• Lillyjohansson

Min 3.5 åriga son vägrar pottan

Min 3.5 åriga son vägrar pottan och vi vet inte vad vi ska göra längre. Vi har provat allt från böcker, tv, tjat tjat tjat, köpt toalett ring, kalsonger, uppmuntrat honom. Ja vi har provat allt men han vägrar. Och igår bajsade han på golvet så nu känns det rent utsagt hopplöst. Jag får lite smått ångest för han är stor i kroppen och ser ut som en 5 åring. Hur ska man gå till väga? Ja döm mig inte men jag påverkas också av dom runt omkring. Men en 3,5 borde kunna förstå var han ska kissa och bajsa. Jag vet att han gör det för han säger kissa bajsa på pottan. Men vägrar göra det. Har någon tips? Kom med bra förslag.

• Svar på tråden Min 3.5 åriga son vägrar pottan
  • Carambolan

Mitt ena barn var också sådär, det hade låst sig helt för oss hemma. Han var egentligen helt redo men fick total panik så fort han var utan blöja, vägrade gå ett steg. Det löste sig när förskolan hjälpte till och tog av honom blöja där istället. Vi hade ett par olyckor första veckan men sen var han helt torr där och då gick det snabbt att ta av blöjan hemma också. Behövdes nog ett avbrott helt enkelt.

• Anonym (Sluta)

Sluta köp hem blöjor. Olyckor kommer att ske men det är så dom lär sig. Mitt barn ratade också pottan. Toaletten däremot ville hon använda sig av då hon såg att vi vuxna använde den.

• Dixie

Är det just pottan han inte gillar, då kan kanske en toaring på er vanliga toalett vara en lösning?

• Lillyjohansson

Vi har provat att köpt hem en toaring men han vägrar den. Tror han föredrar pottan helst. Men jag ska nog sluta köpa hem blöjor.

• Carambolan

Mitt tips är att skippa toaringen också eftersom han hunnit bli så stor. Mycket lättare om han snabbt kan gå på toaletten även där det inte finns potta/toaring annars måste ni lite börja om så fort ni går utanför huset sen.

• Anonym (M)

Vad händer om ni har honom utan blöja?

Vi tog av sonen blöjan vid 2,5 år. Han hade innan dess varit helt ointresserad av pottan, så vi hade släppt det, men kände att det var dags för ett försök att bli av med blöjorna. Första dagen kissade han i byxorna. Andra dagen hade han förstått att han kunde känna när det var dags att kissa. Tredje dagen visade han när han behövde kissa. Efter det var han torr dygnet runt. Bajs har vi alltid sett när det var på gång. Det tog inte lång tid för honom att inse att det var bättre att bajsa på pottan än i blöjan...

• Anonym (Vanligt)

Hört andra med samma problem. Blir nästan som prestationsångest.

De lätt barnen gå utan blöja tills barnen behövde kissa eller bajsa. (Barnen kunde alltså säga till). De lät först barnen ha blöja på bara när de kissade eller bajsade, sedan fick barnen ha blöjan på när de satt på toan eller pottan, sen tog det bara några dagar innan de tog bort blöjan helt och hållet och barnen blev helt torra.

Det var naturligtvis barn utan några medicinska "fel", finns ju de som inte känner eller kan kontrollera funktionerna förrän senare.

• Anonym (Trebarnsmamma)

Om du klarar av det så försök att släppa det hela ett tag. Låt honom använda blöja ett tag till och försök sen igen lite försiktigt bara. Han behöver nog bara mogna lite. Det kommer ska du se.

Jag kommer inte ihåg när mina barn blev torra riktigt, men jag minns att folk tjatade på mig om det så ett tag försökte jag desperat att få en unge som inte var redo att bli torr. Bara för att andra tyckte att "han borde ju". När jag sen bestämde mig för att slappna av och låta barnet ta det i sin takt så dröjde det inte förrän han slutade helt med blöja.

Jag tror att barnen känner av vår frustration ganska så bra och då fungerar inget.

Lycka till!

• Fru Ve

Nu är det ju en svår årstid eftersom det blir bökigt med ytterkläder och så. Kanske skulle det vara en idé TS om ni släpper det hela ett par månader bara för att få ett avbrott och sen börjar om under våren? Det är ju helt klart dags att försöka om barnet är 3,5 år. Men om ni då rustar er genom att alltid ha flera klädombyten tillgängliga och köp inga mer blöjor. Att det sker många olyckor i början är normalt och något ni får räkna med. Gör ingen affär av det utan hjälp bara barnet att byta om. Låt honom välja om han vill gå på potta/toa/toaring. Mina pojkar har tyckt att det är roligt att kissa ute i trädgården för att "vattna blommorna" ibland - kan ge en positiv känsla för barnet. Vill barnet inte kissa på något ställe så kommentera inget mer utan låt honom själv upptäcka hur det blir = kiss i byxan.

• elyse

Hur gör de på förskolan? Min dotter är mycket villigare att gå på pottan där än hemma. Hon blir snart tre och jag tänker att vi ska gå in för det mer i april/maj.

• Timpen

Vår stora var knappt två år när han slutade helt... Och har hänt någon olycka, max 10 går och han är 6 i augusti, den lilla som är 20 mån går på pottan själv... Men har blöja i största del av dygnet. Men kommer sluta antagligen helt när sommarn kommer då det är mkt lättare med kläder osv

• syntharen

Mitt tips är att släppa hela grejen, låt honom ha blöja. Han är inte redo och det blir säkert värre när han känner att det är en stor grej för er föräldrar. Min äldsta son vägrade också släppa blöjan. Vi försökte locka, belöna osv men han vägrade. Han var väl runt 3 år när vi tyckte det var dags men det dröjde ända till nån månad innan han fyllde 4 år innan han helt plötsligt gick med på att ta av blöjan och ta på sig kalsonger. Och efter det bajsade han på sig några gånger eftersom toan var upptagen och nån gång kissade han i sängen men efter några månader hände inga olyckor alls. Visst, nästan 4 år är lite väl gammalt men poängen är att vissa barn är redo kroppsligen men inte mentalt. Hade vi försökt "tvinga" vår son att släppa blöjan hade det nog tagit längre tid. Han är en person som vill vara säker på att han klarar av att göra saker innan han försöker och kanske är din son likadan?

• elin1989
    Timpen skrev 2017-02-25 09:44:03 följande:

Vår stora var knappt två år när han slutade helt... Och har hänt någon olycka, max 10 går och han är 6 i augusti, den lilla som är 20 mån går på pottan själv... Men har blöja i största del av dygnet. Men kommer sluta antagligen helt när sommarn kommer då det är mkt lättare med kläder osv

Och vad har det att göra med TS? Hon frågar om råd eftersom sonen vägrar pottan. På vilket sätt är det intressant att din son slutade använda blöja innan han var 2? Vad är det du vill säga liksom? Ts vet ju uppenbarligen att många barn är pottränade innan 3.5, därav hennes frustration.
  • Brumma

Jag skulle släppt det helt under ett par tre månader.

ETT barn måste inte vara redo bara för att barnet är över tre år. Och om barnet sätter sig emot helt tror jag det är lätt att fastna i "jag vill inte".

Min yngsta provade vi toaträning när han var 2.5. Han var inte alls redo . Han VISSTE att han behövde gå på toa men det hjälpte liksom inte.. vi avvaktade och provade några månader senare.

Vänta några månader och försök igen sedan. Till sommaren, när barn och man själv är ledig tex - då kan man fokusera mer. Och det är inte massa extrakläder som skall tas av innan toabesök.

• cattus

Testa köpa billigare mer obekväma blöjor så att det blir skönare att gå utan. Dagens blöjor uppmanar verkligen att man skall ha blöjor länge....

På helger och kvällar kan ni låta honom gå utan blöja och bara kalsonger och enklare byxor. Olyckor nonchaleras och man byter bara enkelt kläder. Har man sedan tur så befinner han sig i närheten av badrummet så att man snabbt kan förflytta till toa/potta då det är på väg att hända. Ju "vanare" han blir att bli blöt desto tydligare kommer han att visa att det är på gång. Lycka till, det löser sig så småningom.

• Anonym (tyg)

hej testa köp tygblöjor eller vik en tunn tygfrote i blöjan så han känner att den blir blöt så löser det sig snart.

Svar på tråden Min 3.5 åriga son vägrar pottan