• LunaL

Någon som flyttat långt med katter?

Hej, tänkte höra om någon flyttat långt ( Vi ska flytta från Australien till Sverige) med katter?

Hur gick det för katterna, var de stressade etc?

Hur mycket kostade det? Vilket bolag använde ni, och vilket flygbolag flög ni med?

Mvh

Luna

• Svar på tråden Någon som flyttat långt med katter?
  • Illidan

Jag flyttade med nin 1åriga katt till Texas i slutet av förra året. Vi flög via Amsterdam så resan var uppdelad på 2 flygningar: ca 2 + 10.5 timmar i luften plus 1.5 timme mellanlandning. Sedan åkte vi bil typ 2.5 timmar när vi väl flygit klart. Lägg sedan till all tid innan första flygningen och själva immigrationsdelen i nya landet.

I USA behöver inte svenska katter sitta i karantän så allt det gick väldigt smidigt med det är ju så klart köer till allt.

Vi bodde på hotell vid Arlanda natten innan flygningen för att få det lite lugnare. Funkade bra men min katt var så klart lite orolig över var vi hade hamnat. Under själva flygningen var han väldigt lugn och stilla i sin bur. Gnällde bara när planen bromsade in. Däremot ville han inte äta eller dricka speciellt mkt så han var så klart väldigt trött när vi väl var framme. Han satt med mig i kabinen nere på golvet och det blev lite för varmt för honom. Jag tog med gonom på toaletten så jag kunde öppna buren helt ett tag.

Det är ju som tur är ingen resa som ska göras ofta men stackaren var rätt sliten mot slutet. Det viktigaste är att försöka få dem att dricka under tiden eftersom buren i kabin lätt blir varmt.

Vissa flygbolag accepterar bara djur som cargo men för mig kändes det tryggast att ha personlig uppsikt över min katt.

På KLM som jag åkte med betalade jag runt 200 EUR extra för djur i kabinen. Tänk på att buren måste vara av viss storlek också. Jag köpte en bur för 1600 kr men den har väldigt bra fästen för bilresor också.

• LunaL

Tack så jättemycket för ditt svar!

Har kollat upp alla införselkrav etc. Så de behöver inte heller sitta i karantän( då hade jag aldrig flyttat) men de får inte vara med i kabinen :( utan de måste vara i cargo med alla flygbolag härifrån, är därför väldigt nervös för hur de ska må. Blir antagligen en mellanlandning i Dubai.

Det kostar dessutom en bra slant, ca $2000 aud (ca 13-14000kr)

• Domesticgoddess

Inte i närheten av så långt som du men jag har flyttat från England till Sverige med min katt. Kort flygning till trots blev det likväl en lång resa; två timmar i bil till flygplatsen och sedan var jag tvungen att checka in honom 3 timmar innan avgång, knappt två timmars flyg och sedan fick jag hämta honom ca en timme efter landning en bra bit utanför terminalen (flög till Kastrup då jag flyttade till Skåne) och slutligen ca 40 minuter med taxi därifrån.

Flög med SAS och han fick resa som cargo. Han var tyvärr ganska traumatiserad, hade blivit dålig i magen av stress och gjort ner hela reseburen + sig själv och jamat sig hes. Det gjorde ont i mig att se honom så ynklig men han återhämtade sig på ett par dagar. Var väldigt "mammig" när vi kommit fram, vek inte från min sida och vrålade om jag försökte gå på toaletten utan honom. Inte någon trevlig upplevelse för en misse men som sagt, han återhämtade sig relativt snabbt. Fick dock fobi mot sin resebur efter denna trapats.

Vet inte var i landet ni ska flyga till men eftersom vi mellanlandade i Danmark krävdes rabiesvaccination utöver allt det andra. Denna skulle ges med några veckors mellanrum och jag hade inte tänkt på att nämna mellanlandningen för vet så vi fick skjuta upp vår flytt med en dryg månad i sista sekund, alternativet vore karantän.

Hoppas det går bra för er!!

• LunaL
    Domesticgoddess skrev 2017-02-21 10:50:12 följande:

Inte i närheten av så långt som du men jag har flyttat från England till Sverige med min katt. Kort flygning till trots blev det likväl en lång resa; två timmar i bil till flygplatsen och sedan var jag tvungen att checka in honom 3 timmar innan avgång, knappt två timmars flyg och sedan fick jag hämta honom ca en timme efter landning en bra bit utanför terminalen (flög till Kastrup då jag flyttade till Skåne) och slutligen ca 40 minuter med taxi därifrån.

Flög med SAS och han fick resa som cargo. Han var tyvärr ganska traumatiserad, hade blivit dålig i magen av stress och gjort ner hela reseburen + sig själv och jamat sig hes. Det gjorde ont i mig att se honom så ynklig men han återhämtade sig på ett par dagar. Var väldigt "mammig" när vi kommit fram, vek inte från min sida och vrålade om jag försökte gå på toaletten utan honom. Inte någon trevlig upplevelse för en misse men som sagt, han återhämtade sig relativt snabbt. Fick dock fobi mot sin resebur efter denna trapats.

Vet inte var i landet ni ska flyga till men eftersom vi mellanlandade i Danmark krävdes rabiesvaccination utöver allt det andra. Denna skulle ges med några veckors mellanrum och jag hade inte tänkt på att nämna mellanlandningen för vet så vi fick skjuta upp vår flytt med en dryg månad i sista sekund, alternativet vore karantän.

Hoppas det går bra för er!!

Tack! Ja vi behöver rabies vaccin bl.a. Det tar ca 5-6 månader innan vi åker att fixa allt- men vet man allt så är det ju ok. Det finns många företag här som transporterat djur men de har mycket onödiga saker (enl. Mig) tex hämta katterna dagen innan etc. Vilket jag tycker bara stressar dem mer och är helt onödigt! Skulle ju helst ha dem med mig på flyget så jag kan kolla dem, tar ju minst 24 Hr till Sverige. Tack så jättemycket för ditt svar!
Svar på tråden Någon som flyttat långt med katter?