• tjejuå86

Hur stort var ert foster i v5-6?

Jag blir lite knäppt, va på ett tidigt vul idag pga blödningar och mitt foster möte crl 6,1 och enligt läkaren är jag då i v 6+3. Men sist jag var gravid för några år sedan så när jag var i vecka 6+0 så mättes fostret till 3,5 hur kan de skiljas så mkt på bara 3dagar?

Sen kan jag inte tänka mig att jag blev gravid medans jag har mens. Hade min mens mellan den 22-28/1 ägglossning 5-6/2 så hur räknar dom egentligen kan dom ha så fel?

• Svar på tråden Hur stort var ert foster i v5-6?
  • YaYa

Hej! Det kan skilja en hel del, vet att några dagar gör mycket i tillväxten. 
    Jag hittade en tabell över fosterlängd dag för dag, där står det att om man är i v 6+3 (alltså 45 dagar) kan fostret vara mellan 3,4 och 7,9 mm, med ett genomsnitt på 5,4 mm.

I vecka 6+0 är längden mellan 1,9 och 5,5 mm. Det varierar mellan olika foster och som du ser kan några dagar göra stor killnad. Hela tabellen hittar du här: www.fetalmedicine.com/synced/fmf/2010_27.pdf kolla tabell 2.

Du verkar ju ligga precis rätt i längd så finns nog inget att oroa sig för :)

• YaYa

Graviditetslängden räknas ju från mensens första dag, fast själva fostret är två veckor yngre.

• tjejuå86

Okey men tack så mkt för svar,

Är inte orolig blir bara fundersam att de känns som att dom mätt fel bara.

Enligt deras beräkningar blev jag gravid precis när min mens var slut och nästan en vecka innan min äl.

• YaYa

Jag tror det är ganska vanligt att man blir flyttad några dagarframåt eller bakåt och just i början gör ju en millimeter hit eller dit stor skillnad. Men om du blir flyttad framåt är ju det ett gott tecken, det tyder ju på att fostret växer bra :) Alltid jobbigare om det är "för litet". Lycka till med graviditeten! :)

Svar på tråden Hur stort var ert foster i v5-6?