• Meriall

Hur funkar städhjälp?

Har anlitat det vid tex flyttstäd men hur funkar det om man har det i vardagen?

Måste man ha plockat undan ordentligt och vara hemifrån så typ rengör de golv och fönster och ugnen och sånt typ 2-4 ggr i mån? Kan man vara hemma? Hur länge tar det? Säger de till när det är klart?

Om man tex har grejer på en hylla, torkar de under sakerna eller måste man plocka bort allt? Har de egen nyckel? Samma person som kan lära sig hur man vill ha det eller olika? Hur ger man instruktioner? Kan de även plocka saker och tvätta och sånt? Hur vet de hur man vill ha det då?

Många frågor ^^

• Svar på tråden Hur funkar städhjälp?
  • Kjell2

Du får det du betalar för. De går på timtaxa så vill du att de ska plocka prylar, lyfta på saker mm för att städa så blir det så.

• Anonym (Städare)
    Meriall skrev 2017-03-01 17:26:58 följande:

Måste man ha plockat undan ordentligt och vara hemifrån så typ rengör de golv och fönster och ugnen och sånt typ 2-4 ggr i mån? Kan man vara hemma? Hur länge tar det? Säger de till när det är klart?

Om man tex har grejer på en hylla, torkar de under sakerna eller måste man plocka bort allt? Har de egen nyckel? Samma person som kan lära sig hur man vill ha det eller olika? Hur ger man instruktioner? Kan de även plocka saker och tvätta och sånt? Hur vet de hur man vill ha det då?

Många frågor ^^

På Hemfrid funkar det såhär:

Du ska ha plocka undan. Är det tex ett skrivbord fullt med grejer så städas det bara där man kommer åt. Lika så hyllor , det finns inte tid att plocka ner saker och ställa tillbaka.

Du kan vara hemma under tiden.

Du väljer själv hur ofta du vill ha städat, det vanligaste är var 14e dag.

Då är det dammsugningen, damming, våtmoppa, torka av ytor. Vill man ha fönsterputs och ren ugn är det tjänster man får köpa till. Ren ugn ingår i storstäd, fönster köps alltid till.

Hur lång tid det tar beror på vad du och bolaget kommer överens om ska göras. Jag hade ett hus på två våningar på 110kvm som skulle städas på 3 timmar, samtidigt som jag hade en lägenhet på 120 kvm som skulle städas på 5 timmar. Och lägenheten var betydligt mindre jobb att göra än de huset.

Du väljer själv om vi får nyckel, men får vi det inte måste du såklart släppa in och ut. Ingen garanti för att du får samma städerska vecka efter vecka.

Om jag tömde diskmaskinen så letade jag mig fram vart saker var i skåpen, hittade jag det inte så ställde jag det på bänken.(detta gjorde jag vid mån av tid) Tror även du kan köpa till tvättning - ingår alltså inte i priset.
  • Anonym (Städ)

Precis som Ms H säger är det något du bestämmer med städbolaget. Och du får självklara vara hemma medans de städar.

Du kommer ju betala för antalet timmar de är hemma hos dig per månad. Vad de ska göra med dessa timmar är upp till dig. Om städarna behöver plocka undan saker så tar städningen längre tid, så för att vara kostnadseffektiv är det bättre om du gör det, men som sagt inget krav.

Oftast går det till på ungefär följande sett med att beställa hemstäd: du tar kontakt med bolaget och berättar vilka tjänster du vill ha från dem. De kommer skicka någon från städbolaget hem till dig där ni tillsammans går igenom vad du vill ha gjort understädningen etc och kommer fram till en preminilär uppskattning om frekvens på städningen (flera gånger veckan, en gång i månaden som exempel) och hur många timmar personalen ska vara där. Även kommer de ge dig ett prisexempel.

När det gäller flyttstäd tar vissa betalt per kvadratmeter, medans andra bolag tar betalt beroende på hur lång tid det tar.

• Anonym (städerska med eget företag)

Det gör du upp med företaget. Men att rengöra ugnen ingår inte i en vanlig städning, ugnsrengöring ska ju dra i ett par timmar (helst över natten) också. Fönsterputs ingår inte heller, jag putsar inte fönster alls, inte ens på begäran.

En del kunder vill vara hemma då jag städar, andra ger ut sin nyckel. Det är ju en fördel om du plockat undan eftersom det tar tid om städerskan ska göra det, dvs det kostar mer. Och städerskan vet inte vart allt ska vara så hon kommer lägga allt i en prydlig hög någonstans. Skrivbord och liknande med tusen grejer och papper på städar jag inte om jag inte blir specifikt ombedd att göra det. Pydnadsföremål flyttar jag däremot på.

Hur lång tid det tar är en märklig fråga, det tar olika tid beroende på hur stort du bor, hur stökigt det är och vad du vill ha gjort. Är personen hemma säger jag givetvis till då jag går.

Hur du ger instruktioner är också en märklig fråga, är du stum? Om inte är det ju ett hett tips att prata med städerskan.

Att tvätta ingår inte i en vanlig städning, men jag har gjort både det och strukit kläder.

• Amaadu
    Meriall skrev 2017-03-01 17:26:58 följande:

Många frågor ^^

PM:ar mig så kan jag tydligen svara åt dig ang alla dina frångår.
  • Ulrik98

Med alla seriösa aktörer kommer man överens med städfirman om dels vad som ska ingå och dels vad det ska kosta. Se till att leverantören har en ansvarsförsäkring annars kan det bli dyrt om nått skulle hända i ert hem. Städarna i Uppsala är ett bra alternativ! 

www.stadarna.se/uppsala

• Anonym (Nöjd)

Vi var nöjda när vi hade städ. Dom gjorde det vi ville att dom skulle göra, tex om man ville ha fönstrena putsade en gång så gjorde dom det. Man får ju så mycket som man betalar för.

• Egon den stora

Be om en provstädning till timtaxa första gången. Då vet man ungefär hur lång tid städningen tar varje gång.

• kvarnfot
    Egon den stora skrev 2017-04-27 11:59:07 följande:

Be om en provstädning till timtaxa första gången. Då vet man ungefär hur lång tid städningen tar varje gång.

Dom brukar ju göra hembesök före man anlitar dom och kan då lätt uppskatta hur många timmar dom behöver.
Svar på tråden Hur funkar städhjälp?