• Anonym (Aspergers?)

Har hon Aspergers?

Det här gäller min flickvän. Hon har väldigt svårt för överraskningar, allt skall planeras i förväg, och allt skall ske på hennes villkor. När det inte går enligt planeringen mår hon dåligt, blir nervös och arg.

Det här är väldigt extremt och innefattar även sex. Hon vill planera minst en dag i förväg, det kan se ut såhär om hon planerar för helgen. På fredag har vi sex 07:00 17:30 och 21:00. På Lördag 09:00 12:00 och 21:00, söndag 09:00 12:00 och 20:30. Hon gillar inte spontana grejer, allt skall skrivas upp i almanacka innan och planeras i god tid osv osv.

Aspergers?

• Svar på tråden Har hon Aspergers?
  • Anonym (Kvinna)

Du kanske är så jäkla tråkig i sängen att hon vill vara förberedd på det tråkiga.

Aspergers finns inte längre.

Ingen här kan eller ska sätta en diagnos.

• Anonym (Tranås egen Tina Turner)

Överdrivet kontrollbehov behöver inte vara aspergers. Men helt klart har hon ett psykiskt problem. Vad hon än ska ta sig för så blir det ju ett problem, för henne eller för människor i hennes omgivning.

Mitt ex var sån där. Hon hatade spontant sex, spontana besök osv. Det blev kvävande för mig. Om jag blev spontant glad, ledsen eller kåt så var det bara ett problem för henne. Det blev liksom väldigt egotrippat alltihop.

• Anonym (C)

Ibland kan behovet av kontroll förstärkas när man är stressad eller på annat sätt mår psykiskt dåligt. Kanske finns det något stort i hennes tillvaro som känns kaotiskt (kan vara jobbet, familjerelationer, osäker boendesituation etc.) och för att inte känna att hon tappar greppet helt försöker hon kontrollera det som hon kan kontrollera.

• Glinda från Oz
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-02-18 08:53:24 följande:

Du kanske är så jäkla tråkig i sängen att hon vill vara förberedd på det tråkiga.

Aspergers finns inte längre.

Ingen här kan eller ska sätta en diagnos.

Aspergers syndrom finns visst. Diagnosen är borttagen i diagnosmanualen DSM som används i b.la USA, men i Sverige använder vi ICD-10 och där finns den fortfarande kvar.
  • Anonym (A)

Varför är den borttagen??

• Glinda från Oz
    Anonym (A) skrev 2017-02-18 17:39:18 följande:

Varför är den borttagen??

Det är den inte i ICD-10 som används i Sverige, men i DSM som används i b.la USA är den borttagen. De tog bort Asperger för att autism och Asperger i princip är samma diagnos. Ett barn som utreds får ofta en autism diagnos medan man sätter en Aspergerdiagnos på samma person som utreds i vuxen ålder. En av de få saker som skiljer är språkstörningen.
Svar på tråden Har hon Aspergers?