• halfbaked

Kräsen 6,5 månaders bebis

Vad gör man åt en bebis som inte gillar mat och dessutom ammar allt sämre? Hon hade mellan 5 och 6 månader inte gått upp så mycket i vikt och misstänks ha mjölkallergi.

Hon tycker mjölkfri gröt är usch, testat havregrynsgröt och mannagrynsgröt men det är inte heller gott. Inte ens fruktpure är gott och att blanda fruktpure och gröt hjälper ej. Det godaste är väl kött och potatis med sås tycker hon.

Hon hatar ersättning tyvärr så jag är väldigt låst. Eftersom jag troligen ska börja jobba om 2-3 månader måste hon ju börja få i sig något annat om ett tag. Hade önskat att jag kunde lämna henne mer än typ 2-3 timmar nu också men det funkar ej, hon matvägrar till jag kommer och gallskriker och kan inte sova. Vill helst inte börja ge välling då jag inte tror på vällingkulturen... Jag var likadan som barn, åt typ inget Hon är väldigt smal och det känns inte bra...

Köpt hem sempers majs- och banangröt nu som är mjölkfri men ej testat. Den innehåller soja...

Nu äter hon så här:

Förmiddag: ammas

Lunch: kött/kyckling+potatis och grönsaker. Får i henne motsvarande 30-50 % av en barnmatsburk en bra dag (kanske var tredje/fjärde dag) annars bara några skedar. Ibland burkmat om vi är borta, samma mängd.

Em: ammas

Middag: mjölkfri gröt (enago) eller havregrynsgröt med fruktpure. Får i henne max 3 barnmatsskedar av vardera.

Kväll+natt: ammas.

• Svar på tråden Kräsen 6,5 månaders bebis
  • Höstaster

Mina barn har inte gillat kladdig mat, typ pureer. Vi fick ganska tidigt börja ge dem pasta, ärtor, små bitar omelett, små bitar smörgås osv. Kanske din dotter är mer intresserad av det? Dessutom gick det ibland att mata in annan mat när de var lite distraherade av att plocka med sin egen mat. Vi körde med att lägga maten direkt på brickan till barnstolen

• Annelie 76

Min gillar inte heller klet. Gröt och puréer var meningslöst och barnmatsburkar funkade aldrig. Bitar skulle det vara.

• Carambolan

Vi har inte heller gett burkmat eller mosad mat till våra barn. De har redan från sex månader börjat suga/tugga/kladda med pastaskruvar, broccolibuketter, kycklingstrimlor, etc. De kan tugga och mosa det mesta även utan tänder. I början hamnar det mesta på golvet så amning behövs vid sidan av, men mer och mer hamnar snart i munnen :) Praktiskt eftersom man slipper laga två sorters mat (salta er egen på tallriken istället för i kastrullen bara) och eftersom barnen då redan från början vant sig vid att äta det familjen vanligtvis äter.

• Höstaster
    halfbaked skrev 2017-03-04 18:31:21 följande:

Men om man inte vill/vågar ge bitar ännu? Vad gör man? Ammar?

Ja, det får man ju göra. Men ofta klarar de bitar bättre än blandad konsistens (dvs pure med små bitar i). Mina har fått bitar från ca halvåret, men amningen har varit huvudfödan till bortåt 9-10 månader eftersom de varit så kräsna
  • Höstaster
    halfbaked skrev 2017-03-04 18:31:21 följande:

Men om man inte vill/vågar ge bitar ännu? Vad gör man? Ammar?

Men man kan ju också välja bitar som är mjuka och lätta att trycka sönder i munnen - typ små bitar av fiskbullar, barnmatsfrikadeller, omelett och liknande.
Svar på tråden Kräsen 6,5 månaders bebis