Orosanmälan från förskola
Vi är helt i chock, vår föskola har lämnat in en orsoanmälan då vår 2,5-åriga dotter sagt att "mamma har sparkat och slagit pappa och de har varit dumma"
Har förmodligen kommit från de diskussioner vi haft hemma då hon häller ut leksaker på golvet och i trotsmaner vägrar plocka upp samt i vissa fall sparkat dessa omkring sig i protest. Har varit mycket fokus på detta att ta upp samt att det inte är ok att sparka på något för det kan gå sönder och man ska inte sparka på någon eller något för det innebär att alla blir ledsna osv. Så någonstans har förmodligen detta kommit ut i ord som en pedagog (ej någon ordinarie på hennes avd) då tolkat som att det förekommer våld hemma och samråd med förskolechefen valt att anmäla
Vår dotter är i övrigt enligt allas utsago en väldigt stabil, glad och utåtriktad varelse då vi som föräldrar ofta frågar och tjatar om hur det går och hur hon mår. (Och hon ÄR verkligen trygg glad och stabil.) Personalen är inte speciellt informativa av sig om man inte ligger på själv. Jag har haft flera kontroverser med fsk-chefen som velat utöka barngruppen och skickat henne alla nya rön om hur gruppstorlek påverkar små barn negativt. Tog reda på att de fått statliga bidrag för minska småbarnsgrupper så hon fick revidera beslutet. Är privat regi. Vad jag vill komma till är att jag nog inte är en favoritförälder.
I anmälan stod endast att hon sagt dessa ord. Att de ej vet om det var sant och att ingen annan oro har fångats upp kring barnet. Varför går man då endast baserat på några få ord vidare med en orosanmälan med allt vad det innebär? Frågar man inte de pedagoger som jobbar på hennes avd om råd eller tar till andra verktyg? De menar bara att de gjort sin plikt. Isåfall borde det göras anmälningar varje dag med tanke på allt som kan komma ur små barn?
Soc la ner anmälan och vi har bett om ett möte med involverade på fsk då dessa ej vill berätta mer om vad som hänt, vilka som varit inblandade och framförallt struntar fullständigt i hur fruktansvärt dåligt vi mår av detta.
Hur går man vidare? Har någon annan erfarenhet av orosanmälningar på fsk som avskrivits och hur har personalen sedna bemött er?
Spontant vill vi bara ta vår dotter därifrån då allt förtroende är borta men för hennes skull är det förmodligen bäst att gå kvar då hon trivs.