• stellanocte

Missnöjd med utredning

Vi har precis avslutat en utredning via landstinget men känner oss väldigt missnöjda. Den har i princip sett ut så här:

1. Blir inkallade för att ta blodprov (kvinnan) och spermaprov. Ingen specifik dag under cykeln specificeras.
    2. Blir inkallade till möte. Får reda på att blodprovet och spermaprovet såg bra ut. Jag får göra ett vaginalt ultraljud och får reda på att äggstockarna ser normala ut. Blir under samma möte informerade om att allting ser bra ut - fortsätt på samma sätt och återkom om 6 månader för provrörsbefruktning om ingen graviditet har uppstått under tiden.
    3. Utredningen avslutad. 

Innehåller inte en utredning något mer än detta? Bör det inte göras någon äggledarspolning? Ta blodprov under specifika dagar i cykeln? 

• Svar på tråden Missnöjd med utredning
  • stellanocte

De blodprover jag tog var förövrigt ett för sköldkörteln, P-TSH (hade 2,39) samt ett för S-AMH (hade 1,2). 

• Anonym (Bdbdbd)

Fast ser äggstockarna normala ut så varför ska ni då göra en spolning? Och ja, blodproverna kan tas när som helst.

• Jag är bara jag
    Anonym (Bdbdbd) skrev 2017-02-27 18:42:16 följande:
    Fast ser äggstockarna normala ut så varför ska ni då göra en spolning? Och ja, blodproverna kan tas när som helst.

För rätt värde ska proverna tas en viss dag. Tsh kan tas när som helst, men fsh, amh, lh och prolaktin dag 3 och progesteron dag 21 eller en vecka efter äl. Man kan inte se på VUL om det finns passage i äggledarna så om alla värden är bra bör man spola äggledarna för orsaken kan finnas där.
  • stellanocte
    Jag är bara jag skrev 2017-02-27 19:17:57 följande:

För rätt värde ska proverna tas en viss dag. Tsh kan tas när som helst, men fsh, amh, lh och prolaktin dag 3 och progesteron dag 21 eller en vecka efter äl. Man kan inte se på VUL om det finns passage i äggledarna så om alla värden är bra bör man spola äggledarna för orsaken kan finnas där.
    Intressant. Jag tog mitt AMH-prov på cykeldag 20. De andra proverna har jag inte tagit (förutom TSH).

På vilket sätt påverkar det att inte ta AMH-provet på dag 3? Kan mitt värde nu vara för optimistiskt? Pessimistiskt?
  • Snuttis2

Låter bristfällig tycker jag, precis som övriga sagt ska flera prover tas på specifika dagar! Vul görs för att man ska se ev förändringar på äggstockarna och/eller om man har äggblåsor men det säger inget om passage. För att veta passage måste en kontrast undersökning/spolning göras.

Hur länge har ni försökt ? Funderar på om det är för att ni inte försökt så länge som de bara gjort delar ?

• Anonym (Anonym)
    stellanocte skrev 2017-02-27 20:13:31 följande:

Intressant. Jag tog mitt AMH-prov på cykeldag 20. De andra proverna har jag inte tagit (förutom TSH).

På vilket sätt påverkar det att inte ta AMH-provet på dag 3? Kan mitt värde nu vara för optimistiskt? Pessimistiskt?

AMH ska inte påverkas av cykeldag. Det säger i alla fall mina läkare (har haft flera).
  • Jag är bara jag
    stellanocte skrev 2017-02-27 20:13:31 följande:

Viss reservation för amh måste jag då tillägga för det togs inte på min tid. Men de flesta tar nog nästan allt utom progesteron dag 3.
Svar på tråden Missnöjd med utredning