• dewr4f34fsdfsd

Feminism är INTE lika med jämställdhet

Tjoho!

I den här tråden ska jag presentera varför feminism inte är detsamma som jämställdhet och varför en kan vara för jämställdhet men emot feminism.

Argument 1.

Jämställdhet är ett begrepp som handlar om att kvinnor och män har samma rättigheter och skyldigheter inom alla väsentliga områden i livet. (ne.se, 2017).

Feminism i Sverige har tagit en U-sväng och distansierar sig från de ursprungliga ideèrna av feminismen. Wollenstonecraft (1792) visar i sin avhandling att feminism grundades som en social rörelse för kvinnor och mäns lika villkor genom livet. Det är den KORREKTA innebörden av feminism.

Svensk feminism handlar om mycket mer än så. Det handlar om tron på ett "patriarkat", riva nationsgränser, avmilitarisera försvaret, socialt ansvar för alla individer i sammhället oavsett om de är medborgare eller inte.
    Dessa politiska idéer har INGET med feminism att göra. De har inget med känsdifferens mellan män och kvinnor att göra.

Av den anledningen så tror jag inte på feminism eftersom ordets innebörd har fått en betydelse som inte har någon förankring i dess ursprungliga innebörd.

Referenslista:

Mary Wollstonecrafts ?A Vindication of the Rights of Woman? (1792; ?Till försvar för kvinnans rättigheter?, sid 13-14)

www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/j%C3%A4mst%C3%A4lldhet

Argument 2.

"Det är mestmän som får högre utbildning. Patriarkatet håller tillbaka kvinnor"

Det är en myt. Enligt SCB så högutbildar sig fler kvinnor än män (SCB, 2015). Det finns fler kvinnor i högskolan än män, det finns fler kvinnor som tar examen än män.

"Män tjänar mer än kvinnor"

Det är en myt igen. Enligt SCB (2014) så skiljer sig differensen 1.4% över en livstid, om man tar bort alla andra faktorer än könsskillnaden. Exempelvis. Kvinnor VÄLJER låginkomstyrken. MÄN söker höginkomstyrken. När feminister använder detta argument så klumpar de ihop alla pengar kvinnor tjänar, OAVSETT YRKE, och jämför det med män. Det är rätt logiskt att 100 ingenjörer tjänar mer än 100 sjuksköterskor. 

"Yrkestillhörigheten är den viktigaste faktorn bakom löneskillnaden mellan könen. Kvinnors och mäns olika fördelning på yrkesgrupper svarar för omkring 70 procent av den förklarade delen av löneskillnaden. Kvinnor och män är starkt segregerade på den svenska arbetsmarknaden, vilket har stor inverkan på lönegapet." - sidan 40

Referenser: 

www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-03 15:43
    edit; Könsdifferens, inte känsdifferens.
  • Svar på tråden Feminism är INTE lika med jämställdhet
  • Bibbidi

dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 15:42:55 följande:

Tjoho!

I den här tråden ska jag presentera varför feminism inte är detsamma som jämställdhet och varför en kan vara för jämställdhet men emot feminism.

Men om feminism inte är för jämställdhet hur går då det här ihop?

feminism (franska féminisme, av latin fe?mina ?kvinna?),social rörelse för jämställdhet
    www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/feminism
  • dewr4f34fsdfsd

Det ena är en social rörelse för att kämpa för begreppet.

Det andra är ett begrepp i sig.

Men precis som jag sa, Feminism myntades på 1700 talet. Feminism idag handlar om mer än en social rörelse. Det handlar om politisk styrning i ett samhälle, kring saker som inte har något med kön att göra.

Feminism har förlorat sin betydelse i Sverige. Av den anledningen så tror inte jag på feminism.

• Carambolan

Men... Det finns väl ingen ideologi som inte har både utvecklats, breddats och förgrenats många gånger om sedan sedan 1700-talet? Dagens liberaler har bra mycket fler idéer om livet, universum och allting än vad exempelvis Adam Smith hade...

• Bibbidi

Men bara för att en ideologi inte har breddats så mycket betyder det ju inte att någon annan inte har gjort det?

• dewr4f34fsdfsd
    Bibbidi skrev 2017-03-03 15:58:54 följande:

Men bara för att en ideologi inte har breddats så mycket betyder det ju inte att någon annan inte har gjort det?

Nej, men då är du ingen feminist! Du kan inte ta ett begrepps innebörd och ändra på det hur som helst. Innebörden kan inte förändras. Det är myntat av en anledning i ett specifikt sammanhang.

Du kan inte ta ett fakta, ändra på det så det passar dig.

Typ som att jag skulle ändra chokladglass till att det heter vaniljglass. Det kanske inte har breddats men det betyder inte att jag inte gör det.

Förstår du poängen?

• Bibbidi
    dewr4f34fsdfsd skrev 2017-03-03 16:05:44 följande:

Nej, men då är du ingen feminist! Du kan inte ta ett begrepps innebörd och ändra på det hur som helst. Innebörden kan inte förändras. Det är myntat av en anledning i ett specifikt sammanhang.

Du kan inte ta ett fakta, ändra på det så det passar dig.

Typ som att jag skulle ändra chokladglass till att det heter vaniljglass. Det kanske inte har breddats men det betyder inte att jag inte gör det.

Förstår du poängen?

Så du menar att man inte kan vara moderat fast moderaterna inte ser likadana ut idag som de gjorde när partiet grundades?
  • Carambolan

Marxismen har väl verkligen breddats? Nymarxism, marxism-leninism, austro-marxismen... För att inte tala om hela den akademiska skolan av marxism med påföljande grenar av kritisism och poststrukturalism etc.

• dewr4f34fsdfsd
    Bibbidi skrev 2017-03-03 16:09:41 följande:
    Så du menar att man inte kan vara moderat fast moderaterna inte ser likadana ut idag som de gjorde när partiet grundades?

Fast moderaterna har ju inte breddats. Du kan ta isolerade fall såsom att man sänkt eller höjt skatter uppochner - men ser man på de grundläggande politiska komponenterna som moderaterna alltid har haft, så består dem idag. Marknadsekonomi, fri handel, lågt skattetryck, avreglering av statlig verksamhet. 

Dessa fundamentala saker stod moderaterna för när de bildades och gör än idag. Sedan måste ju givetvis även moderaternas politik i sin helhet anpassas till samhället - men man glider inte ifrån kärnan i partipolitiken. Det gör feminismen. Feminismen handlade om kvinnors och mäns lika villkor i livet oavsett instans. Nu handlar det om nationsgränser, försvarsfrågor, HBTQ etc.

Man har tagit egna politiska komponenter, stoppat in dem i feminismen i dess ursprungliga värde. Då är det inte feminism längre. Det är något annat. Kanske Post-feministisk feminism eller något, vad vet jag. Kontentan är att man inte kan ta kärnprinciper och ändra på dem, baserat på myter och irrationalitet.

Svar på tråden Feminism är INTE lika med jämställdhet