• Anonym (Snetand)

Tandställning i vuxen ålder

Hej!

Min ena framtand lutar lite bakåt så framtänderna är helt ojämna. Har senaste tiden börjat störa mig mycket på det och har faktiskt ganska mycket komplex över det. Har nu börjat fundera på möjligheten att sätta in tandställning.

Finns det någon här som satt in tandställning i vuxen ålder? (Jag är 30)

Hur går man tillväga?

Och framförallt, vad kostar det?

• Svar på tråden Tandställning i vuxen ålder
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Snetand) skrev 2017-02-23 12:23:31 följande:

Hej!

Min ena framtand lutar lite bakåt så framtänderna är helt ojämna. Har senaste tiden börjat störa mig mycket på det och har faktiskt ganska mycket komplex över det. Har nu börjat fundera på möjligheten att sätta in tandställning.

Finns det någon här som satt in tandställning i vuxen ålder? (Jag är 30)

Hur går man tillväga?

Och framförallt, vad kostar det?

Jag satte in tandställning när jag var 40. Hade den i drygt ett år. Nu hade jag så stora fel på tänderna att jag fick en del subventionerat av FK. Vet inte hur mycket det kostar annars, men jag hade nog betalt även om jag behövt betala fullt pris.
  • Anonym (Pepp)

Jag tror att jag betalade 15 000:- och då ingick allt, men som sagt, det var subventionerat och kostnaden är väldigt individuell.

• EllaElegant

Jag gav mig själv ett jämnt och fint leende i 40-årspresent. Hade svår trångställning (fick dra ut fyra tänder) så fk tog en del, men nu valde jag en variant av tandställning som sitter på insidan. Den kostar 15.000 per tandrad så jag tog den bara i överkäken. Tillsammans med kostnaden för de dragna tänderna slutade notan på ca 38.000. Det tog av olika anledningar tre år och var stundtals jobbigt, men så värt det! Har haft komplex för detta hela mitt liv och nu kan jag le utan att tänka på hur det ser ut. Så skönt!

(Tandställningen heter Inkognito)

• Anonym (Tandläkare)

Om det bara är en tand som är sned och behöver rättas in i tandraden kan ett alternativ till tandreglering vara att göra en fasad eller porslinskrona på tanden. Behandlingstiden är 2 tandläkarbesök jämfört med tandreglering som brukar vara 1-2 år. Kostnad för en krona om det görs ur estetisk aspekt ca 6000-8000 kr jmf med tandreglering som brukar sluta på upp mot 30 000 kr. Det är dock svårt att uttala sej om vilket alternativ som blir bäst för dej utan att ha sett dej. Be din tandläkare om olika alternativ och kostnadsförslag innan du bestämmer dej.

• Anonym (Lis)

Jag satte in tandställning när jag var 27, samma anledning som dig. Valde vit istället för metall, det kostade lite mer men värt eftersom den inte blev lika synlig. Jag betalade 22000:- och det gick få det på avbetalning. Behandlingstiden var ett år. Tyckte inte det var pinsamt att ha tandställning, fast snygg kände jag mig knappast under det året. Du kommer behöva ha metalltråd bakom tänderna efter behandlingen, annars kan dom gå tillbaka.

• Anonym (Snetand)

Tack för era svar :)

Det är sjukt mycket pengar det handlar om verkligen. Men om man mår bättre så är det ju förmodligen värt det i slutändan. Hmm, får fundera och kolla närmre på detta :)

• chaaoooy

Jag valde att sätta in en tandställning för snart 2 år sen, är idag 26. Är planerat att den skall vara inne i två år+. Jag valde även vit istället för metall, 35 tusen blev summan.

Svar på tråden Tandställning i vuxen ålder