Snart 3-åring som går väldigt långsamt
Vår snart 3-åring går väldigt långsamt. Han orkar gå nästan hur långt som helst, men det tar hundra år för honom att gå oavsett om det är en kort eller lång sträcka. Han lärde sig gå ganska sent (när han var nästan 18 månader) och sedan dess har vi övat på att gå, gå och gå. Vi använder nästan inte bil alls (jag saknar körkort) och eftersom han helst inte vill åka vagn så går han ofta ett par kilometer till och från affären, några gånger i veckan, men det tar en sådan evinnerlig tid.
Promenaderna till och från affären kan vi leva med. Det jobbiga är vägen till förskolan, så då får han sitta i vagnen, fast han egentligen inte vill. Går jag med honom i vagnen så tar den sträckan 5 minuter. På vägen hem får han gå helt själv och då tar samma sträcka 30-45 minuter.
Flera ur personalen på förskolan har nu påpekat att vi måste öva med honom att gå, eftersom han går så otroligt långsamt, men jag tycker inte vi gör något annat än att öva, öva och öva på att gå vareviga dag och har gjort så sedan han lärde sig gå.
Hur ska vi gå vidare? Kan man hjälpa honom att lära honom att gå snabbare på något vis? Ofta vill han själv hålla handen, men det hjälper inte nämnvärt. Vi släpar honom nästan efter oss.