• SandraM123

Hjälp utomlands

Hej!
    Jag och min sambo har försökt att få barn i 2 år på naturlig väg. Det är inte jättelänge jämfört med en del andra här inne, men det är ändå en tid. Förra året genomförde vi IVF-försök nr 1 och det resulterade i 2 stycken femdagarsembryon. Båda blev återförda men det blev tyvärr inget. Nu ska vi snart genomföra IVF-försök nr 2. 

Jag blir 37 år i år och min sambo blir 49, så vi har tyvärr tiden emot oss och det här stressar sönder mig. Och även all mental stress kring IVF:en var fruktansvärd. Äggplocket gjorde verkligen jätteont och var en smärtsam upplevelse för mig. Stressen veckorna före och sedan efteråt innan man vet om det tog sig eller ej tärde såå mycket på mig, och även på förhållandet (som redan var ansträngt på grund av allt kämpande med barnverkstad). 

Då tiden snabbt rinner iväg för oss och att jag även har svårt att klara av detta mentalt så har vi pratat på att åka utomlands om inte IVF nr 2 blir positivt. Vi funderar på  spermiedonation alternativt embryodonation. Jag har bra äggreserver. Min sambos spermietest var ganska ok men kanske något slöa då dom gjorde ICSI på hälften av äggen. 

Jag har sökt lite här inne på Familjeliv efter trådar angående kliniker utomlands men har bara hittat några stycken där det nämnts någon klinik i Riga, Polen och Ryssland. Jag skulle jättegärna vilja höra från flera som varit iväg utomlands. 

Vart ni varit?  
    Vad kostade det? 
    Tillförlitlig statistik på klinikens resultat? Har ni hittat det och i så fall vart?
    Hur valde ni mellan olika kliniker?

Jag skulle bli såå tacksam om ni som varit iväg eller ni som kanske snart ska iväg vill skriva några rader! 

Jag känner mig så väldigt ensam mitt i allt också. Jag har inte mina föräldrar kvar i livet, inga syskon, inga andra nära släktingar och tyvärr väldigt få vänner. Så därför blir önskan om att få ett barn ännu större. Det skulle ge mig sån glädje och mening med livet som jag nu från och till saknar.

• Svar på tråden Hjälp utomlands
  • gammelpysen

Jag har tyvärr inga råd att ge. Kikar också lite på hur det går till i andra länder. Har en väninna utomlands som kämpar med samma problem och det verkar vara olika praxis. Hon har t ex kört på cykel efter cykel medan jag måste vänta en månad mellan varje försök.

Eftersom vi inte har några kliniker nära oss måste jag ändå kika på vart man ska åka.

Sedan är ju frågan hur man upplever att inte kunna tala samma språk som läkarna. Var får man tag i medicin?

Sänder dig många varma tankar!!!

• SandraM123

Hej Gammelpysen!
    Tack för ditt svar :)
    Ja det är nog viktigt att man förstår läkaren så man kan känna sig trygg med behandlingen. Att hitta en klinik som känns pålitlig är också väldigt viktigt tror jag. 
    Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med mediciner men de har dom säkert en lösning på. Jag tyckte jag läste i någon tidigare tråd att någon hade fått ett recept för uttag i Sverige. Läkemedlen täcktes dock ej av högkostnadsskyddet. 
    Tack för dina varma tankar, skriv gärna längre fram och berätta hur det går!

Mvh Sandra

• Ash74

Hej SandraM123,
    hoppas du hittar den info du söker! Finns en massa trådar här på FL som jag med fler har läst och haft glädje av. Om en har varit inne ett tag på forumet så verkar det som att väldigt många väljer kliniker i Finland om de vill ha öppen donator annars verkar Ryssland, Tjeckien och Polen vara populära länder att åka till för äggdonation/embryodonation. Vi har valt att åka till klinik i Spanien. Vi är än så länge väldigt nöjda men har inte kommit så långt i processen ännu. De med immunologiska problem vänder sig ofta till kliniker i Grekland.
    Gå in och läs på gamla trådar inom kategorin äggdonation så hittar du massor med info och många solskenshistorier att peppa sig med!
    Stort lycka till!!!
    /Ash74

• SandraM123

Hej Ash74!
    Tack för ditt svar :)
    Jag får söka lite mer efter trådarna du pratade om. Det är främst spermiedonation och embryodonation vi funderar på då jag fortfarande har bra äggreserv. 
    Vad är det som gör att ni valt en klinik i Spanien? När är det tänkt att ni ska åka?

Ja solskenshistorier skulle jag behöva! Skulle nästan behöva skriva ut några och ha som "kvällslektyr" innan jag somnar tror jag ;)
    Tack för tipsen! :)

• UndrandeSökare

Hej Sandra !

Vi har liksom er också svårt att få barn. Blr lätt gravid hemma men missfall varje gång (5 än så länge).

Missfallsutredningen i Sverige visade inget, men jag mistänkte immunförsvaret kunde vara problemet. Ett felaktigt immunförsvar hos kvinnan kan både orsaka missfall eller att det aldrig blir plus.

Jag hittade en sida här på familjeliv som heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och vi reste till Aten och gjorde utredning hos Dr D (Life clinic i Aten) . Han hittade koagulationsproblem och immunproblem hos mig så jag blev ordinerad Trombyl, Fragmin, kortison och IL-dropp, men tyvärr blev det missfall ändå.

Så tog då började jag kolla upp kliniker och valde AvaRiga eftersom det är lätta att resa dit, inget visum behövs (som man behöver om man reser till Ryssland) och det var lätt att få kontakt med kliniken genom att gå in på AvaRigas hemsida och chatta med någon av deras koordinatorer. De erbjuder en mängd olika behandlingar och har hemsida på svenska.

Så mitt tips är att du kollar upp olika klimiker vad de erbjuder tex AvaRiga, enligt vad jag läst verkar många vara mycket nöjda med dem.

När det gäller mediciner så erbjuder de flesta kliniker både att du kan köpa medicin direkt av dem eller att de skriver ut EU-recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige (dock utanför högkostnadskortet). Alternativt att du hittar nån läkare som samarbetar med den klinik du valt som kan skriva ut den medicin du behöver.

Lycka till.

• SandraM123

Hej UndrandeSökare!
    Tack så jättemycket för ditt svar! :)

Vad hemskt tråkigt att höra att du haft missfall så många gånger. Det måste vara otroligt hjärtslitande för er. Och även tråkigt att höra att er resa till Aten inte gav ett positivt test. Det som kanske gav något från resan i alla fall var att du fick reda på två möjliga orsaker till varför det blir som det blir. Har du tänkt att få utskrivet dessa mediciner igen på något sätt och ta dom nästa gång ni provar på en annan klinik?Hade ni varit till Riga eller planerar ni att åka dit snart?

Jag ska kolla upp tråden du pratar om och även kliniken. Jag har tittat som hastigast på nätet om kliniken (samt flera andra kliniker) men alla vill ju att man ska välja just deras klinik. Det blir så säljande och känns så svårt att bedöma på det sättet. Jag hade verkligen hoppats att det fanns tillförlitlig statistik att tillgå från klinikerna så som klinikerna i Sverige som måste rapportera in sina resultat till en myndighet.

Solskenshistorier är bra så det ska jag söka efter!
    Tack än en gång för att du tagit dig tid att svara och jag tackar även de andra som svarat hittills! 

• UndrandeSökare

Jo, vi har varit till Riga och gjort tester, planen är att göra ÄD där.
    Det är verkligen frustrerande att söka efter alla dessa pusselbitar, fertilitetsproblem kan bero på så väldigt många olika saker.

• UndrandeSökare

Ja, jag kommer behöva mediciner vid varje ny graviditet,
    men AvaRiga kan skriva ut det. Både immunmediciner och de mediciner man behöver inför ÄD som östrogen och progesteron.

När det gäller statistik så får du nog googla runt och leta alternativt kontakta några kliniker direkt och fråga dem om de ger ut sin statistik.
    Skillnaden utomlands är ju att det gäller privata kliniker och då måste de nog inte ha offentlig statistik. Det är skillnaden mot Landstings finansierad vård i Sverige.

Jag tror att det bästa är att kontakta flera olika kliniker och sen gå på magkänslan ifall du inte kan få tag på statistik.

Lycka till !

Ps: Länkarna på Fertlitetsguiden verkar inte fungera, pgr av att de ändrat på hemsidan tyvärr. Men googla Ferilitetsguiden.com och solskenshistorier. Eller bara solskenshistorier vid barnlöshet kanske?

Svar på tråden Hjälp utomlands