• pinglan137

Hjälp känner inte igen henne??

Jag måste bara ventilera mig och gärna få tips och råd.
    Har en dotter som är 12 år fyller tonåring om två månader. Hon har alltid varit väldigt lugn, ofta haft en bästis, varit hemma efter skolan för kompisen och hon har bara hängt i skolan. Ibland har hon såklart varit iväg efter skolan men kommit hem till middagstid eller när vi bestämt.

Detta år har hon förändrats helt och jag känner inte igen henne.
    Först så hände något mellan hennes bästa kompis och min dotter så dom umgås inte alls längre. 
    Det går inte bra i skolan längre för min dotter, hon är duktig på skolarbete coh så men hon klarar inte gå in i klassrummet pga ångest efter det där med sin bästis.

Min dotter har en gammal kompis hon umgick med för två år sedan som är lika gammal som hon börjat umgås med istället på fritiden dom går inte i samma klass.
    Många sa innan till mig att det är inte så bra om dom hänger med varandra, denna tjej är inte bra att umgås med man han hört så mycket om henne.

Jag vet att hon har ADHD  och äter medicin vilket hennes mamma berättat.
    Jag har tänkte hela tiden att folk pratar bara, bara massa rykten m.m..

Men sen dom börjat umgås så känenr jag inte igen min dotter. Hon ljuger om vart hon är när dom är ute, vilket ofta kommer fram för min dotter har väldigt svårt att ljuga för mig. Hon passar inte tider utan ringer hem och skyller på att dom missat tåg eller buss m.m, Det är bara massa prat om killar hit och dit. Den här kompisen är väldigt öppen när vi varit i köpcentrum så pratar hon med allt och alla och spec killar gärna ett par år äldre och jag har pratat med dom båda om detta. Min dotter är väldigt blyg så hon hänger liksom bara med, jag har idag fått reda på att kompisen snott underkläder och gett min dotter. m.m..
    Jag har fått åkt och leta efter dom en gång när hon sa hon skulle komma hem bara stanna och säga hej till en killkompis till dom som jag också känner ohc vet vem det är men efter 1 1/2 timme och telefonerna avstängda blev jag så orogli och var ute och letade.
    När hon kom hem så sa hon att hon varit ltedsen och tänkt på hur orolig jag varit. Hennes kompis är tillsammans med denna kille så kompisen ville prata med honom.

Jag ska inte bara skylla på kompisen för min dotter har ett eget ansvar. När vi pratar om det här min dotter och jag och jag säger att det är nog ingen bra ide att ni umgås för ni gör bara saker man inte får göra vilket inte är likt dig. Då säger hon men kan du inte förbjuda oss att vara på en gång så är det över sen.

Jag får lite känslan av att min dotter nästan vill att någon annan sätter stopp för det hela. Jag vet att hon har svårt att säga nej till andra.

En gång sa dom att dom var i ett litet köpcentrum men det kom fram att dom varit andra sidan stan????Därfår  min dotter absolut inte får vara.

Det kom fram att dom vid ett tillfälle hade tagit en öl från min särbo och smakat på???

Jag känner inte alls igen henne.
    Hon går på BUP och pratar pga att hon varit nedstämd och deprimerad pga det som hänt i skolan och mist sin bästa kompis.

Vad gör man som mamma? Jag blir så himla orolig att det ska hända henne något.Känner ni igen det här hör det till tonåren?
    Kom gärna med tips och råd och egena erfarenheter...

• Svar på tråden Hjälp känner inte igen henne??
  • Anonym (*|*)

Vad gör man som mamma skriver du?! Man gör just det, sätter ner foten, slutar mesa och är en mamma!

Du tar ju ingen kontroll över läget. Din dotter ljuder och skiter i regler ovh det får inga konsekvenser. Känner du att du inte klarar av det så får du ta hjälp av bup eller soc. För du skriver samtidigt att din dotter inte mår bra.

Så var den vuxna, sätt regler, följs inte dessa ge konsekvenser. Funkar inte det, ta hjälp men för Guds skull sluta låta ditt barn köra över dig

• Anonym (*|*)

Och prata med din dotter. Prata med henne, fråga henne hur det är och hur hon mår och vill hon inte prata så fortsätt visa henne att du bryr dig och finns där för henne

• Anonym (S)

Har du fler barn? Kanske lite lättare med syskon tänker jag...

• pinglan137

Hon går hos bup redan och hon får konsekvenser så någon mes är jag inte som mamma. Hon har två äldre syskon som är 20 och 18 år. Vi pratar väldigt mycket med varandra dottern och jag och jag vet att hon inte mår bra pga skolan men får ingen hjälp av skolan så det fungerar i skolan. Nu får tjejerna endadt ses här hos oss el hemma hos henne. När jag sa det till dottern så blev jon inte arg el ledsen fick känslan att hon tyckte det var en lättnad. Jag tror hon själv har svårt att säga nej till dessa upptåg jag vet att kompisen gjort såhär förut enligt hennes mamma.

• Schack73

Kontakta fd bästisens mamma och fråga om hon vet vad som hänt mellan flickorna. Den andra flickan kanske har berättat för sin mamma och ni kan komma fram till en lösning.

• pinglan137

Har redan gjort det och d var ingen större sak men fd bästisen vägrar prata el säga hej och nu har d gått så lång tid . Det var d jag önskat även skolan hjälpt till med redan första dagarna.

• John22

Du ska definitivt förbjuda henne att spendera tid med en tjej som uppenbarligen bara tillhandahåller dåligt inflytande.

• Schack73
    pinglan137 skrev 2017-03-04 09:39:00 följande:

Har redan gjort det och d var ingen större sak men fd bästisen vägrar prata el säga hej och nu har d gått så lång tid . Det var d jag önskat även skolan hjälpt till med redan första dagarna.

Det känns som att det var en stor sak om tjejen vägrar ens hälsa på din dotter.
Svar på tråden Hjälp känner inte igen henne??