Tips till er med matvägrande bebisar
Jag tänkte dela med mig av några saker som har fått min snart fyramånaders dotter att äta bättre. Hon började äta dåligt p g av magont (tror jag) när hon var 6 veckor då vi dels började med järndroppar 8alla barn med låg födelsevikt ska få det, vår dotter vägde bara dryga två kilo när hob föddes9. Hon har fått ersättning från födseln och åt bra de första veckorna.
Mina tips, som jag upplever har funkat mot magont och främjat ätandet:
- Nestlé Sensitive istället för Semper Lemolac
(Nestlé ska ha kommit längre i utvecklingen av ersättning för känsliga magar enligt min BVC-sköterska).
- Dr Browns antikoliknappflaska istället för Medela (hon svalde mycket luft med Medela men Dr Browns har en ventil som släpper ut luften på något sätt).
- Att blanda vatten och ersättningspulver med t ex en sked istället för att skaka (då det ju blir små luftbubblor vilket kan bidra till mer gaser i magen).
- Minifomdroppar mot gaser (apoteket)
- Laktulos, som motverkar hård mage (apoteket)
Jag önskar att jag hade börjat med det här tidigare. Min dotter äter fortfarande inte jättebra men i alla fall mycket bättre nu. Det finns väl inte mycket som är mer ångestframkallande än ett barn som inte vill äta... Hoppas att de här tipsen kan hjälpa andra med matvägrande bebisar och kom gärna med andra tips och idéer om ni har!