cupcakemom skrev 2017-03-02 17:22:54 följande:
Ja så har vi gjort ngr gånger men lite drygare nu när det är snö innan man fått på skorna har katteländet ofta försvunnit... Men får helt enkelt ta till vattenslangen till sommaren och ligga på lur är så trist för första året var det ingen fara.... Men nu är det ngr katter jag inte känner igen som är här ofta.... Vi bor på översta gatan alldeles vid skogen så jag tycker som borde kunna bråka om skogen eller lägdan istället inte vår tomt
Har man ingen katt så är det helt möjligt att man aldrig ser en katt i sin trädgård, men om man istället har en katt blir tomten helt plötsligt fylld av andra katter.
Att katterna kommer in i din trädgård behöver inte handla om ett revirövertagande eller så. Katterna går in på andra katters revir för att "uppdatera sig" genom att lukta på urinmarkeringar och dylikt. Din katt gör sannolikt samma sak med andra katters revir, och går in där för att hålla koll på läget. Slagsmål kan uppkomma genom att din katt överträder någons revir och därmed blir utschassad (möjlig felstavning), eller att en annan katt går in på din katts revir. Din katt försöker då sannolikt försvara sitt eget lilla tomtrevir så gott han kan, men om den inkräktande katten är starkare och tuffare kan ett sådant försvar sluta illa. Katter är också vanedjur vilket gör att "inkräktarna" brukar patrullera och uppdatera sig ungefär (om inget hindrar dem) vid samma tidpunkt om dagen. Så om det exempelvis är två katter (med olika ägare som bor i samma byggnad) som då har samma revir, så brukar katterna tajma så att de slipper möta varandra ute. Således kan ni försöka observera vid vilka tidpunkter andra katter hänger i er trädgård och undvika att släppa ut er katt vid dessa tidpunkter. Gå också någon gång då och då (om ni orkar :) ) ut med er katt och låt honom leda er runt i sitt revir. Han kommer nog stolt visa upp sitt revir för er, och även kommer ni skrämma bort nyfikna katter. Gör ni så vid ungefär samma tidpunkter under dagen så kommer de andra katterna antagligen lära sig att hålla sig undan er trädgård vid dessa tidpunkter. Jag vet att mina tips är lite omständiga, men om ni har tid och möjlighet kan det kanske vara värt att prova :)
Det är en hel vetenskap med katters revir och liknande och det finns rätt intressanta dokumentärer om dessa "fenomen" som kan vara kul att se :)