• Anonym (Glad & Chockad)

Mensen kom tillbaka efter över 9 år!

Jag ska försöka fatta mig kort, men så här ser min situation ut:

Jag och min man blev föräldrar 2008, då 22 år gamla. Detta gick snabbare än vad vi kunnat hoppats på då pluset fanns på stickan efter redan första försöket.

Vår plan var aldrig att skaffa barn tätt, men när vårt barn blev 4 år och min mens fortfarande inte kommit tillbaka efter förlossningen, bestämde vi oss för att söka hjälp. Jag fick tabletter som satte igång mensen, men jag fick ingen ÄL. Nästa steg för oss blev IVF, vilket vi också valde att ge oss in i. Tyvärr utan några resultat, då vi inte ens kom till utplocket då äggen inte växte sig tillräckligt stora.

Vi var såklart väldigt ledsna och besvikna, men vi lät inte detta nederlag förstöra våra liv. Istället bestämde vi oss för att njuta av livet (med bl.a. en hel del resor) och faktiskt vara extremt lyckliga och tacksamma över det barn vi trots allt redan har. Detta "motto" lever vi efter än idag.

Jag har ärligt talat inte prioriterat att få mensen tillbaka, utan tyckte att det var ganska skönt att slippa när jag ändå inte hade någon nytta av den. Men så för några dagar sedan kom den tillbaka! Min första känsla var ren och kär glädje, samtidigt som jag minst sagt blev chockad! Så coolt att kroppen börjat fungera igen efter alla dessa år. *peppar peppar, då jag kanske inte får mens nästa månad*

Samtidigt som mensen kom fick jag hög feber och har haft feber till och från de senaste 4 dagarna. Kan det finnas en koppling här, eller vad tror ni?

Sedan är det ju som sagt inte alls säkert att ÄL fungerar, men tänker att jag i alla fall ska köpa tester och kolla. Dels för att jag är nyfiken om kroppen är helt återställd och både jag eller min man ser gärna att ett litet syskon kommer till vår familj om vi får chansen. Men det vågar vi inte hoppas på ännu, men tanken har ju slagit oss både en och två gånger.

Mycket funderingar som snurrar i våra huvuden just nu...

• Svar på tråden Mensen kom tillbaka efter över 9 år!
  • Anonym (Öh)

Kroppen återställd från vad? Vad var orsaken till att menstruationen försvann?

Tack så mycket! :)

Anonym (Öh) skrev 2017-02-22 16:08:24 följande:

Kroppen återställd från vad? Vad var orsaken till att menstruationen försvann?

Ja, alltså kroppen är ju återställd då jag inte haft mens på nästan 10 år..?! Jag fick göra flera undersökningar, men fick inget svar på varför mensen uteblivit. De hittade alltså inget fel på mig eller kunde lokalisera orsaken.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Glad & Chockad) skrev 2017-02-22 16:30:43 följande:

Ja, alltså kroppen är ju återställd då jag inte haft mens på nästan 10 år..?! Jag fick göra flera undersökningar, men fick inget svar på varför mensen uteblivit. De hittade alltså inget fel på mig eller kunde lokalisera orsaken.

Ja, det är ju bra om det är som du uppfattar saken. Men jag tycker att du bör kolla upp detta, att börja blöda efter att inte ha gjort det på nästan tio år kan ju även betyda något som inte är så bra.
  • LFF

Jag skulle i ditt läge (även om jag förstår glädjen) börja med att kontakta gynekolog innan jag gick och köpte äl-tester. I synnerhet eftersom du även haft feber i samband med blödningarna. 

Jag hoppas verkligen att det blir som ni önskar och att mensen är tillbaks och att ni får ert efterlängtade barn.

Anonym (Öh) skrev 2017-02-22 16:46:46 följande:
    Ja, det är ju bra om det är som du uppfattar saken. Men jag tycker att du bör kolla upp detta, att börja blöda efter att inte ha gjort det på nästan tio år kan ju även betyda något som inte är så bra.
    LFF skrev 2017-02-22 16:54:39 följande:

Jag skulle i ditt läge (även om jag förstår glädjen) börja med att kontakta gynekolog innan jag gick och köpte äl-tester. I synnerhet eftersom du även haft feber i samband med blödningarna. 

Jag hoppas verkligen att det blir som ni önskar och att mensen är tillbaks och att ni får ert efterlängtade barn.

Jag ringde faktiskt nyss och fick en tid på Jourcentralen, klockan 20:30 ikväll. De kan ju inte undersöka något angående mensen, men kolla så att jag inte har en infektion eller liknande i kroppen.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Glad & Chockad) skrev 2017-02-22 17:29:55 följande:
    LFF skrev 2017-02-22 16:54:39 följande:

Jag ringde faktiskt nyss och fick en tid på Jourcentralen, klockan 20:30 ikväll. De kan ju inte undersöka något angående mensen, men kolla så att jag inte har en infektion eller liknande i kroppen.

Hur gick det för dig?
    Anonym (Öh) skrev 2017-02-23 11:52:41 följande:
    Hur gick det för dig?

Jag blev inlagd och blev kvar på sjukhuset i 3 dagar. Anledning = infektion i kroppen. Så det var inte så roligt, men nu mår jag betydligt bättre och är hemma igen.

Men det verkade inte vara i samband med mensen, vilket kändes skönt. Dock har jag ännu inte fått orsaken till infektionen... de sista proverna gjordes i fredags, så väntar på att läkaren ska ringa här i veckan. :)

• Anonym (Undrande)

Hej TS!

Hur har det gått för dig? 
    Jag hoppas ju på en solskenshistoria, att mensen kom tillbaka och att du idag sitter med ÄL och hoppas på plus.. det skulle skänka både hopp och ork. 

Anonym (Undrande) skrev 2017-03-18 16:50:23 följande:

Hej TS!

Hur har det gått för dig? 

Jag hoppas ju på en solskenshistoria, att mensen kom tillbaka och att du idag sitter med ÄL och hoppas på plus.. det skulle skänka både hopp och ork. 

Jag fick ÄL och testade häromdagen men inget puls denna månad. Så nu hoppas jag på att mensen vill komma igen så vi kan fortsätta försöka att få ett syskon..

Tack så mycket!!
Svar på tråden Mensen kom tillbaka efter över 9 år!