• MammaSol0

Makt i förstahandskontrakt

Hej. Kanske är detta fel kategori men testar iaf. 

Jag bor tillsammans med en sambo i en, genom byte, gemensamt förvärvad hyreslägenhet. Min sambo står på förstahandskontraktet och nu när vi ska separera vill hon använda det till att byta till en mindre lägenhet till sig. Dock har jag inte hittat något annat boende. 

Min fråga är kort och gott:

Har hon rätt att byta lägenheten som är vår gemensamt förvärvade för eget boende, utan mitt samtycke och utan att jag har någonstans att ta vägen, bara för att hon står på kontraktet?
  • Svar på tråden Makt i förstahandskontrakt
  • Carambolan

Det hänger helt på om lägenheten kommer räknas som samboegendom eller inte. Jag tror inte att det är helt självklart faktiskt. Hade ni flyttat in i en nytecknad hyresrätt tillsammans hade det solklart varit det, men när man byter hyresrätter brukar det bara under klausulen att avtalen byts rakt av utan förändringar. Jag gissar att hon skulle kunna åberopa att även samboegendomen är oförändrad i och med att hennes "ägandeskap" inte förändrats, men jag vet inte om det håller i rätten.

• Kjell2
    MammaSol0 skrev 2017-02-20 08:08:00 följande:
    Hej. Kanske är detta fel kategori men testar iaf. 

Jag bor tillsammans med en sambo i en, genom byte, gemensamt förvärvad hyreslägenhet. Min sambo står på förstahandskontraktet och nu när vi ska separera vill hon använda det till att byta till en mindre lägenhet till sig. Dock har jag inte hittat något annat boende. 

Min fråga är kort och gott:

Har hon rätt att byta lägenheten som är vår gemensamt förvärvade för eget boende, utan mitt samtycke och utan att jag har någonstans att ta vägen, bara för att hon står på kontraktet?
    Hyresrätt - ingen av er äger boendet.
    Vid en separation kan du driva en tvist om att du har mer rätt till kontraktet. Väldigt svårt att vinna en sådan tvist om du inte har barn som i huvudsak bor med dig.
    På lite sikt kan hon få ut dig och sen byta hyreskontrakten mot ett annat, mindre, och du blir hemlös.

• nuharjagbytt

Eftersom hon står på kontraktet antar jag hon hade kontrakt på lägenheten som byttes bort. Jag är tveksam på om gemensamt förvärv gäller här. Det kan mycket väl jämställas med att hon hade lägenheten innan. Jag är dock nyfiken på vad en jurist säger om detta.

• Minimalen

Försök byta till 2 st 1:or. Kanske får byta till ett mindre populärt område. Var bodde du innan? Hade du också en lägenhet som ingick i bytet?

Svar på tråden Makt i förstahandskontrakt