• King Crimson

Att ha mottagning för samtalsterapi hemma?

Jag håller på att läsa klart till samtalsterapeut och kommer starta upp verksamhet som coach/handledare/terapeut. Därtill kommer jag arbeta med vissa alternativa behandlingar.

Tanken är att starta upp en egen verksamhet och jag tänker mig att börja i hemmet då jag har ett rum över. Det ska ske på dagtid när övriga i hemmet är på jobb och skola. Jag bor i vanligt villakvarter.

Hur hade ni reagerat på att gå till en mottagning i vanligt vill kvarter? Inte alls? Positivt? Negativt? Berätta gärna varför.

• Svar på tråden Att ha mottagning för samtalsterapi hemma?
  • King Crimson

Ska förtydliga att kunden inte ska passera huset mer än hallen och sen in i ett rum. ????

• Anonym79678

Jag skulle tycks det var oseriöst och inte välja den aktören. Men å andra sidan skulle jag gå till en legitimerad psykolog hellre än en coach.

• Clubulusin

Det känns för det första oseriöst med att vara coach och inte utbildad psykolog. Men det är ju inte alla som tycker så.

Jag hade helst inte velat passera någons privata hem. Men om det fanns en egen ingång till mottagningen hade det känts helt ok.

Nu ska jag smälla till med en riktigt fet fördom: folk som väljer alternativa behandlingar av en "coach" är nog mindre petiga med sånt än vi som gillar reguljärmedicin och legitimerade psykologer, så det kan nog ändå vara värt ett försök. Vi som vill ha vetenskap och forskning skyr ibland det personliga - på gott och ont. De som inte litar på vetenskap litar i högre grad på en god känsla av trygghet.

En del ur båda läger kan nog också tycka att det känns avdramatiserat och skönt att komma till ett hem istället för en steril mottagning. Du kanske kan hitta din kundkrets bland dem.

• Anonym (E)

Är det en separat ingång, eller tar kunderna samma ingång som resten av familjen? Jag hade inte velat att det kändes som om jag kom hem till någon, om jag skulle på behandling.

• Meriall

Okej om du sätter upp en skylt på dörren etc så det ser mer seriöst ut. Stänger för en dörr/hänger ett draperi så man inte ser övriga lägenheten. Hänger diplom eller ngt i hallen och tar bort familjens kläder så det ser bättre ut. Men tänk över om du vill ha det så. Kan kännas osäkert om du får någon arg kund som inte blivit hjälpt och vill hämnas. Säkert ovanligt men kan vara lite otryggt.

• Anonym (Nja)

Har varit hos en psykolog som hade en lägenhet med separat ingång på nedervåningen i sitt hus som också låg mitt i ett villaområde. Kändes inte konstigt. Du har dock lite uppförsbacke i och med att du inte är psykolog. Och om du har barn så ser jag inte hur du ska kunna hålla din hall helt neutral. Och vad gör du om barnen är hemma av någon anledning? Tveksamt.

• Anonym (...)

Går hos en psykolog som har sin mottagning i din villa. Känns hemtrevligt o mer avslappnande än en steril mottagning.

• gavlemamma

Tycker också det känns bättre om de har det i hemmet. Mottagningar känns lite obehagliga och ger ett sånt starkt intryck av vård och sjukdom. I regel delar man också byggnad med andra typer av mottagningar t ex andra former av samtalsterapi eller privatläkare eller tandläkare. Skulle vara mycket mer bekväm med att sitta hemma i någons vardagsrum än på en mottagning.

• Anonym (12345)

Jag skulle inte gå det, inte för att det utförs i bostaden utan för att jag ser det som trams och kvacksalveri, något som folk tjänar pengar på.
    Eller om jag ska säga det finare, jag finner det oseriöst.

Svar på tråden Att ha mottagning för samtalsterapi hemma?