskehuset.se/ i Gbg vi rekommenderar, duktig barnmorska och en riktig "människoperson".

Svaret på om man inte kan se könet i v16-17 är: KLART SOM FAN MAN KAN! En duktig person kan se det från v10+0 med 95% säkerhet. Vi fick veta i 12+0 med första barnet (Linköping, 95% säkert sa han men bara för att ta höjd, han kollade nämligen inte efter det utan vi frågade efter undersökningen, han sa att han var närmare 100% säker egentligen), med andra barnet fick vi veta i 12+4 (i Köpenhamn trots att de inte får säga ngt före v 14+0 egentligen, nästan 100% säkert där med). Min upplevelse är att de som är duktiga också kan säga könet och ju duktigare desto tidigare och med större säkerhet!

Tack för tipset,jag ska kolla upp olika alternativ.

Skönt att det gick bra för din del och allt såg bra ut :)
  • Swinka

Måste också ge tummen upp till crocuskliniken i Stockholm. Gjorde ultraljud i v 10 hos henne. Så nöjda!

Vi går definitivt tillbaka dit ifall vi inte ser kön vid rul.

Svar på tråden ang rul och kön