Aggressiv hund - gjorde jag rätt eller fel?
En äldre släkting har en hund. Den är 7-8 år och rätt liten, en tax. Ingen jakthund. Idag skulle vi åka bil och hunden skulle åka bak. När jag skulle lyfta den till filten högg den plötsligt efter min hand. Som tur är hade jag skinnhandskar så det gick inte hål. Jag lyfte inte på något särskilt sätt vad jag vet och jag har lyft den förut. Den är van att åka bil. Den har aldrig bitit någon innan.
Det gick ju fort så jag hann inte just tänka något men jag gjorde i alla fall så här. Jag fick tag med andra handen och lyfte den i nackskinnet så jag kunde vända huvudet bortåt. Sen satte jag den mellan knäna fortfarande med tag i nackskinnet och höll stilla så tills den slutade vara aggressiv. Den blev lugn och sen släppte jag ner den och den var fortsatt lugn. Hundens matte sa "fy" upprepade gånger men gjorde inget med den.
Reagerade jag rätt, eller hur skulle jag gjort? Ska jag göra något särskilt nästa gång jag träffar hunden?
Kan tillägga att jag är van vid att hantera djur och uppväxt med hund. Har ingen erfarenhet alls av aggressiva hundar och har aldrig själv aldrig fostrat någon hund.
Hunden hanteras ibland lite "duttigt", det grejas och fixas och ska kastas saker, ges godis, den ska alltid klappas eller masseras och ligga i särskilda stolar men jag har tänkt att det är för att paret inte har barn som den får så mycket uppmärksamhet.
Hundarna jag växt upp med har mer "bara varit" om någon låg i en stol eller i vägen så puttade man bara lite eller sa till så den gick undan. Jag upplever att det "tassas" runt den här lilla taxen på ett annat. Svårt att förklara. Hoppas att någon förstår.
Kan hunden ha ett ledarskapsproblem? Tacksam för tips, länkar böcker eller något. Jag har tre barn under 10 så en hund som plötsligt biter känns helt oacceptabelt för oss att umgås med. Tack om någon orkat läsa ända hit :)