Hjälp utomlands
Hej!
Jag och min sambo har försökt att få barn i 2 år på naturlig väg. Det är inte jättelänge jämfört med en del andra här inne, men det är ändå en tid. Förra året genomförde vi IVF-försök nr 1 och det resulterade i 2 stycken femdagarsembryon. Båda blev återförda men det blev tyvärr inget. Nu ska vi snart genomföra IVF-försök nr 2.
Jag blir 37 år i år och min sambo blir 49, så vi har tyvärr tiden emot oss och det här stressar sönder mig. Och även all mental stress kring IVF:en var fruktansvärd. Äggplocket gjorde verkligen jätteont och var en smärtsam upplevelse för mig. Stressen veckorna före och sedan efteråt innan man vet om det tog sig eller ej tärde såå mycket på mig, och även på förhållandet (som redan var ansträngt på grund av allt kämpande med barnverkstad).
Då tiden snabbt rinner iväg för oss och att jag även har svårt att klara av detta mentalt så har vi pratat på att åka utomlands om inte IVF nr 2 blir positivt. Vi funderar på spermiedonation alternativt embryodonation. Jag har bra äggreserver. Min sambos spermietest var ganska ok men kanske något slöa då dom gjorde ICSI på hälften av äggen.
Jag har sökt lite här inne på Familjeliv efter trådar angående kliniker utomlands men har bara hittat några stycken där det nämnts någon klinik i Riga, Polen och Ryssland. Jag skulle jättegärna vilja höra från flera som varit iväg utomlands.
Vart ni varit?
Vad kostade det?
Tillförlitlig statistik på klinikens resultat? Har ni hittat det och i så fall vart?
Hur valde ni mellan olika kliniker?
Jag skulle bli såå tacksam om ni som varit iväg eller ni som kanske snart ska iväg vill skriva några rader!
Jag känner mig så väldigt ensam mitt i allt också. Jag har inte mina föräldrar kvar i livet, inga syskon, inga andra nära släktingar och tyvärr väldigt få vänner. Så därför blir önskan om att få ett barn ännu större. Det skulle ge mig sån glädje och mening med livet som jag nu från och till saknar.