• Soffffi

Mår dåligt av jobbet

Hej.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag känner mig så ledsen. Kanske känner någon härifrån igen sig, kanske har ni något råd att ge. Det är värt ett försök.

Jag har fått "drömjobbet" efter år av utbildning, i en bransch med tuff konkurrens och få jobb. Jag började med en provanställning som nu lett till en projektledartjänst. Jag är ensam projektledare, med flera pågående satsningar som ska drivas framåt. Jag upplever mig helt "lost". Jag blir som paralyserad av pressen, jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Ofta kommer stressen över mig. Ångest och oro. Flera gånger har jag gått in på toaletten och gråtit för att sedan torka tårarna och "tuffa till mig". Hemma har jag brytit ihop. Jag upplever att nerverna sitter utanpå, jag har så svårt att slappna av och ens bete mig naturligt runt chefen. Jag vill så gärna vara alla till lags, en riktig doer. Men när jag går hem om eftermiddagarna känner jag mig otillräcklig, oorganiserad och som att inget jag gjort lett någonstans.

Jag vill inte fly problemet eller ge upp. Skulle bli så besviken på mig själv. Jag vet att jag sätter höga krav på mig själv och att jag har svårt att se det jag gör bra, men ändå. Jag vet inte hur jag ska göra nu.

Till saken hör att det är min första erfarenhet av projektledning. Jag känner att jag saknar de verktyg som andra tar för givna. Att ens lägga upp en projektplan känns svårt, likaså hantering av butdget osv. Denna osäkerhet fortplantar sig in i den sociala biten av jobbet: hur ska andra ta mig seriöst när jag inte själv vet vad jag gör? Känslan av att vara fejk är ständigt närvarande, jag oroar mig varje dag för att bli avslöjad. Vilket gör möten och presentationer med ev motfrågor till rena mardrömssituationer.

Jag vet, jag borde sluta eller hur? Men då skulle jag känna mig ännu mer misslyckad.. mitt självförtroende är inte det starkaste just, om det inte framgått redan.

Tacksam för svar/tips/råd

/S

• Svar på tråden Mår dåligt av jobbet
  • Dixie

Varför måste du sluta? Om du känner att du behöver verktyg att klara av jobbet, prata med din chef om kompetensutveckling!

• Lena

Prata med din chef att du inte hinner med och att du skulle behöva lära dig inom vissa områden

• Carambolan

Du borde inte sluta. Det låter som att du behöver en handledare eller mentor! Någon att bolla funderingar, idéer och rent praktiska frågor med. Nån du kan sätta dig med en timme varannan fredag och dricka kaffe med och få lite coachning av. Finns det någon på arbetsplatsen som skulle kunna ha en sådan roll? Annars kanske din chef kan hjälpa till att hitta någon externt.

• Soffffi

#1 #3 #4

Tack för svar! Ni har säkert rätt i det ni skriver, det är en ganska pressad organisation och jag har väl känt det klassiska "vill inte vara till besvär". Jag vill ju underlätta, inte ge dem merjobb liksom pga. Inte klarar mitt jobb på egen hand. Jag ska försöka ta mod till mig och prata med chefen och berätta om min situation. Tack igen.

• Mikeylaa

Känner så igen mig i det du skriver! Prata med chefen först och främst. Han/hon har säkert mer förståelse än du tror och kommer förhoppningsvis att hjälpa dig och underlätta för dig i fortsättningen.

Känner du fortfarande likadant efteråt så ta dig en betänkare. Är det värt det? Man lever bara en gång, därför ska man göra det man mår bra av. Och ändå, om du hade slutat så är det inget som säger att du inte kan jobba med det senare då du känner dig mer redo.

Jag pressade mig själv för att "bevisa att jag kan" och det slutade med att kroppen sa stopp och jag gick in i väggen i oktober och har varit sjukskriven sedan dess. Inte jättekul! Du fixar det:)

• Meriall

Jag såg någon undersökning som visar att nästan alla känner sig fejk på jobbet och som att man bara låtsas vara så kompetent man utger sig för att vara, att nästan alla är osäkra. Kanske går det lättare om du tänker på det. Var bara dig själv :)

• Soffffi

Tack snälla du för ditt svar <3 Ja, jag måste nog berätta för chefen att jag behöver vägledning om jag ska orka mig igenom detta, såväl psykiskt som arbetsmässigt. Funkar det inte då så får jag kanske söka mig något annat, för nej det känns inte värt det att gå omkring och må såhär..

Oerhört tråkigt att höra att du själv gått in i väggen av liknande orsaker. Ingen förtjänar att bli så hårt pushad (varken av sig själv eller andra) att man hamnar i den situationen. Jag måste erkänna att jag själv varit orolig för att samma sak ska drabba mig, känner liksom inte igen mig själv i detta nya jag.. en tjej med 0 självförtroende, rädd och ängslig. 100% självmedveten, med stenkoll på när det jag gör/säger blir fel. Det är ju inte vem jag är, egentligen.

Kramar till dig, hoppas att du mår bättre snart!

• Soffffi

Tack fina du, jag ska ta med mig det nästa gång känslan kommer över mig <3

Svar på tråden Mår dåligt av jobbet