• Frida9876

Erfarenheter av förskolestart

Vi hade egentligen tänkt låta vårt barn börja förskola när det är 1 år och 9 månader. Detta tycker vi känns gränsen till för tidigt. Nu har vi dock fått reda på att det i princip är omöjligt att få plats då, i januari som vi tänkt oss. Man blir placerad var som helst det finns plats, t.ex en stor förskola, med stora grupper, långt borta. Skulle vi däremot låta vårt barn börja redan i augusi vid 1 år och 4 mån då har vi stora chanser att få plats på en liten förskola med mindre än 15 barn per grupp och 4 pedagoger på småbarnsgruppen. Det känns som om vi borde ta platsen till hösten för att säkra upp den bra förskolan. Men samtidigt gör det så ont i hjärtat om vårt barn ska börja så tidigt.

Vad skulle ni valt? 1år 4mån på bra förskola eller chansa och mest troligt hamna på en mindre bra förskola vid 1 år och 9 mån? Gärna tankar från er som jobbar på förskola också.

• Svar på tråden Erfarenheter av förskolestart
  • Jill 79

Absolut börja tidigare på en bra förskola. Om ni hade täbkt att vänta kanske ni har råd att jobba kortare dagar första halvåret(eller liknande) i stället. Så blir det lite mjukstart. Mina barn har börjat vid 12 månader, 16 månader och 14 månader. Alla gånget har det fungerat utmärkt.

En bra förskola är för mig värt allt! Hade inte tvekat en sekund

• Frida9876

Tack för svar! Ja det känns som att det borde vara viktigare med bra förskola. :) Ja, v i har möjlighet att gå 3 korta dagar i veckan t.ex.

• sobrio88

Mitt barn var 15 månader vid inskolningen och det gick hur bra som helst (har gjort i princip hela tiden, är 2 år nu). Förskoleläraren sa att det är mycket lättare vid den åldern än när dom är 1.5 år och framåt för då är dom mer medvetna att föräldrarna lämnar. Nu är inte nästa barn född än men det lär troligen bli om den föds runt bf inskolning när den är ca 14 månader eftersom jag ska tillbaka till skolan sen.

Så jag hade lätt valt tidigare starten om jag var er :)

• mammalovis

Rent inskolningsmässigt kan en trygg ettåring vara lättare än en 1,5-åring som kommit till separationsfasen. Den senare kan bli mer ledsen när föräldrarna går när den ser dem försvinna, men ännu inte förstår att de säkert kommer tillbaks. Sedan är ju barnen självklart individer.

Vi stod lite för samma dilemma med en son född i oktober. Skola in vid ett år eller vänta till januari och ny termin. Vi valde det första och färre dagar per vecka och hoppades på syskonförturen på samma förskola. Inskolningen gick jättebra även om vi fick plats på en bra förskola, men fel jämfört med syskonets. Sedan lyckades vi få en omflyttning i slutet på januari och efter några avvaktande dagar på inskolningen seglade han på tredje riktiga dagen bara in med snuttefilten i famnen och så har det fortsatt.

Så ja, ni står inför ett dilemma, men att kunna förlänga föräldraledigheten med att barnet går några dagar i veckan behöver inte heller vara fel. I och med att barnet sover middag kan ett yngre barn ha lättare för en längre dag än ett äldre utan middagsvila. Av mina barn är det 6-åringen som protesterar och vill ha färre eller kortare dagar. Jag jobbar 60 %, förlagt på tre dagar, då det är svårt att få det att funka annars.

• Annelie 76

Bra förskola tidigare och sen jobba deltid om det går. Jag har haft mina som 15-timmars i början (var arbetslös) och det funkade jättebra. Visst, det var jag som behövde platsen för att få pengar men då blev det iaf en mjukstart för barnet istället för hela dagar på en gång.

• Fjällsippa

Vi hade exakt samma situation och valde den "bra" förskolan och kortare dagar. Förskolan ska de ju gå i så många år och för oss är det viktig att det känns rätt.

Svar på tråden Erfarenheter av förskolestart