• ExitSong

Svärföräldrarna står för topplånet - värdera om huset o få bort lånet?

Hejsan!

Finns det någon som kan svara på detta blir jag själaglad. Det är så att vi kanske ska få köpa min drömgård, och mina svärföräldrar ska stå för topplånet/handpenningen genom att teckna det lånet på sitt hus. 

Vår fråga är nu: Mäklaren har sagt att han kan värdera upp gården ganska rejält om vi gör diverse renoveringar, och då sjunker ju belåningsgraden: 

Men hur fungerar detta när topplånet är taget i mina svärföräldrars bank och själva bolånet i vår? Kan det lånet som svärföräldrarna står på liksom bara försvinna då eftersom belåningsgraden sjunker? 

Detta kan mycket väl vara en väldigt dum fråga....men frågar man inte blir man ju inte klokare :)

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Svärföräldrarna står för topplånet - värdera om huset o få bort lånet?
  • arianne03

Ni måste söka om att utöka ert bolån i er bank, och använda det för att betala av lånet i svärföräldrarnas bank.

• Kjell2
    ExitSong skrev 2017-02-16 14:56:22 följande:

Hejsan!

Finns det någon som kan svara på detta blir jag själaglad. Det är så att vi kanske ska få köpa min drömgård, och mina svärföräldrar ska stå för topplånet/handpenningen genom att teckna det lånet på sitt hus. 

Vår fråga är nu: Mäklaren har sagt att han kan värdera upp gården ganska rejält om vi gör diverse renoveringar, och då sjunker ju belåningsgraden: 

Men hur fungerar detta när topplånet är taget i mina svärföräldrars bank och själva bolånet i vår? Kan det lånet som svärföräldrarna står på liksom bara försvinna då eftersom belåningsgraden sjunker? 

Detta kan mycket väl vara en väldigt dum fråga....men frågar man inte blir man ju inte klokare :)

Mycket tacksam för svar!

Om banken där ni har bottenlånet bedömer att marknadsvärdet på huset har ökat, kan ni om ni är kreditvärdiga öka botttenlånet och använda pengarna till att lösa lånet i den andra banken

Exempel
    Hus köpt för 1 000 KSEK
    Bottenlån 850 KSEK
    Annat lån 150 KSEK

Marknadsvärde efter renovering: 1 200 KSEK
    Bottelån 1 020 KSEK
    Annat lån 0
    Lite extra 20 KSEK

Hur ska ni finansiera renoveringen?

• ExitSong

Aha, så det verkar fungera alltså? Jag frågade Skandia och de sa att det gick att göra så ifall vi därefter övertog lånet själva efter omvärderingen. 

Mäklaren föreslog diverse renoveringar som inte kostar så mycket men som gör mycket skillnad, typ måla och tapetsera om och sätta in ett badkar. 

Tack för svaren!

• Kjell2
    ExitSong skrev 2017-02-16 15:11:56 följande:

Aha, så det verkar fungera alltså? Jag frågade Skandia och de sa att det gick att göra så ifall vi därefter övertog lånet själva efter omvärderingen. 

Mäklaren föreslog diverse renoveringar som inte kostar så mycket men som gör mycket skillnad, typ måla och tapetsera om och sätta in ett badkar. 

Tack för svaren!

Lita inte på mäklaren i detta fall. Varför skulle banken tro att huset ökar 200 000 kr i värde för att ni mål och tapetserar om?

Om nuvarande ägare målar och tapetserar om skulle ni vara beredda att betala 200 000 kr till för huset?
  • skumgodis123

Du tänker helt fel. Ett lån kan inte bara "försvinna", det försvinner endast när banken får sina pengar.

Värderar ni upp huset så har ni ett ökat värde i huset, men dessa pengar är fast i huset, ni får ingen ökad likviditet eller pengar på banken som ni kan betala av topplånet med.

Som nån skrev i annat inlägg, att flytta över lånet till ert bostadslån är det som kanske skulle gå o göra, om total belåning efter det är under 85%.

• ExitSong

Ja, det låter ju som om det var så Skandia menade, att man flyttar över lånet till sitt eget bolån efteråt. 

• Nyfikna72

Man flyttar ingenting, om huset värderas till högre belopp kan banken gå med på att låna er mer pengar och med dom löser ni det andra lånet.

• Linnis92

Du frågade ju detta i din förra tråd för någon månad sedan? Och liksom folk sa då, du kan inte räkna med en så pass stor värdehöjning för ett badkar och nya tapeter.

• Butterscotch
    Linnis92 skrev 2017-02-16 15:53:23 följande:

Du frågade ju detta i din förra tråd för någon månad sedan? Och liksom folk sa då, du kan inte räkna med en så pass stor värdehöjning för ett badkar och nya tapeter.

Jag håller med om att verklig värdeökning förmodligen inte är så stor, men här handlar det ju snarare om vilken skriftlig värdering mäklaren kan tänka sig att ge efter genomförd renovering, det är ju det banken använder som underlag för sitt beslut. Rätt eller fel...
  • Kjell2
    Butterscotch skrev 2017-02-17 06:51:06 följande:
    Jag håller med om att verklig värdeökning förmodligen inte är så stor, men här handlar det ju snarare om vilken skriftlig värdering mäklaren kan tänka sig att ge efter genomförd renovering, det är ju det banken använder som underlag för sitt beslut. Rätt eller fel...
    Ibland misstänker jag att det finns en oheliga allians mellan mäklare och banker för att på detta sätt kringgå regeln om 85% maxbelåning av fastigheten.

Men bara för att en mäklare hävdare att en fastighet har ett nytt högre värde betyder det inte att banken accepterar det. I vissa fall har banken egna mäklare och det är bara deras värdering som gäller.
  • Tessan989

Det är för tillfällen som detta som de nya amorteringsreglerna har tillkommit. Du får inte värdera om din bostad inom 5 år enligt dessa ny regler som är lagstadgade. Det är enbart om du har gjort en väsentlig förändring som du för göra en ny värdering. Dvs en utbyggnad eller liknande.

• Hickan

Har sett dina inlägg under ett halvårs tid sedan du frågade om du kunde med att tigga pengar från dina vänner för att ha råd att köpa huset.

Ni måste fråga er själva till varför fastigheten fortfarande är till salu och har minskat så i utgångspris. Har ni själva haft en genomgång av huset angående fukt osv? Det såg ganska gammalt och eftersatt ut på Hemnet.

Det känns som du bara ser drömhuset framför dig med stora skygglappar för ögonen. Du måste förstå att mäklaren gör allt för att sälja huset, men ändå hålla sig inom någorlunda moraliska ramar. Att säga att dessa små medel skulle få värdet höjt 200 000 kr är nonsens. Skulle knappt säga att det räknas som renovering utan vanligt underhåll av huset som man kontinuerligt gör när man har hus. Har ni någonsin varit husägare?

Du kan INTE utgå från vad mäklaren säger är korrekt. Ni måste ha hjälp utifrån av en opartisk kunnig besiktningsman. Be er långivande bank om råd. De kan ju även svara på om de skulle göra en omvärdering av huset och till vilken grad ni i så fall måste renovera.

PS. Ni bör noga kontrollera uppvärmningskostnaderna på detta hus!! Fönstrens är gamla och kan inte vara energisnåla..

• Aniiee
    Hickan skrev 2017-02-18 16:23:25 följande:

Har sett dina inlägg under ett halvårs tid sedan du frågade om du kunde med att tigga pengar från dina vänner för att ha råd att köpa huset.

Ni måste fråga er själva till varför fastigheten fortfarande är till salu och har minskat så i utgångspris. Har ni själva haft en genomgång av huset angående fukt osv? Det såg ganska gammalt och eftersatt ut på Hemnet.

Det känns som du bara ser drömhuset framför dig med stora skygglappar för ögonen. Du måste förstå att mäklaren gör allt för att sälja huset, men ändå hålla sig inom någorlunda moraliska ramar. Att säga att dessa små medel skulle få värdet höjt 200 000 kr är nonsens. Skulle knappt säga att det räknas som renovering utan vanligt underhåll av huset som man kontinuerligt gör när man har hus. Har ni någonsin varit husägare?

Du kan INTE utgå från vad mäklaren säger är korrekt. Ni måste ha hjälp utifrån av en opartisk kunnig besiktningsman. Be er långivande bank om råd. De kan ju även svara på om de skulle göra en omvärdering av huset och till vilken grad ni i så fall måste renovera.

PS. Ni bör noga kontrollera uppvärmningskostnaderna på detta hus!! Fönstrens är gamla och kan inte vara energisnåla..

JAg har också sett trådarna, men inte huset. Har du en länk eller något så jag kan titta?
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Cl4udio
    Butterscotch skrev 2017-02-17 06:51:06 följande:
    men lägg av, dags att vakna upp
  • Butterscotch
    Cl4udio skrev 2017-04-14 08:13:37 följande:

men lägg av, dags att vakna upp

Vakna upp från vad? Min uppfattning om hur många mäklare agerar?
  • MajaVira

I samband med de nya amorteringskraven ändrades även möjligheten att omvärdera huset. Det går inte längre att göra omvärdering baserat på smårenoveringar eller allmän prisökning när man vill, utan det är bara möjligt vart femte år. Så ni kommer inte kunna öka bottenlånet strax efter köpet bara genom att tapetsera eller ens renovera badrum.

www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2016/06/19/allt-du-behover-veta-om-amorteringskravet

10. Kan jag omvärdera bostaden för att eventuellt få ner lånegraden?
    Det går att omvärdera bostaden vart femte år. Det som krävs då är att man gjort en ”avsevärd värdeändring”, t.ex. en omfattande ombyggnation eller renovering. Att bygga om kök eller badrum räcker inte. De fem åren räknas från den dag man köpte bostaden. Om man har en bostad före den 1 juni och utökar lånet efter 1 juni kan man omvärdera sin bostad. Därefter börjar femårsregeln att gälla.

Svar på tråden Svärföräldrarna står för topplånet - värdera om huset o få bort lånet?