• Tessan989

Jobbigt ex

Jag undrar vad jag får och inte får göra när det gäller mitt super jobbiga ex. Jag vill inte bli anklagad för umgängessabotage, men på riktigt måste jag tillåta att mitt ex träffar vårt barn i min lägenhet? Jag vill inte att han ska vara här i mitt hem något mer. Jag vet att han inte kommer att träffa sitt barn om jag förbjuder honom att komma hit.

• Svar på tråden Jobbigt ex
  • zemer

Hur gammal är barnet? Hur är deras anknytning?

• Tessan989

Barnet går i lågstadiet, relationen med pappan är sådär. De senaste 4 åren har de bara träffats några timmar åt gången en gång varannan vecka ca (ibland en gång i veckan) och alltid i mitt hem. Jag är trött på det, finns det någon annanstans där de kan ha umgänge?

• Tessan989

Jo fast pappan vill inte ha vv och (jag vill inte outa mig för mycket här men) han kan inte ha barnet hos sig pga hans boendesituation. Men jag är ändå supertrött på att han ska vara här hela tiden, jag vill inte se honom något mer, vi har gjort slut för länge sen! Suck. Några fler förslag?

• äldreochklokare

Kan han träffa barnet ute på lekplatser, lekland osv?

• Tessan989
    äldreochklokare skrev 2017-02-26 17:05:02 följande:

Kan han träffa barnet ute på lekplatser, lekland osv?

Det tycker jag också men det kommer ändå betyda att de kommer att träffas mycket kortare tid. Jag är som sagt trött på att mitt ex rotar runt i mitt hem och äter min mat m.m. Men då är det ändå ok att jag vägrar honom access till mitt hem. Då är det så det kommer att bli.
  • Kerubmamman

Har du tagit upp detta på familjerätten? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • 1234568

Du har absolut ingen skyldighet att gå med på att umgänget ska ske i ditt hem. Ingen!

Däremot kan man ju tycka att en intresserad pappa skulle se till så att han har ett ordnat boende om han vill träffa sitt barn.

Men oavsett så behöver du inte ha honom hemma hos dig. Samma gäller för den delen småbebisar. Om mamman verkligen inte vill att umgänge ska ske i hemmet, då brukar man ordna en annan plats via familjerätten. 

I inget läge kan man tvinga en part att släppa in sitt ex i hemmet. Som sagt, den andra parten har en skyldighet att ordna så att umgänget kan ske i en barnvänlig miljö.

• Lena74

Oj det var som om jag skulle ha skrivit det. Har oxå tröttnat.har kontaktat soc nu så jag ska dit på möte för att kolla mina rättigheter o så. Sen finns drt ju även mer saker än just boende som gör att pappa inte kan ta hand om sitt barn.

Hoppas det kommer lösa sig till det bästa för er.

• Peter1962

Vad är det med alla pappor som inte tar sitt ansvar? Jag kan förstå att du vill att han ska träffa sitt barn eller rättare sagt tvärt om. Men det är väl upp till honom att lösa så det går utaför ditt hem.

• Tessan989
    Kerubmamman skrev 2017-03-07 19:18:21 följande:

Har du tagit upp detta på familjerätten? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Nej jag var i kontakt med dem när jag ansökte om ensam vårdnad. Jag tilldömdes sedan det i tingsrätten. Han fick umgänge vissa tider men har valt att inte ha umgänge dessa tider utan komma när han känner för det. Bör jag stämma av med familjerätten om det är ok att vägra att han kommer till min bostad?
  • Tessan989
    1234568 skrev 2017-03-07 19:36:24 följande:

Du har absolut ingen skyldighet att gå med på att umgänget ska ske i ditt hem. Ingen!

Däremot kan man ju tycka att en intresserad pappa skulle se till så att han har ett ordnat boende om han vill träffa sitt barn.

Men oavsett så behöver du inte ha honom hemma hos dig. Samma gäller för den delen småbebisar. Om mamman verkligen inte vill att umgänge ska ske i hemmet, då brukar man ordna en annan plats via familjerätten. 

I inget läge kan man tvinga en part att släppa in sitt ex i hemmet. Som sagt, den andra parten har en skyldighet att ordna så att umgänget kan ske i en barnvänlig miljö.

Då ska jag definitivt kontakta familjerätten och se om de kan ordna en annan plats för umgänge, tack för tipset!
Svar på tråden Jobbigt ex