• Tudelu

Tips på mellanmål till 6 månaders

Jag blev tvungen att sluta amma när dottern nyligen blivit 5 månader. Hon totalvägrar både välling och ersättning (men dricker ur flaska annars så den tar hon), annars hade jag gett det . Lagar all mat själv för hon vägrar industrimaten också.

Jag har svårt att veta vad jag ska ge henne till mellanmål på eftermiddagen. Bara fruktpure mättar inte så mycket och smörgås är ju inte så lätt ännu när hon bara äter små små bitar.

Ibland blandar jag fruktpuren med lite turkisk yoghurt och ibland gör jag gröt. Men att ge gröt både till frukost, mellis och kvällen känns sådär.

Ös på med tips!

• Svar på tråden Tips på mellanmål till 6 månaders
  • Linnis92

Vid den tiden fick min dotter gröt, både till frukost mellis och kvällsmål. Du kan ju blanda i lite frukt i gröten.

• Carambolan

Skippa fruktpuréerna och ge frukt i småbitar. Banan, persika, apelsin, avokado, melon, bär och mjuka päron är lätt att tugga. Klyftor av äpple och hårda päron är bra att gnaga och suga på men de brukar inte få i sig så mycket så det kan du ge vid sidan av gröt.

En del flingor kommer i perfekt plockstorlek, till exempel havrefras. Kan ätas med eller utan yoghurt.

Kokt ägg i bitar. Plättar om du orkar steka :)

• Jasmin Karlsson

Hon är så liten så jag hade försökt mer med ersättning. Har du testat olika märken? Och testat 10-20 gånger med varje sort? Det kan krävas många gånger innan de accepterar nåt nytt.
    Jag försökte ge min 6-månaders välling, men hon totalvägrade. Jag tog en paus med att testa men sen 1 månad senare så drack hon det.

• Tudelu
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-27 16:27:40 följande:

Hon är så liten så jag hade försökt mer med ersättning. Har du testat olika märken? Och testat 10-20 gånger med varje sort? Det kan krävas många gånger innan de accepterar nåt nytt.

Jag försökte ge min 6-månaders välling, men hon totalvägrade. Jag tog en paus med att testa men sen 1 månad senare så drack hon det.

Vi har försökt ordentligt med alla olika sorter , ända sedan hon föddes. Just för att vi ville ha det som alternativ om amningen skulle skita sig. Men tyvärr vägrar hon. Numera kniper hon igen hårt med munnen om vi ens försöker, hon har lärt sig att ersättning är blä ;p
  • Tudelu
    Carambolan skrev 2017-02-27 16:15:45 följande:

Skippa fruktpuréerna och ge frukt i småbitar. Banan, persika, apelsin, avokado, melon, bär och mjuka päron är lätt att tugga. Klyftor av äpple och hårda päron är bra att gnaga och suga på men de brukar inte få i sig så mycket så det kan du ge vid sidan av gröt.

En del flingor kommer i perfekt plockstorlek, till exempel havrefras. Kan ätas med eller utan yoghurt.

Kokt ägg i bitar. Plättar om du orkar steka :)

Oj havrefras eller fruktklyftor vågar jag nog inte ge som plockmat redan. Men tack för tips :)
  • Carambolan
    Tudelu skrev 2017-02-27 18:14:07 följande:

Oj havrefras eller fruktklyftor vågar jag nog inte ge som plockmat redan. Men tack för tips :)

Ok, nä, det är ju inte alla som vill köra bitar från start :)

Mixa smoothies? Blir mycket matigare än puréer om du använder till exempel banan och fet turkisk yoghurt som bas.
  • Tudelu
    Carambolan skrev 2017-02-27 18:57:14 följande:

Ok, nä, det är ju inte alla som vill köra bitar från start :)

Mixa smoothies? Blir mycket matigare än puréer om du använder till exempel banan och fet turkisk yoghurt som bas.

Jaa det är ju en ide! Kan ju köra i lite havre/dinkelflingor också!
Svar på tråden Tips på mellanmål till 6 månaders