Domesticgoddess skrev 2017-02-21 10:50:12 följande:
Inte i närheten av så långt som du men jag har flyttat från England till Sverige med min katt. Kort flygning till trots blev det likväl en lång resa; två timmar i bil till flygplatsen och sedan var jag tvungen att checka in honom 3 timmar innan avgång, knappt två timmars flyg och sedan fick jag hämta honom ca en timme efter landning en bra bit utanför terminalen (flög till Kastrup då jag flyttade till Skåne) och slutligen ca 40 minuter med taxi därifrån.
Flög med SAS och han fick resa som cargo. Han var tyvärr ganska traumatiserad, hade blivit dålig i magen av stress och gjort ner hela reseburen + sig själv och jamat sig hes. Det gjorde ont i mig att se honom så ynklig men han återhämtade sig på ett par dagar. Var väldigt "mammig" när vi kommit fram, vek inte från min sida och vrålade om jag försökte gå på toaletten utan honom. Inte någon trevlig upplevelse för en misse men som sagt, han återhämtade sig relativt snabbt. Fick dock fobi mot sin resebur efter denna trapats.
Vet inte var i landet ni ska flyga till men eftersom vi mellanlandade i Danmark krävdes rabiesvaccination utöver allt det andra. Denna skulle ges med några veckors mellanrum och jag hade inte tänkt på att nämna mellanlandningen för vet så vi fick skjuta upp vår flytt med en dryg månad i sista sekund, alternativet vore karantän.
Hoppas det går bra för er!!
Tack! Ja vi behöver rabies vaccin bl.a. Det tar ca 5-6 månader innan vi åker att fixa allt- men vet man allt så är det ju ok. Det finns många företag här som transporterat djur men de har mycket onödiga saker (enl. Mig) tex hämta katterna dagen innan etc. Vilket jag tycker bara stressar dem mer och är helt onödigt! Skulle ju helst ha dem med mig på flyget så jag kan kolla dem, tar ju minst 24 Hr till Sverige. Tack så jättemycket för ditt svar!