• Anonym (Vill mer)

Minskad lust, finns det någon hjälp?

Jag har en fundering kring om sexlusten har minskat med åren för er män runt 50 års åldern? Anledningen till min fråga är att jag lever i ett förhållande sen 25 år tillbaks och från början ville min man varje dag men allt eftersom åren gått har hans sexlust minskat.
    Jag vill i genomsnitt en gång om dagen och så har det varit hela tiden förutom när jag var gravid för då ville jag ibland fler gånger per dag. Min man ville minst en gång per dag från början men nu säger han att han kanske vill var 3:e dag men väntar jag in att han ska ta initiativet då blir det inte oftare än en gång per vecka....
    Vi har pratat om detta och min man menar på att han är väldigt nöjd när vi har sex och jag har vid flera tillfällen frågat honom om det är något som han vill gör för att förbättra sexlivet men han menar på att han är nöjd. Han har inga problem med att få upp den och när vi har sex är det som det var från början, problemet är "bara" att hans sexlust minskat och det gör mig ledsen. Egentligen inte så mkt för att sexet har minskat utan mest för att jag har svårt för att lita på att det kan vara så stor skillnad på önskan till sex när man är äldre man mot när man var yngre. Min sexlust har ju inte minskat så varför skulle hans? Jag sitter nu och tänker på att han kanske inte älskar mig trots att han bedyrar att han gör det, eller att han inte tycker att det är trevligt att ha sex med mig, trots att han hävdar att han har väldigt skönt när vi gör det.
    Någon som känner igen sig och vet om det finns något hjälpmedel vi kan ta till? Jag är öppen för i stort sett allt som har med sex att göra och har föreslagit saker för att sexlivet kanske skulle blomstra igen men det har som sagt inte hjälp. Sen, så länge som min man säger att han älskar mig och att han inte önskar något annat i vårt sexliv får jag försöka tror honom men funderar på om det ev.  kan vara något hormonellt som gör så att min mans sexlust minskat.
    Hoppas någon har något tips att ge för detta börjar verkligen tära på mig och då givetvis på vårt förhållande.
    Jag älskar min man men känner mig otillräcklig och får sämre självförtroende av att ha det såhär. Nu har jag fått  svårt för mig att koppla av när vi ska ha sex och det sin tur har påverkar min förmåga till att få orgasm. Jag får orgasm fortfarande, men det tar längre tid och jag tänker hela tiden på om något är fel när vi har sex och får prestationsångest gentemot min man för att han ska tycka det är så skönt som det bara går men just nu känns allt bara väldigt konstlat så jag vet inte om jag står ut så länge till :(

• Svar på tråden Minskad lust, finns det någon hjälp?
  • Anonym (Kille)

Jag har samma problem, skulle gärna minska min sexlust. Men jag tror inte att det går. Det enda som hjälper mig är att se till att sysselsätta sig massor. Så jag har jobbat hur mycket som helst, tränat massor, renoverat en hel del.

Onani är nog det enda som tillfälligt hjälper annars. Tror inte att det är något fel på ert förhållande eller ditt utseende eller liknande. Gubben har blivit lite äldre helt enkelt.

• Anders 386

Vilket lyxproblem. Skrattande

Båda nöjda med sexfrekvensen men ändå är du bekymrad..???

För dom flesta män sjunker sexlusten med åren. Det är fullständigt normalt. Det har väl med hormoner att göra förmodar jag. Även energin minskar väl för dom flesta, man har inte riktigt lika mycket ork längre. Men jag förstår inte alls varför ni skulle försöka öka er sexlust när ni egentligen är nöjda med frekvensen? Vill ni ha lite krydda så kan väl det vara kul..  Men att börja med "hjälpmedel" när man har sex varje vecka låter lite skrattretande i mina öron..  Glad

Jag är själv 60 och min sexlust har minskat betydligt sedan 40. Men det är bara bra, äntligen vill vi ha sex ungefär lika ofta. Och jag hinner tänka på annat än sex...  Flört

• Too tiki
    Anders 386 skrev 2017-02-27 15:37:24 följande:

Vilket lyxproblem. Skrattande

Båda nöjda med sexfrekvensen men ändå är du bekymrad..???

För dom flesta män sjunker sexlusten med åren. Det är fullständigt normalt. Det har väl med hormoner att göra förmodar jag. Även energin minskar väl för dom flesta, man har inte riktigt lika mycket ork längre. Men jag förstår inte alls varför ni skulle försöka öka er sexlust när ni egentligen är nöjda med frekvensen? Vill ni ha lite krydda så kan väl det vara kul..  Men att börja med "hjälpmedel" när man har sex varje vecka låter lite skrattretande i mina öron..  Glad

Jag är själv 60 och min sexlust har minskat betydligt sedan 40. Men det är bara bra, äntligen vill vi ha sex ungefär lika ofta. Och jag hinner tänka på annat än sex...  Flört

Tack för ditt inlägg :)

Jag skrev kanske lite otydligt om vad jag vill ha ut av vårt sexliv. Jag är inte nöjd med att ha sex en gång per vecka eller ändå mer sällan....Skulle det vara så att vi skulle ha sex var 3:e dag som min man säger att han vill är det en helt annan sak men det blir ju inte så om han ska ta initiativet.
    Jag förstår om åldern tar ut sin rätt till viss del, men det är så stor skillnad mot när vi var unga för då hade vi sex minst en gång per dag, också när vi hade småbarn att en gång varje el. varannan vecka känns som en väldigt stor förändring.
    Nu är studerar barnen på annat håll så vi har mkt privatliv och håller egentligen inte på med några aktiviteter som skulle trötta ut utan bara vanligt arbetsliv så orken borde också finnas där. Dessutom verkar det inte som om orken är min mans problem för det spelar ingen roll om det är vardag eller han har semester så blir det ändå så sällan.
    Det som möjligen skulle vara hans problem är att han är övervikt men det är inget som borde påverka så mkt för han måste ju inte göra hela jobbet, jag rider gärna och han verkar inte ha några problem med att säga om han tex vill att vi ska byta ställning.
    Vet att sexlivet förändras för både kvinnor och män med åldern men hur stor kan man räkna med att skillnaden blir utan att det för den skull räknas som onormalt av en eller annan orsak? Tänkte mest på medicinska orsaker som kunde påverka såsom hormoner, typ testosteronbrist, eller något annat och finns det i såna fall något man kan göra? Testosteron är ju ett lusthormon så minskar den påverkar det såklart. Nu verkar ju inte alla män få minskad sexlust, därav tänker jag att de som får stora förändringar kanske lider brist på testosteron och kanske hade mått bra av tillskott, om det nu finns att tillgå?

Jag tänker tyvärr allt för ofta på sex och känner inte riktigt för att bara ha sex en gång per vecka (eller mer sällan). Vill så gärna lösa detta med min man, om det bara går, vet bara inte hur men hoppas att någon på FL kanske känner igen detta och har hittat lösningen....eller vad man nu ska skriva :)

• Anonym (Vill mer)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-27 15:05:31 följande:

Jag har samma problem, skulle gärna minska min sexlust. Men jag tror inte att det går. Det enda som hjälper mig är att se till att sysselsätta sig massor. Så jag har jobbat hur mycket som helst, tränat massor, renoverat en hel del.

Onani är nog det enda som tillfälligt hjälper annars. Tror inte att det är något fel på ert förhållande eller ditt utseende eller liknande. Gubben har blivit lite äldre helt enkelt.

Tack för ditt inlägg :)

Jag hoppas ju att det inte är något fel i vårt förhållande och att det är därför min man sexlust minskat. Onani i all ära, det gör jag ;) men det blir lite uttjatat och ledsamt när jag bara vill ha sex med min man. Hoppas vi kan hitta någon quick fix på problemet för såhär vill jag inte ha det då det sänker mitt självförtroende :(
  • Anders 386

En liten ursäkt TS...

Jag uppfattade att du var nöjd med sexet men lite orolig över din mans minskade intresse bara... men så var det ju inte riktigt..

• MrFlex

Testosteron ökar sexlusten. Är det medicinskt lågt så går det att få på recept men det verkar vara väldigt restriktivt i Sverige, både för kvinnor och män.

Det går dock lätt att fixa på egen hand då just testosteron har en gigantisk marknad som dopingpreparat.

• Anonym (Vill mer)
    Anders 386 skrev 2017-02-27 16:45:03 följande:

En liten ursäkt TS...

Jag uppfattade att du var nöjd med sexet men lite orolig över din mans minskade intresse bara... men så var det ju inte riktigt..

Inget att be om ursäkt för det var jag som var otydlig i mitt inlägg :)
  • Anonym (Vill mer)
    MrFlex skrev 2017-02-27 17:07:10 följande:

Testosteron ökar sexlusten. Är det medicinskt lågt så går det att få på recept men det verkar vara väldigt restriktivt i Sverige, både för kvinnor och män.

Det går dock lätt att fixa på egen hand då just testosteron har en gigantisk marknad som dopingpreparat.

Finns det någon anledning till varför det är svårt att få ut på recept om man har låga nivåer av det? Kan förstå det om man inte låtit kolla upp sina nivåer men om det är bevisat lågt borde det inte vara några problem såvida det inte har obehagliga biverkningar, eller risken för tex cancer ökar.

Är lite rädd för att köpa medicin på konstiga sidor men möjligen naturpreparat om det skulle finnas något som höjer testosteronhalten? Annars får jag fråga min man om han kan tänka sig att gå och ta ett blodprov och sen försöka få en läkare att skriva ut testosteron om det visar sig att det är lågt. 

• Anders 386
    MrFlex skrev 2017-02-27 17:07:10 följande:

Eftersom han nu har sex ungefär en gång i veckan är min bedömning att han inte har brist på testosteron. Jag skulle akta mig väldigt noga för nån slags självmedicinering, då är man riktigt ute på hal is.
  • Anonym (Lessen)

Det river lite i mig när jag ser att skillnaden på att ha sex dagligen mot var tredje dag är ett stort problem - min fru brukar släppa till en snabbis typ var fjärde månad, och tycker att jag är krävande som klagar...

• Anonym (Vill mer)
    Anonym (Lessen) skrev 2017-03-01 14:37:08 följande:

Det river lite i mig när jag ser att skillnaden på att ha sex dagligen mot var tredje dag är ett stort problem - min fru brukar släppa till en snabbis typ var fjärde månad, och tycker att jag är krävande som klagar...

Har fört anteckningar som jag kollat nu och när min man tar initiativet blir det mer en gång varannan vecka och för min del är det för lite då jag i ärlighetens namn skulle kunna två gånger per dag om vi var ensamma hemma. Vi har en son som bor hemma fortfarande och eftersom jag är ganska ljudlig av mig när vi har sex känns det inte så bekvämt när sonen är vaken ;)

Jag hade en period när jag heller inte var så intresserad av sex som jag var i början och som jag är nu. Det visade sig att jag hade fel på min sköldkörtel och efter att jag började medicinera mot det återgick det till att bli som när jag var ung. Tänkte att din fru kanske har något medicinskt fel som gör att hon inte vill oftare än var 4:e månad? Väldigt vanligt just att kvinnor får fel på sköldkörtel när de blir lite äldre (om din fru är det vet jag ju inte) och eftersom den sitter på OAT-axeln påverkar den äggstockarna som i sin tur ansvarar för könshormonerna så är den i obalans blir det sexuella lidande.
    Ett tips i all välmening och jag kan förstå att det river i dig när du läser mitt inlägg men alla är vi olika och har olika behov och jag vill bara försöka rätta till det om det går för det påverkar nog mest mig och min självkänsla som tyvärr inte är den bästa ens innan detta "problem" uppstod.

• Anonym (Vill mer)
    Anders 386 skrev 2017-03-01 13:48:52 följande:
    Eftersom han nu har sex ungefär en gång i veckan är min bedömning att han inte har brist på testosteron. Jag skulle akta mig väldigt noga för nån slags självmedicinering, då är man riktigt ute på hal is.

Nä, jag är inte villig till att utsätta min man för självmedicinering utan han får i såna fall kolla upp ev testosteronnivåer och få utskrivet av läkare om de skulle vara låga.

Jag har kanske kommit på vad felet är som gör att min man inte verkar ha sån lust numera. Kom på det när jag läste i en annan tråd där någon skrev att män är väldigt visuella.
    Jag har alltid haft dåligt självförtroende för mitt utseende trots att flera sagt att jag är väldigt sexig, likaså min man. När vi träffades sa min man flera gånger att han ville ha lampan tänd när vi hade sex och jag gick med på det motvilligt även om jag hade svårt för att koppla av.
    Efter vi fick våra barn gick mitt självförtroende rakt ner i botten och numera brukar han så gott som aldrig se mig naken. Enda gånger han får se mig naken numera är när jag är salongsberusad/full som tex under semestern och då brukar han vilja varje dag. Så nu ska jag testa och försöka att ha lampan tänd när jag klar av mig och också när vi har sex och se om det kan hjälpa. Hur jag ni ska kunna slappna av i den situationen är en annan sak men jag måste prova för skulle det vara så att det är det som krävs hade mitt självförtroende stärkts, istället som nu, sänkts då jag gått och funderat på om han saknar något hos mig.

• Anonym (walker)
    Hej!
    Tillförlitligt skydd av familjens välbefinnande under många år för att säkerställa att ömsesidig attraktion och varma relationer och även din ålder är inget hinder http://bestedeuro.com mycket bekväm att använda, på Internet och kvalitetsmässiga fördelar kan alltid hittas http://medsbuyer.net

Svar på tråden Minskad lust, finns det någon hjälp?