• PixiPax

Fastighet. Skatt på gåva

Hej!
    Jag äger två fastigheter, fastighet 1 och fastighet 2. Fastighet 2 bor jag och min familj på(tomt med villa).
    Jag vill överlåta hälften av fastighet 2 som gåva till min fru men fortsätta vara ensam ägare på fastighet 1. Jag och min fru har två barn varav ett gemensamt, det andra är  min frus från ett tidigare förhållande.

Anledningen är bl.a. att vi då kan dela både på ägande och tillhörande lån med de fördelar det skulle ge. Skulden på fastigheten tänker vi gemensamt söka ett nytt lån till och lösa in de gamla. Inga skulder ligger på fastighet 1.

Vilka konsekvenser kan detta få. Skattetekniskt etc?

Jag är ytterst tacksam om någon här kan ge mig lite tips.

/Anders

• Svar på tråden Fastighet. Skatt på gåva
  • Kerubmamman

Skatten blir 0 kr. Gåvoskatten avskaffades samtidigt som arvsskatten år 2004

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Lena

Din frus egna barn kommer ärva ett fjärdedels hus då i dagsläget inget hus.

• Ms H

Vinstskatten (vid försäljning alltså) för din fru kommer att baseras på ditt inköpsvärde.

• K med lilla E

Vi gjorde något liknande, eller har gjort två gånger. Jag ägde ett radhus när jag träffade min man och vi gjorde en bodelning under äktenskapet så att han stod som ägare till halva radhuset. Sen ärvde jag mina föräldrars hus som enskild egendom och då gjorde vi samma sak där. Vet inte vad som är skillnaden mellan att ge någon ett halvt hus i gåva eller göra som vi gjorde. Vi fick ta hjälp av någon i alla fall och fylla i en blankett. 

• ardath bey

Ingen stämpelskatt vid bodelning. Där sparar man några kr jämfört med gåva.

Svar på tråden Fastighet. Skatt på gåva