Råd angående min katt. Hur ska jag göra??
Hej,
Har en katt som snart blir 8 år gammal. Jag ÄLSKAR den här katten och har haft honom sen han var liten.
Av en slump vid ett veterinärbesök upptäcktes en stor knöl i buken. Han blev remitterad för vidare utredning och ett ultraljud visade att det var ena njuren som var "knölen". Den var kraftigt förstorad. Detta orsakades av urinsten i båda uretärerna och båda njurarna var kraftigt påverkade med en uppskattning på 25% funktion eller mindre kvar.
Vi valde att lägga in honom på djursjukhuset med dropp och medicin med förhoppningen att urinstenen skulle lösas upp. Ett nytt ultraljud några dagar senare visade dock att läget var oförändrat. Urinstenen satt kvar.
Än så länge är han symptomfri. Han mår bra och är gosig som vanligt.
Nu står jag inför två val och hur jag än vänder och vrider på det mår jag bara illa och vet inte hur jag ska välja.
1. Låta urinstenen sitta kvar och försöka ge honom ett så fint liv som möjligt, den tiden han har kvar. När han sedan blir sjuk och/eller får ont låter vi honom somna in. Ingen kan säga hur länge detta handlar om men veterinären gissade på veckor eller månader.
2. Avlägsna urinstenen kirurgiskt. Detta är en stor operation. Veterinären säger att prognosen är tveksam/dålig med tanke på att hans njurar är så kraftigt påverkade. Han verkar ju dessutom ha en benägenhet att bilda urinsten och det finns därför en risk att den kommer tillbaka.
Frågan är hur hans livkvalitet blir efter operationen och hur mycket tid man vinner. Han kommer dessutom behöva stanna på djursjukhuset flera dagar, ha ont och inte kunna röra sig fritt som han är van vid (vi har kattlucka så han kommer och går som han vill). Det kommer behövas flera efterbesök. Risken finns att vi tvingas avliva en katt som fått tillbringa största delen av sitt sista liv i en bur på ett sjukhus eller i bilen till och från veterinären. Sedan finns alltid risken för komplikationer i samband med ingreppet. Det man kan vinna med operationen är OM det går bra.
Det man kan vinna med första alternativet är att han får tillbringa sin sista tid på en plats där han känner sig hemma och är trygg. Han kan komma och gå som han vill och bara vara katt. Bli extra bortskämd med god mat. Det som finns att förlora är om förloppet går snabbare än väntat.
Som sagt, jag ÄLSKAR den här katten. Jag vill göra det som är bäst för honom. Om jag beslutar att operera honom så undrar jag för vems skull jag gör det. Hans eller min? Kommer operationen orsaka mer lidande än nytta? Är det värt att chansa?
Hur skulle ni gjort?
/ Förtvivlad matte