Gammal pappa- lever längre
Har hört att barn till äldre pappor lever längre... Min pappa fick mig när han var 45 så kommer jag leva längre då? I så fall hur mycket längre?
Har hört att barn till äldre pappor lever längre... Min pappa fick mig när han var 45 så kommer jag leva längre då? I så fall hur mycket längre?
Statistiken säger också att de som använder blåa strumpor istället för svarta har en tendens till att bli äldre.
Så...
Använd blåa strumpor så blir du nog 140 år gammal.
Fertiliteten hos män påverkas av en rad olika faktorer. Negativt är t.ex. rökning, stor konsumtion av alkohol, och övervikt. Men flera av de livsstils- och sjukdomsfaktorer som försämrar fertiliteten förkortar också livet. Statistiskt kommer det alltså att se ut som så att äldre pappor lever längre.
Barn till äldre pappor lever längre än andra barn. Det är något helt annat. Det finns en mycket god biologisk förklaring till det.
Fertiliteten hos män påverkas av en rad olika faktorer. Negativt är t.ex. rökning, stor konsumtion av alkohol, och övervikt. Men flera av de livsstils- och sjukdomsfaktorer som försämrar fertiliteten förkortar också livet. Statistiskt kommer det alltså att se ut som så att äldre pappor lever längre.
Barn till äldre pappor lever längre än andra barn. Det är något helt annat. Det finns en mycket god biologisk förklaring till det.
Men hur lång tid handlar det om? En månad? Ett år?
Det handlar också om ekonomi. Rika och välutbildade människor lever längre då dom lever hälsosammare än fattiga och lågutbildade. Barn ärver sina föräldrars mat, motions, och drogvanor.
Fattiga och lågutbildade skaffar oftast barn tidigt i livet medan högutbildade och rika väntar tills dom är äldre.
Detta gör att statistiken visar att barn till äldre pappor ( och mammor) lever längre.
Barn till unga nammor(och pappor) har en lägre livslängd.
Så hur gammal är din mamma?
Men hur lång tid handlar det om? En månad? Ett år?