• Anonym (Ledsen)

Orosanmälan från förskola

Vi är helt i chock, vår föskola har lämnat in en orsoanmälan då vår 2,5-åriga dotter sagt att "mamma har sparkat och slagit pappa och de har varit dumma"

Har förmodligen kommit från de diskussioner vi haft hemma då hon häller ut leksaker på golvet och i trotsmaner vägrar plocka upp samt i vissa fall sparkat dessa omkring sig i protest. Har varit mycket fokus på detta att ta upp samt att det inte är ok att sparka på något för det kan gå sönder och man ska inte sparka på någon eller något för det innebär att alla blir ledsna osv. Så någonstans har förmodligen detta kommit ut i ord som en pedagog (ej någon ordinarie på hennes avd) då tolkat som att det förekommer våld hemma och samråd med förskolechefen valt att anmäla

Vår dotter är i övrigt enligt allas utsago en väldigt stabil, glad och utåtriktad varelse då vi som föräldrar ofta frågar och tjatar om hur det går och hur hon mår. (Och hon ÄR verkligen trygg glad och stabil.) Personalen är inte speciellt informativa av sig om man inte ligger på själv. Jag har haft flera kontroverser med fsk-chefen som velat utöka barngruppen och skickat henne alla nya rön om hur gruppstorlek påverkar små barn negativt. Tog reda på att de fått statliga bidrag för minska småbarnsgrupper så hon fick revidera beslutet. Är privat regi. Vad jag vill komma till är att jag nog inte är en favoritförälder.

I anmälan stod endast att hon sagt dessa ord. Att de ej vet om det var sant och att ingen annan oro har fångats upp kring barnet. Varför går man då endast baserat på några få ord vidare med en orosanmälan med allt vad det innebär? Frågar man inte de pedagoger som jobbar på hennes avd om råd eller tar till andra verktyg? De menar bara att de gjort sin plikt. Isåfall borde det göras anmälningar varje dag med tanke på allt som kan komma ur små barn?

Soc la ner anmälan och vi har bett om ett möte med involverade på fsk då dessa ej vill berätta mer om vad som hänt, vilka som varit inblandade och framförallt struntar fullständigt i hur fruktansvärt dåligt vi mår av detta.

Hur går man vidare? Har någon annan erfarenhet av orosanmälningar på fsk som avskrivits och hur har personalen sedna bemött er?

Spontant vill vi bara ta vår dotter därifrån då allt förtroende är borta men för hennes skull är det förmodligen bäst att gå kvar då hon trivs.

• Svar på tråden Orosanmälan från förskola
  • Anonym (BrittaBerit)

Det är väl jättebra att de anmäler! De har anmälningsplikt vid minsta misstanke så de gjorde helt rätt. Vi har också fått orosanmälan en gång då min man är deprimerad så hans läkare anmälde. Kändes olustigt först, men de teäffade oss föräldrar, sen träffade de barnen och fick veta att de mår bra så var det inget mer med det! Du skriver ju själv att det vlivit avskrivet! Var glad att ditt barn har pedagoger som tar sitt ansvar, nästa gång kan det ju vara ett barn som säger samma sak men i det fallet kan det ju vara allvar, det vet ju ingen!

• Anonym (a)

Om det bara är så där så kommer soc ringa er eller skicka ett brev om att de vill träffas en gång. Det är ju ingen utredning utan bara ett samtal. Då berättar ni precis detta och sen kommer troligen inget mer ske.
    Du kan även ringa själv, det står ju vem man ska kontakta.

Jag har själv varit med om att vi tog det över tfn, då den tid de gett oss verkligen inte fungerade och de hade ingen annan tid att ge oss. I vårt fall var det skolan som anmält (pga hög frånvaro) bara det att de visst redan varför, vi hade läkarkontakter och bra samarbete med skolan. Det var mer att de hade anmält för att det var nästa steg på listan, ungefär, inte att de eg. hade oro för oss som föräldrar så soc tyckte anmälan var konstig och avskrev den efter detta samtal. 

• Anonym (a)

jaha nu läste jag att soc redan hade lagt ner. Då skulle jag inte bry mig så mkt om jag var ni. Men visst kan ni ha ett snack med personalen, de måste givetvis kunna förklara vad som gjorde att de valde att anmäla 

• Carambolan

Som ovanstående skriver: de är skyldiga att anmäla. Det låter ju dessutom inte som att de lagt någon som helst värdering i sin anmälan utan bara rakt upp och ner meddelat vad barnet sagt. Ni är gissningsvis inte varken den första eller den sista familjen på förskolan som drabbas. Var glad att er förskolepersonal tar barnens säkerhet på allvar!

• Anonym (Ledsen)

Jo fast värderingen ligger ju i att de ansåg det möjligtvis vara rimligt att jag skulle sparka och slå min man och dessutom inför mitt barn.

Om de måste anmäla allt som sägs så gör de väl inget annat än anmäler? Borde man inte ta i beaktning hur barnet verkar i övrigt? Om detta har sagts fler ggr?

• Saraaersoet

Jag jobbar på förskola och man har som sagt en anmälningsplikt. Men vi som jobbar, iaf ordinarie eller vi med "kött" på benen i vårt yrke vet också att barn är barn. Barn kan reflektera och vrida och vända på precis vad som helst. I vissa fall far barn illa hemma eller andra i familjen. Det är bra att man är vaksam som personal. Men om du vet hur bra ni har det hemma så var glad och stolt över det! Ni som föräldrar ska bli bemötta på förskolan precis som innan anmälan annars kan jag tycka att personalen är fruktansvärt oprofessionell.

Be strong!

• Anonym (Ledsen)

Tack Saraaersoet. Jag respekterar anmälningsplikten men tycker det är skrämmande att man här mer slängt iväg en bara för att ha ryggen fri och knappt bemödat sig diskutera det med kollegor närmare mitt barn. Man borde ändå förstå hur hårt detta känns som anklagelse. Jag kan inte tänka mig något mer vedervärdigt än att skada mitt barn. Att de nu bara ser rakt igenom oss, inegn frågar hur vi mår och ingen vill berätta vilka som vet, vad exakt vårt barn sa, till vilka och i vilket sammanhang. Känner sådan vanmakt och ångest över att gå till förskolan.

• Saraaersoet

Jag förstår dig och känner med dig. Hoppas verkligen det löser sig på bästa sätt för dig och din familj.

Styrkekram!

• Anonym (mamma)

Hej Ts.

Tänkte bara berätta att du faktiskt har rätt att se hela orosanmälan som socialtjänsten fått in. Är det från en förskola så är den i skriftligt format så det är inga problem att ge den till dig.

Ring bara upp den socialsekreteraren ni pratat med och säg att ni vill ta del av den här anmälan. 

Det kan ju trotts allt vara bra för er att veta. Förskolepersonalen är ju trotts allt de som tar hand om ert barn under dagarna och kan ni inte känna förtroende för dem så blir ju läget väldigt svårt med att ha kvar ert barn hos dem.

Det låter i mina öron väldigt märkligt det du beskriver, att erat barn är lyckligt glatt och stabilt på fsk och helt plötsligt så anmäler de en lösryckt kommentar som barnet sagt en gång.

I värsta fall kan det ju vara fsk chefen som vill få tyst på ditt "tjat" om mindre fsk grupper?

Hur som så tycker jag att ni begär att få ut orosanmälan i sin helhet så att ni vet sedan och kan avgöra vad som blir bäst för er familj därefter.

• Harmonika

Snälla maila mig! Jag har varit med om nästan exakt samma sak ! Vill helst inte ta det i tråden

Mamma i 40-årsåldern

Svar på tråden Orosanmälan från förskola