Mår dåligt av jobbet
Hej.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag känner mig så ledsen. Kanske känner någon härifrån igen sig, kanske har ni något råd att ge. Det är värt ett försök.
Jag har fått "drömjobbet" efter år av utbildning, i en bransch med tuff konkurrens och få jobb. Jag började med en provanställning som nu lett till en projektledartjänst. Jag är ensam projektledare, med flera pågående satsningar som ska drivas framåt. Jag upplever mig helt "lost". Jag blir som paralyserad av pressen, jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Ofta kommer stressen över mig. Ångest och oro. Flera gånger har jag gått in på toaletten och gråtit för att sedan torka tårarna och "tuffa till mig". Hemma har jag brytit ihop. Jag upplever att nerverna sitter utanpå, jag har så svårt att slappna av och ens bete mig naturligt runt chefen. Jag vill så gärna vara alla till lags, en riktig doer. Men när jag går hem om eftermiddagarna känner jag mig otillräcklig, oorganiserad och som att inget jag gjort lett någonstans.
Jag vill inte fly problemet eller ge upp. Skulle bli så besviken på mig själv. Jag vet att jag sätter höga krav på mig själv och att jag har svårt att se det jag gör bra, men ändå. Jag vet inte hur jag ska göra nu.
Till saken hör att det är min första erfarenhet av projektledning. Jag känner att jag saknar de verktyg som andra tar för givna. Att ens lägga upp en projektplan känns svårt, likaså hantering av butdget osv. Denna osäkerhet fortplantar sig in i den sociala biten av jobbet: hur ska andra ta mig seriöst när jag inte själv vet vad jag gör? Känslan av att vara fejk är ständigt närvarande, jag oroar mig varje dag för att bli avslöjad. Vilket gör möten och presentationer med ev motfrågor till rena mardrömssituationer.
Jag vet, jag borde sluta eller hur? Men då skulle jag känna mig ännu mer misslyckad.. mitt självförtroende är inte det starkaste just, om det inte framgått redan.
Tacksam för svar/tips/råd
/S