Svårnattad 20-månaders - fler som har/haft samma problem?
Har en 20-månaders son som sen födseln varit krånglig med sömnen. Första 9 mån somnade han sällan före midnatt och vaknade sen minst en gång i timmen. Även dagtid sov han bara korta stunder. Fram till 18 månader har han varit väldigt lättväckt, men nu sover han djupt när han väl somnat. Nattsömnen har sakta blivit bättre, ca 1/3 av nätterna nu sover han hela nätter. Så det går åt rätt håll, men däremot nattningarna kommer vi aldrig nån vart med. Vi måste fortfarande bära och kämpa varje kväll, i bästa fall (sällan) tar det 30 min och i sämsta fall (oftare) tar det 3 timmar eller mer. Vanligast är att det tar 1-2 timmar innan han somnar från att vi är klara med alla kvällsrutiner som pyjamas, tandborstning, säga gonatt till lillasyster (som sover mycket bättre). Då bär vi förstås inte konstant utan vi försöker, väntar lite, försöker igen, väntar lite osv.
Några av problemen är:
1. Han har ingen tid då han alltid blir trött, trots att vi länge varit väldigt strikta med övriga mat- och sovtider. Ibland somnar han 19, ibland 22:30.
2. Det är svårt att avgöra hur trött han är. Inga tydliga signaler. Ibland verkar han pigg men somnar 30 min senare, ibland verkar han vråltrött men ändå vaken 4 timmar till.
3. Trots att han är trött så vill han inte sova. Han kämpar emot in i det sista. En del kvällar rivs och bits han, eller skriker och bankar. Andra kvällar är han lugn och snäll men vill/kan bara inte somna.
Det här är så frustrerande. Dels äter det upp kvällarna, då man egentligen velat få lite vuxentid. Dels är det omöjligt för en att natta båda ensam (lillasyster är 6 mån och nattas lättare men är lättväckt och vaknar alltid flera ggr på kvällarna av storebrors oväsen). Vi har provat det mesta och insett att det nog bara är tålamod som gäller - när han blir äldre blir det nog bättre. Dagtid är han en hur mysig, glad och snäll kille som helst.
Jag blir så avundsjuk på alla som har mysiga nattningar där man ligger bredvid barnet och läser en saga eller bara klappar och håller om och barnet somnar inom 10 min. Likaså de som kan säga gonatt och gå ut och barnet somnar själv. Det låter så fantastiskt!
Är det fler med samma problem? Eller som har haft problem som till slut löst sig? Vill gärna höra era stories.. så man kan peppa och tipsa varandra.