Kräsen 6,5 månaders bebis
Vad gör man åt en bebis som inte gillar mat och dessutom ammar allt sämre? Hon hade mellan 5 och 6 månader inte gått upp så mycket i vikt och misstänks ha mjölkallergi.
Hon tycker mjölkfri gröt är usch, testat havregrynsgröt och mannagrynsgröt men det är inte heller gott. Inte ens fruktpure är gott och att blanda fruktpure och gröt hjälper ej. Det godaste är väl kött och potatis med sås tycker hon.
Hon hatar ersättning tyvärr så jag är väldigt låst. Eftersom jag troligen ska börja jobba om 2-3 månader måste hon ju börja få i sig något annat om ett tag. Hade önskat att jag kunde lämna henne mer än typ 2-3 timmar nu också men det funkar ej, hon matvägrar till jag kommer och gallskriker och kan inte sova. Vill helst inte börja ge välling då jag inte tror på vällingkulturen... Jag var likadan som barn, åt typ inget Hon är väldigt smal och det känns inte bra...
Köpt hem sempers majs- och banangröt nu som är mjölkfri men ej testat. Den innehåller soja...
Nu äter hon så här:
Förmiddag: ammas
Lunch: kött/kyckling+potatis och grönsaker. Får i henne motsvarande 30-50 % av en barnmatsburk en bra dag (kanske var tredje/fjärde dag) annars bara några skedar. Ibland burkmat om vi är borta, samma mängd.
Em: ammas
Middag: mjölkfri gröt (enago) eller havregrynsgröt med fruktpure. Får i henne max 3 barnmatsskedar av vardera.
Kväll+natt: ammas.