• Anonym (styvmorsa)

Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen

Jag och min sambo har två barn tillsammans som vi sparar 300kr va till varje månad i mitt namn och samma konto. 
    Sambon har även två barn sedan tidigare och sambon sparar till dom, jag sparar alltså inget till dom. 
    Nu är det så att jag är föräldraledig och tar ut så få dagar som möjligt. Har heller inget jobb att gå tillbaka till sen. 
    Bonusbarnen som är i tonåren har dyra fritidsintressen som kostar oss mer än 10.000kr/ termin och senaste två åren har det blivit så att sambon har tagit deras del av sparandet till deras aktiviteter. Dom kommer alltså inte några pengar av oss/ min sambo när dom fyller 18 år eller 20 år som deras yngre syskon kommer att få. 

Är detta orättvist mot bonusbarnen? det är pengar som dom inte vet existerar dom vet alltså inte om att vi sparar till dom yngre barnen. Tror ni sånt kommer att komma fram?

• Svar på tråden Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen
  • Anonym (Fia)

Om ni inte berättar det så kommer det inte fram.

• Anonym (a)

Din sambo får förklara att pengar från sparandet går till deras fritidsaktiviteter, det tror jag säkert de kan förstå.

Sen att ni sparar till de yngre kan ni säga eller inte, det kanske inte är så viktigt? Däremot kanske de förstår det eftersom det har sparats till dem själva tidigare. Om det måste vara helt "rättvist" får ni väl sluta betala in till de yngre vid samma ålder som ni slutar till de äldre, om det då känns viktigt. Då kanske de äldre har flyttat och försörjer sig själva så det kan ha blivit en "ickefråga" tills dess.

Som jag ser det är det viktigaste att de vet att pengarna går till aktiviteterna just nu.

• Anonym (J)

Klart de stora barnen kommer undra varför de yngre har råd med bil och körkort när de fyller 18 utan att ens ha något jobb medans de själva inte kommer kunna ha råd förrän de är 20.

Mina föräldrar tog också mina sparpengar pga att de "hade dåligt" med pengar. Men ändå kunde de köpa öl och sprit för flera tusen per vecka. Det var inge roligt. Nog kan ni säkert spara in på annat för att ha råd med deras aktiviteter.

• Ess

Eftersom de är lite äldre så fråga dem om de vill fortsätta de dyra aktiviteterna och bli utan sparpengar till tex körkort, eller om de vill byta aktivitet och få pengar när de blir myndiga.

• Ess
    Anonym (J) skrev 2017-02-26 16:25:25 följande:

Klart de stora barnen kommer undra varför de yngre har råd med bil och körkort när de fyller 18 utan att ens ha något jobb medans de själva inte kommer kunna ha råd förrän de är 20.

Mina föräldrar tog också mina sparpengar pga att de "hade dåligt" med pengar. Men ändå kunde de köpa öl och sprit för flera tusen per vecka. Det var inge roligt. Nog kan ni säkert spara in på annat för att ha råd med deras aktiviteter.

Jag ser det som en icke fråga, då det verkar skilja rätt mycket i ålder.

Nu tror jag inte ts och maken super upp deras pengar, och 10 000 per termin är inget man bara sparar in sådär enkelt.
  • Anonym (Wildrat)

Kommer ni ta av sparpengarna om de mindre barnen skaffar en dyr hobby? I så fall är det en ickefråga och frågar de äldre så förklara varför. Dyr hobby = inga sparpengar.

• Ess
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-26 16:44:22 följande:

Kommer ni ta av sparpengarna om de mindre barnen skaffar en dyr hobby? I så fall är det en ickefråga och frågar de äldre så förklara varför. Dyr hobby = inga sparpengar.

Jag tror att det beror på hur den ekonomiska situationen ser ut just då.
  • Anonym (jok)
    Anonym (styvmorsa) skrev 2017-02-26 16:12:03 följande:

Jag och min sambo har två barn tillsammans som vi sparar 300kr va till varje månad i mitt namn och samma konto. 
    Sambon har även två barn sedan tidigare och sambon sparar till dom, jag sparar alltså inget till dom. 
    Nu är det så att jag är föräldraledig och tar ut så få dagar som möjligt. Har heller inget jobb att gå tillbaka till sen. 
    Bonusbarnen som är i tonåren har dyra fritidsintressen som kostar oss mer än 10.000kr/ termin och senaste två åren har det blivit så att sambon har tagit deras del av sparandet till deras aktiviteter. Dom kommer alltså inte några pengar av oss/ min sambo när dom fyller 18 år eller 20 år som deras yngre syskon kommer att få. 

Är detta orättvist mot bonusbarnen? det är pengar som dom inte vet existerar dom vet alltså inte om att vi sparar till dom yngre barnen. Tror ni sånt kommer att komma fram?

Men kommer era gemensamma barn få då kommer ni inte ta från deras sparande om de får dyra aktiviteter?

Sen det är inte du som är orättvis, det finns bara en som kan behandla dom orättvist och det är pappan, det är han som får ta besluten och också förklara sina val för alla sina barn sedan
  • Anonym (a)
    Anonym (J) skrev 2017-02-26 16:25:25 följande:

Nu behöver TS sits inte vara sån bara för att det var så med dina föräldrar. 

Dessutom vet du inte hur mkt pengar som redan sparats, det kanske finns till körkort, om det nu ens är sånt pengarna ska gå till. 
  • Anonym (S)

Får era gemensamma barn dyra aktiviteter så tycker jag att deras pappa kan spara undan pengar åt sina barn också. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare.

Svar på tråden Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen