• Alexi

vettiga bröd för barn?

Jag läste en artikel om socker i maten och att bröd kan ligga typ på mellan 2 och 10 gr/100gr och det är ju väldigt mycket med 10 gr om barnet äter det brödet varje dag.

Går hem och läser på sorten vår åttaåring äter och inser att den ligger på 9-10 gr. Står i mataffären och läser på varenda ljust bröd och nästan alla ligger på 8-10 gr.

Supersvårt att hitta något med vettigt innehåll som hon kan acceptera. Hittade ett surdegsbröd men då vägrar hon kanterna. Nu provar jag något som årminstone bara var 5 gr socker i.

Köper sen ett grövre bröd till sonen, han gillar dem. Kommer hrm och råkar då inse att trots att det känns mycket grövre är sockerinnehållet 11 gr!! Hur sjutton ska man lyckas vara en medveten konsument här!?

Hur väljer ni brödsort till barnen?

• Svar på tråden vettiga bröd för barn?
  • Alexi

Rågmust från Fazer hette den som jag trodde var bra...

• Alexi

Bertram: länken funkade inte men är det den som heter Bönkaka?

• ostpaj

Lingongrova special brukar jag köpa. 1,8 g per skiva. 5 gram/100.

• Bertram

Bönbröd heter den :) googla på den :)

• No Logo

Lingongrova special eller Pågens Energi och ibland Kneipp (båda passar att rosta vilket barnen föredrar). Alla är nyckelhålsmärkta.

• Mrs Green

Fazers rotfruktsbröd gillar dottern. Hon är inte heller så förtjust i kanter, men när hon rostar det går det bra ????

• fluu

Baka eget annars. Det är varken svårt eller jobbigt bara man kommer igång. Eller ge helt enkelt mindre mängd bröd.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Det kommer bli bra
    Alexi skrev 2017-02-24 08:30:20 följande:

Rågmust från Fazer hette den som jag trodde var bra...

Fazers rågkusar och rallarhalvor innehåller 2-3 g per 100.

Gällande Fazers bröd säljer de samma bröd (tex rågmust) men bakat med mindre socker i Finland, för att i Sverige föredrar man sötare bröd än i Finland. Förut kom alla Fazers bröd från Finland men då sålde den inte för den inte var sötad nog för den svenska smaken, numera bakar de på bagerier i Sverige och har då ökat sockermängden för de svenska konsumenterna.
  • asdfgh

Standard för osötat bröd ligger på 3-5% sockerarter eftersom det är så mycket sockerarter som finns i mjölet osv.

• tulip79

Dottern (3 år) äter mest lingongrova, men inte speciellt ofta. Sonen på 5 år äter främst mina hembakade solrosfrallor (recepten.se). Jag äter samma som sonen. De är supergoda, svårt att hitta köpebröd som slår dessa . Men jag har ingen aning om hur man räknar ut deras sockerhalt.

Svar på tråden vettiga bröd för barn?