Anonym (Bambi) skrev 2017-03-01 12:23:11 följande:
Jag håller med att man ska visa intresse som jag också i detta fallet gör.. hade varit konstigt om man bara gick om varann och inte brydde sig.. jag tycker man ska leka med och bry sig om barnet absolut... håller helt med .. om det var jag som hade barn och partnern inte hade skulle jag velat att han hade intresse för mitt barn.. dock skulle jag inte förvänta mig att han la ner så mkt tid och energi på mitt barn som jag själv gör då barnet är mitt och mina gener och mitt allt ( har inga barn, men om).
Han måste förstå att jag gillar och uppskattar flickan även om jag ibland inte vill titta på barn tv. ( jo jag tittar faktiskt ibland på barn tv med barnet, men jag menar att jag kanske inte alltid vill)Jag hade kanske inte ens gjort det alltid med mitt eget barn.
Jag har även kronisk trötthet och trotts det engagerar jag mig i barnet. Som sagt synd att man inte får uppskattning för det man faktiskt gör.....
Jag tycker du kan vända lite på det och inte enbart fråga dig vad du som bonusförälder har för skyldigheter utan även vad han som förälder har för skyldigheter gentemot dig. Är man förälder har man en helt annan ansvarskänsla som jag personligen tycker bottnar mycket i dåligt samvete, man ser liksom hela barnets framtid för sig och hur man förstör sitt barn om man inte leker med det tillräckligt ofta. En skild förälder har säkert ett tungt lass av dåligt samvete att dra på, men det ska han inte lägga på dig. Det är inte din uppgift att känna det ansvaret. Jag tycker det låter toppen att du leker med flickan när du vill leka, bara det är ju väldigt positivt att du ens vill. Som förälder har man naturligtvis rätt att välja vilken slags partner man ska ha för ens barns bästa men med dig tror jag han tar en risk om han pushar er för mycket, om du får press på dig att det du gör inte räcker, så hennes närvaro till slut blir så jobbig så att du känner dig obekväm när hon är med och din och flickans relation blir lidande. Men som redan sagts ovan, ni måste prata om hur ni ska ha det.