• idape

3 åring vill mest vara hemma -fas?

Min pojke är nu 3 år och 3 månader och har senaste veckorna mest börjat vilja vara hemma. Han vill helst inte gå till förskolan utan vara hemma med mig och lillasyster säger han men sen är det ingen stor grej utan han går ju till förskolan. Men han säger också när vi tex är ute på stan och fikar som han brukade älska att han hellre vill vara hemma och fika och leka i sitt rum. Antar det handlar om tryggheten hemma? Men varför har han blivit sån?? Är det nån fas i denna ålder?? Han kan dock vilja gå och leka hos nån kompis om man frågar det.

Men träffar han okända människor ute som pratar med honom gömmer han sig. Förut brukade han hälsa och prata! Hoppas verkligen detta går över snart!!

Nån som varit med om liknande snälla säg!!

• Svar på tråden 3 åring vill mest vara hemma -fas?
  • Alexi

Vår numera sexåring har alltid helst velat vara hemma. Vissa är ju hemmamänniskor och inget konstigt med det. Man kan ju vara sådan även om man trivs på förskola, skola eller jobb.

Och klart att han lätt blir avundsjuk om du och syskonet är hemma.

• Annelie 76

Ja, det är troligen en fas. Min äldsta älskar att vara på dagis men i omgångar har han tjatat om att vara hemma innan man lämnat. Sen när man hämtar får man bråka för då vill han stanna kvar...

• idape

Tack snälla för era svar!

Ja, sen när man hämtar vill han oftast leka vidare en stund. Men ibland väntar han på mig för han vet jag kommer efter lunch.

Fler?

• milli79

Han känner kanske att hans syster får vara hemma med dig och då vill han också det. Kan du inte möta honom där en period och låta honom få vara hemma från förskolan? Inte konstigt om han vill vara med sin familj istället i den åldern. Små barn har inget behov av förskolan. Låt honom välja/ta en ledig vecka och var med båda barnen så han inte känner sig utanför.

• elyse

Min tjej är snart tre år och vill gärna vara hemma och leka och pratar ofta om vårt hus och att hon vill gå hem dit. Förut, bara i december, gick det bra att åka och handla eller liknande efter förskolan, men numera vill hon ha bekräftat att vi är på väg hem om jag hämtar med bilen.

• idape

Ja, men exakt så!

Han frågar också vart vi ska i bilen. Inte handla!!

Förut tyckte han det var jättekul!

Skönt höra det är fler!

• idape
    milli79 skrev 2017-02-23 21:27:48 följande:

Han känner kanske att hans syster får vara hemma med dig och då vill han också det. Kan du inte möta honom där en period och låta honom få vara hemma från förskolan? Inte konstigt om han vill vara med sin familj istället i den åldern. Små barn har inget behov av förskolan. Låt honom välja/ta en ledig vecka och var med båda barnen så han inte känner sig utanför.

Visst kan han få det men han är där redan så lite. 3 Tim 3 dagar i veckan. Och när han väl är hemma en hel dag säger han att han är uttråkad. Han vill leka med sina två kompisar han har på förskolan. Dom har jättekul där när han väl är där.

Men han får gärna vara hemma lite då och då.
  • elyse
    idape skrev 2017-02-23 21:54:39 följande:

Ja, men exakt så!

Han frågar också vart vi ska i bilen. Inte handla!!

Förut tyckte han det var jättekul!

Skönt höra det är fler!

Ja, det går nog över hux flux. Det känns ju i alla fall bra att hon gillar att vara hemma. Hon är en fena på att sysselsätta sig själv så jag kan absolut inte klaga...
  • milli79
    idape skrev 2017-02-23 21:57:22 följande:

Visst kan han få det men han är där redan så lite. 3 Tim 3 dagar i veckan. Och när han väl är hemma en hel dag säger han att han är uttråkad. Han vill leka med sina två kompisar han har på förskolan. Dom har jättekul där när han väl är där.

Okey så bra ????. Är säkert en period
  • Annelie 76
    idape skrev 2017-02-23 21:57:22 följande:

Man får påminna om hur kul det är med kompisarna och att det bara är en stund, sen åker ni hem igen och är hemma. Det kommer vända fram och tillbaka fler gånger.
  • milli79
    milli79 skrev 2017-02-23 22:12:27 följande:

Okey så bra ????. Är säkert en period

Skulle varit en smiley inte frågetecken:)
  • Det kommer bli bra

Min 3-åring har också haft sådana perioder. Vill vara hemma och leka mest, fast hon alltid innan älskat att vara ute. Får jag ut henne så tycker hon det är kul, men roligare hemma. Tror det är en fas, och för min handlar det nog om att hon nu tycker det är så kul att leka med leksaker och leka roll-lekar av olika slag med leksakerna. Ute blir det ju en annan typ av lek.

Svar på tråden 3 åring vill mest vara hemma -fas?