• Anonym (pp)

som man misstänkt

Här är en artikel om forskning på vårdnadstvister. Eftersom jag tidigare här på forumet läst flera olika trådar där män  hävdat att de har sämre chans att vinna än kvinnorna, vad gäller umgänge osv och att "många kvinnor hittar på och smutskastar" är nu här svart på vitt att det sällan är så, men att även vårt domstolsväsen tydligen utgår från att det kan vara så och därför ibland dömer märkligt. Nu handlar artikeln om fall där det kan ha ingått misshandel och liknande, det handlar inte om vanliga, schyssta trevliga föräldrar (men de hamnar ju sällan i vårdnadstvister på det sättet)

Oavsett är det intressant att det forskas på området och för barnens skulle kanske domstolarna skulle ta och följa de lagar vi faktiskt har, nämligen att det är barnets rätt till föräldern och inget annat som ska styra. 

www.expressen.se/nyheter/manga-domda-man-far-fortsatta-traffa-barnen/ 

(för att förtydliga så ingen blir arg och tycker jag rackar ner på män, det gör jag inte, jag utgick från vad denna artikel handlar om)

• Svar på tråden som man misstänkt
  • Anonym (Fia)

Det står att mamman i de allra flesta fall får vårdnaden men att pappan får umgänge (vilket väl kan innebära allt ifrån varannan vecka till ett par timmars övervakat umgänge i månaden?). Och resten av artikeln handlar om hur rapportskrivaren tycker att detta är fruktansvärt. Jag undrar vad som gör henne mer kvalificerad än nämndemännen att avgöra vad som är rätt och fel i de olika rättsfallen.

• Anonym (...)

Det skulle vara intressant att läsa originalartikeln och inte bara en intervju (gjord av Expressen!) med författaren.

I det här fallet handlar det om fall där mannen faktiskt har en dom på sig, och då kan man ju självklart utesluta att det handlar om smutskastning (smutskastning innebär ju per definition att den anklagade personen är oskyldig, och därför inte blir dömd i slutändan).. Smutskastning i form av anmälningar som inte leder till dom, kan ändå påverkar utfallet av vårdnads-/boendetvisten. 

I min sambos fall gick man på mammans linje, att pappan riskerade vara en otrygg boendeförälder eftersom det fanns en pågående polisutredning om honom (en anmälan som mamman hade gjort tre veckor innan de skulle ses i domstolen). 
    Några veckor efter att domslutet kom (och mamman vann boendet) avskrevs ärendet hos polisen och min sambo ansågs inte ha misshandlat sitt barn. Men då var det ju för sent.

Det här tror jag förekommer i många vårdnads-och boendetvister, smutskastning från både mammans och pappans sida. Men det finns nog ingen statistik på hur ofta det sker, eftersom dessa polisutredningar ju läggs ner.

Svar på tråden som man misstänkt