• EllasEllis

hur löste ni babyskydd+bakåtvänd stol?

Sitter och funderar på vad bästa lösningen är för vår del.

Jag har en SAAB 9-3 Sportkombi -08 (biopower)
    isofix i baksätet.

Vi har ett babyskydd med isofixbas (Brio primo tror jag modellen heter) till bebis som kommer vilken dag som helst.

och en bakåtvänd stol (Maxi-Cosi Mobi) till 2åringen.

I nuläget har jag bara Maxi cosi i baksätet och det är inte mycket plats kvar i framsätet alls. 

kan man ha tex en stol i mitten bak? och vilken bör vi i så fall placera där?
    Eller är det bäst att försöka få båda stolarna på höger sida (en i fram och en i bak) vilket betyder boka verkstadstid för urkoppling av airbag och byte av bälte?

Vi har väl funderat på alternativen:
    1. lämna in bilen för urkoppling. Placera maxi cosi i framsätet och babyskyddet i baksätet (höger sida)
    2. Placera båda stolarna i baksätet (mitten + höger) om det är möjligt.
    3. Testa och se om det går att ha babyskyddet på vänster bak (tveksamt)
    4. Byta bil med gubben när jag behöver ha båda stolarna i samma bil, han har en VW passat i jobbet. detta är dock ingen hållbar lösning eftersom det i första hand är en jobb-bil och inte för privat bruk. + att sonen är på dagis 2 dagar i veckan (15h) och alla BVC kontroller i början = behöver ha båda stolarna ofta.

• Svar på tråden hur löste ni babyskydd+bakåtvänd stol?
  • Anonym (C)

Jag skulle testa: 1. ha en i mitten och en på sidan., 2. Ha en bakom föraren och en bakom passageraren, 3. Koppla ur airbagen. Om byta bil inte är ett alternativ? Ni kommer ju att ha två bakåtvända stolar i många år framöver...

• EllasEllis
    Anonym (C) skrev 2017-02-28 12:46:33 följande:

Jag skulle testa: 1. ha en i mitten och en på sidan., 2. Ha en bakom föraren och en bakom passageraren, 3. Koppla ur airbagen. Om byta bil inte är ett alternativ? Ni kommer ju att ha två bakåtvända stolar i många år framöver...

Nej rent ekonomiskt så länge jag är föräldraledig är det inte möjligt att byta bil (SAABen är betald, kostar bara i drift och underhåll) däremot planerar vi för en ny bil när jag börjat jobba igen efter årsskiftet, så det är för tiden nu fram tills jag börjat jobba igen som vi försöker hitta en vettig och ekonomiskt vänlig lösning :)
  • Anonym (Saab)

Lättast är väl att testa o se om ni kan ha babyskyddet bakom föraren? Är bara att sätta dit basen samt skyddet och se om ni ryms i förarsätet?

Vi har nästan exakt som er, en brio primo med bas samt en maxi-cosi mobi, dock har vi en 9-5 kombi och inte en 9-3. För oss funkar det att ha babyskyddet bakom föraren, men 9-5an är mkt större än 9-3.

Både jag och sambon är långa och när vi hade vår andra bil (9-3 halvkombi -99, har även testat i en 9-3 sportkombi -06) till första barnet så kunde vi inte ha basen samt babyskyddet bakom föraren, däremot fungerade det med bara babyskyddet utan basen har jag för mig. Så ett alternativ kan väl vara att använda babyskyddet utan basen isf?

Annars skulle jag ha kopplat bort airbagen fram och ha maxi-cosin där och babyskyddet bakom.

Svar på tråden hur löste ni babyskydd+bakåtvänd stol?