• Mandelskorpan

Aggressiv hund - gjorde jag rätt eller fel?

En äldre släkting har en hund. Den är 7-8 år och rätt liten, en tax. Ingen jakthund. Idag skulle vi åka bil och hunden skulle åka bak. När jag skulle lyfta den till filten högg den plötsligt efter min hand. Som tur är hade jag skinnhandskar så det gick inte hål. Jag lyfte inte på något särskilt sätt vad jag vet och jag har lyft den förut. Den är van att åka bil. Den har aldrig bitit någon innan.

Det gick ju fort så jag hann inte just tänka något men jag gjorde i alla fall så här. Jag fick tag med andra handen och lyfte den i nackskinnet så jag kunde vända huvudet bortåt. Sen satte jag den mellan knäna fortfarande med tag i nackskinnet och höll stilla så tills den slutade vara aggressiv. Den blev lugn och sen släppte jag ner den och den var fortsatt lugn. Hundens matte sa "fy" upprepade gånger men gjorde inget med den.

Reagerade jag rätt, eller hur skulle jag gjort? Ska jag göra något särskilt nästa gång jag träffar hunden?

Kan tillägga att jag är van vid att hantera djur och uppväxt med hund. Har ingen erfarenhet alls av aggressiva hundar och har aldrig själv aldrig fostrat någon hund.

Hunden hanteras ibland lite "duttigt", det grejas och fixas och ska kastas saker, ges godis, den ska alltid klappas eller masseras och ligga i särskilda stolar men jag har tänkt att det är för att paret inte har barn som den får så mycket uppmärksamhet.

Hundarna jag växt upp med har mer "bara varit" om någon låg i en stol eller i vägen så puttade man bara lite eller sa till så den gick undan. Jag upplever att det "tassas" runt den här lilla taxen på ett annat. Svårt att förklara. Hoppas att någon förstår.

Kan hunden ha ett ledarskapsproblem? Tacksam för tips, länkar böcker eller något. Jag har tre barn under 10 så en hund som plötsligt biter känns helt oacceptabelt för oss att umgås med. Tack om någon orkat läsa ända hit :)

• Svar på tråden Aggressiv hund - gjorde jag rätt eller fel?
  • Dexter dot com

En hund som helt plötsligt naffsar hade jag åkt till vet med och gjort en grundlig undersökning av leder, muskler mm eftersom smärta oftast är orsak till utfall. Taxen har ju ofta ryggproblem så en undersökning är prio 1.

• Mandelskorpan
    Dexter dot com skrev 2017-02-18 16:29:04 följande:

En hund som helt plötsligt naffsar hade jag åkt till vet med och gjort en grundlig undersökning av leder, muskler mm eftersom smärta oftast är orsak till utfall. Taxen har ju ofta ryggproblem så en undersökning är prio 1.

Nafsa skulle jag nog inte kalla. Den högg med full kraft, tur att den liten. Med den kan ha ont? Den morrar ofta, kan det också bero på smärta? Matte säger att den mest bara låter så och att den ska vara ifred. Den är ju rätt gammal så smärta kan det ju vara. Glömde skriva att den varit aggressiv mot veterinär tidigare men inte annars.
  • Aniiee

Till veteinären. Den har förmodligen ont någonstans, eftersom den högg när du lyfte. En 7-årig tax har ofta led- och ryggproblem. Samma sak med om markera när man kommer nära.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Dexter dot com
    Mandelskorpan skrev 2017-02-18 16:45:14 följande:
    Nafsa skulle jag nog inte kalla. Den högg med full kraft, tur att den liten. Med den kan ha ont? Den morrar ofta, kan det också bero på smärta? Matte säger att den mest bara låter så och att den ska vara ifred. Den är ju rätt gammal så smärta kan det ju vara. Glömde skriva att den varit aggressiv mot veterinär tidigare men inte annars.
    Man utesluter alltid smärta i första hand och har den tidigare varit utåtagerande mot veterinären kan det självklart ha med att göra att hunden haft ont när veterinären klämmer och känner på den. En hund som har ont har lägre toleransnivå och morrandet kan absolut bero på att den har ont och vill vara ifred.
  • LebmWprk

Hade misstänkt att hunden har ont faktiskt, den har ju inte varit aggressiv mot dig innan. Veterinär bör uppsökas. Att matte/husse skämmer bort den behöver inte innebära att den inte fattar ledarskap.

• Mandelskorpan

Tack för svar! Ska tipsa ägaren om att den kan ha ont. Jag hann i och för sig inte lyfta hunden men den såg såklart att jag var på väg att lyfta den då jag rörde armarna mot den i lyftrörelse, inte alls snabbt eller så men den förstod säkert avsikten.

Kan tillägga att jag inte hanterat hunden tidigare, jag har träffat den väldigt lite. Släkting som bor en bit bort. Jag har ju klappat den och så och jag har aldrig sett den vara arg på det sättet mot någon.

• Jasmin Karlsson

Jag tycker att du agerade okej. En hund som biter så - då får man ta till den styrka som behövs för att avvärja ytterligare skada (då menar jag hålla fast osv, inte slå tillbaka).
    Den kan ha uppfattat situationen som hotfull, du böjer dig över den och sträcker fram armarna, den känner dig inte så bra osv... Att en sådan hund blir aggressiv/rädd hos veterinären är inte heller ovanligt eller konstigt. Visst kan det bero på smärta men det kan vara just det att det är en osäker hund som inte helt har sin plats klart för sig med daltande djurägare.

• BlackStar

Tycker att du agerade på ett bra sätt.

Dock låter det som tidigare har skrivit, att den kan ha ont!

Skulle ta den till veterinär för att undersöka detta i första hand !

Men något som är fel är hur människor daltar med hunden, ja dom kan bli bortskämda !

Ut på motion efter att ha säkerställt att den inte har ont.

Många går alldeles för lite och intresserar sig inte för att hundar behöver få stanna upp, lukta sig omkring och undersöka och fundera ! Och såklart få ur sig all energi !

mvh

• Mandelskorpan

Nu har jag träffat hunden igen. Hunden är glad, hoppar och springer mycket både ute och inne. Går långa promenader. Om den skulle ha ont så syns det i alla fall inte på rörelsemönstret.

Noterat beteende som jag tycker är lite eget; när man exempelvis sitter och pratar, tittar på tv eller vad som helst så skäller den. Inte på något den hör ute alltså, utan den bara skäller. Matte säger att han vill att man flyttar hans gosedjur. Hon går då till hunden, lyfter gosedjuret och kastar det kanske 1m. Väldigt kort alltså. Inte så att hunden ska springa. Hunden blir då nöjd. Sen efter en stund så börjar det om, han skäller "det är för han vill att jag flyttar nallen", matte går dit, flyttar gosedjuret en liten bit, hunden blir tyst.

Det här kan upprepas 5-10 ggr under tex en lunch. För mig känns det både märkligt och irriterande. Jag har frågat varför han gör så "det är för att han vill att jag flyttar nallen". OK...? Känns som ett märkligt sätt, som att han bara söker uppmärksamhet.

Han sätter sig även och skäller framför en stol tills matte kommer och lyfter upp. Det skulle ju kunna bero på att det gör ont att hoppa men hunden hoppar obekymrat upp och ned när matte inte är hemma. Så också detta känns som bara uppmärksamhet.

Han följer ständigt efter matte när hon rör sig i huset. Det är kanske vanligt (?) men hundarna hemma gjorde inte det.

Liksom hunden i tråden nedan är den inte helt rumsren och har visst aldrig varit. Just detta visste jag inte sen tidigare.

Matte säger också jämt till mina barn att de inte ska ta upp saker från golvet eller vifta med händerna under bordet. Barmen får inte heller vara på golvet. De får inte heller se hunden i ögonen.

Matte berättade också att han skällt mot gäster så mycket på husses jobb att den blivit i stort sett portad. Det visste jag inte heller om tidigare.

Jag känner mig inte helt säker på att matte är helt ärlig när hon säger att hunden aldrig bitit, utom efter veterinären. Jag är inte heller helt bekväm med att mina barn hänger med hunden.

Vad tycker ni som har mer hundvana? Jag förstår fortfarande inte varför den högg efter mig heller. Kan jag ge min släkting något råd på något sätt i hur hon hanterar hunden?

www.familjeliv.se/forum/thread/77534463-till-er-hundalskare-dar-ute-snalla-hjalp-mig-langt

• Dexter dot com

Hundar är duktiga på att dölja smärta så hade det varit min hund hade jag absolut undersökt den grundligt hos vet & fysioterapeut. Sen låter det som hunden är osäker och understimulerad.
    Skällandet och vankandet efter matte är ju symptom på att den är uttråkad och otrygg i att vara ensam. Hade hunden varit mentalt trött och nöjd hade den vilat/sovit och inte okynnesskällt för att få uppmärksamhet.
    Hur aktiveras hunden? Taxar är ju en ras som oftast behöver använda huvudet och nosen för att vara balanserade och harmoniska.

• Mandelskorpan
    Dexter dot com skrev 2017-03-27 17:09:56 följande:

Hundar är duktiga på att dölja smärta så hade det varit min hund hade jag absolut undersökt den grundligt hos vet & fysioterapeut. Sen låter det som hunden är osäker och understimulerad.

Skällandet och vankandet efter matte är ju symptom på att den är uttråkad och otrygg i att vara ensam. Hade hunden varit mentalt trött och nöjd hade den vilat/sovit och inte okynnesskällt för att få uppmärksamhet.

Hur aktiveras hunden? Taxar är ju en ras som oftast behöver använda huvudet och nosen för att vara balanserade och harmoniska.

Ja, håller med, tror absolut att den är uttråkad eftersom den hela tiden söker uppmärksamhet. Jag har inte så mycket insikt i hundens vardag, mycket promenader vet jag, om den gör något annat vet jag inte. Jag träffar hunden rätt sällan. Matte är en lite äldre dam med ryggproblem så det är väl mest lugna promenader som gäller.

I vilket fall som helst så har den inte visat någon ilska igen varken mot mig eller barnen och det är skönt. Min markering verkar ha funkat, den har inte morrat eller så efter det.
Svar på tråden Aggressiv hund - gjorde jag rätt eller fel?