• Dciti

Förälder till ett icke hörande barn

Hej!
    Mitt namn är Elin Lövgren och jag läser nu mitt sista  år på Härnösands Gymnasium, humanistisk linje. Jag har under 2,5 års tid bland annat hunnit läsa teckenspråk steg 1-3 och har nyligen påbörjat steg 4 . Det är nu dags för mig att genomföra mitt gymnasiearbete som behandlar kognitiv och språklig utveckling från födseln till 24 månader hos icke hörande.

Jag riktar mig nu till er hörande såväl som icke hörande föräldrar med icke hörande barn som skulle vilja delta i min undersökning och besvara min enkät. Resultatet av denna undersökningsenkät kommer att vara till underlag för mitt gymnasiearbete ?Tyst verklighet?, en studie som behandlar ett icke hörande barns språkliga och kognitiva utveckling under sina första 24 månader i livet.

Enkäten består av två delar, första delen består av inledande frågor till undersökningen och den andra delen består av frågor som gäller det icke hörande barnets utveckling från födseln till 24 månader. Alla frågor bortsett från de två sista på ?DEL II? har svarsalternativen ?Stämmer inte alls?, ?Stämmer till viss del?, ?Stämmer helt? och ?Vet ej? och är alla obligatoriska.

Är du förälder till ett icke hörande barn och är intresserad av att delta i enkätundersökningen så hojta till så skickar jag iväg länken i ett PM!

OBS! Det bästa är om barnet är fyllda två år för att det ska bli så lätt som möjligt för er föräldrar att genomföra undersökningen. Men det går också bra om barnet är äldre, men ju närmre två år desto lättare blir det för er att kunna svara på frågorna då de kräver att minnet fortfarande är färskt från spädbarnstiden.

En av frågorna l enkäten lyder; ?I vilket skede och stadie i livet diagnostiserades ert barn som dövt??, frågan går enbart att svara med siffror, svara därför i månader.

Svar på tråden Förälder till ett icke hörande barn