• Maramina

Tovig katt=vanskött katt?

Ett stall som jag rider på har en korthårig katt som är tovig och har rinnande ögon och det gör mig lite orolig. Katten är jättemysig och så och hästarna i stallet känns det som om de har bra hand om varför det känns lite konstigt varför de då skulle vansköta stallkatten. Men samtidigt så känns det för mig främmande med en tovig katt som dessutom har rinnande ögon. Är min oro befogad eller inte? Och vad kan jag göra för katten om oron är befogad?

• Svar på tråden Tovig katt=vanskött katt?
  • choklad

Är det en stallkatt som de själva vill ha där? Ger dem den mat? Om man bor på landet, men nära en stad, vet man hur vanligt det är att folk bara dumpar sina katter vid någon gård och katterna flyttar ju då in i stallet/ladugården oavsett om man vill eller inte.

• Maramina
    choklad skrev 2017-02-13 19:03:57 följande:

Är det en stallkatt som de själva vill ha där? Ger dem den mat? Om man bor på landet, men nära en stad, vet man hur vanligt det är att folk bara dumpar sina katter vid någon gård och katterna flyttar ju då in i stallet/ladugården oavsett om man vill eller inte.

Jag vet inte. Jag vet bara att den har funnits där så länge jag besökt stallet, dvs 1,5 år och jag har inte sett någon annan katt där. Spelar det någon roll? Jag menar lider katten av tovorna och ögonen så tycker jag synd om den oavsett om det är en vildkatt eller inte.
  • choklad
    Maramina skrev 2017-02-13 19:10:45 följande:

Jag vet inte. Jag vet bara att den har funnits där så länge jag besökt stallet, dvs 1,5 år och jag har inte sett någon annan katt där. Spelar det någon roll? Jag menar lider katten av tovorna och ögonen så tycker jag synd om den oavsett om det är en vildkatt eller inte.

Absolut är det synd om den men jag tycker det är lite skillnad på om de aktivt vill ha katten där eller inte. Jag skulle nog höra efter med ägarna om katten är deras och om den inte är det höra efter om det är ok att du kontaktar ett katthem som kanske kan ta hand om den. Om den är deras (de ger den mat) så har de ju ett ansvar som du lite snyggt kan påtala. Som sista utväg kan man anmäla det till djurskyddet på länsstyrelsen, men lär ju bli rätt uppenbart att det är du som gjort det.
  • Dexter dot com

Tovor och rinnande ögon är ju inte alls bra sen är det ju inte lämpligt att raka en katt nu när det är kallt men har dom inte rakat katten i somras så har dom ju inte skött katten tidigare heller. Hör med stallägaren om katten varit till veterinär och om dom matar/avmaskar katten ordentligt annars får du helt enkelt kräva att katten får omvårdnad och bryr dom sig inte så tar du kort och skickar in till Länsstyrelsen. Många ser tyvärr stallkatter som något man inte behöver bry sig om så mycket.

• nokitus
    choklad skrev 2017-02-13 19:21:16 följande:

Absolut är det synd om den men jag tycker det är lite skillnad på om de aktivt vill ha katten där eller inte. Jag skulle nog höra efter med ägarna om katten är deras och om den inte är det höra efter om det är ok att du kontaktar ett katthem som kanske kan ta hand om den. Om den är deras (de ger den mat) så har de ju ett ansvar som du lite snyggt kan påtala. Som sista utväg kan man anmäla det till djurskyddet på länsstyrelsen, men lär ju bli rätt uppenbart att det är du som gjort det.

Jag tycker absolut inte att det är skillnad på om dom vill ha katten där eller inte. Antingen vill man inte ha den där, då för man den till ett katthem eller försöker hitta någon som vill ha den, eller så vill man ha den där och då tar man hand om den. Så oavsett vad tycker jag nog att ts kan påpeka lite fint att dom har ett ansvar.
  • choklad
    nokitus skrev 2017-02-14 06:45:16 följande:

Jag tycker absolut inte att det är skillnad på om dom vill ha katten där eller inte. Antingen vill man inte ha den där, då för man den till ett katthem eller försöker hitta någon som vill ha den, eller så vill man ha den där och då tar man hand om den. Så oavsett vad tycker jag nog att ts kan påpeka lite fint att dom har ett ansvar.

Jag håller delvis med, men jag har vänner som "får" nya dumpade katter varje månad vid sin gård. Katthemmen är fulla och tar inte emot fler. Jag tycker inte att man kan tvingas ta hand om en katt som man inte bett om och där de institutioner som vi har inte tar emot dem. Alternativet som återstår är att avliva katterna.
  • nokitus
    choklad skrev 2017-02-14 07:31:08 följande:

Jag håller delvis med, men jag har vänner som "får" nya dumpade katter varje månad vid sin gård. Katthemmen är fulla och tar inte emot fler. Jag tycker inte att man kan tvingas ta hand om en katt som man inte bett om och där de institutioner som vi har inte tar emot dem. Alternativet som återstår är att avliva katterna.

Det är en hemsk verklighet hur katter blir övergivna och illa behandlade. Men katterna kan liksom inte ta ansvar för det själva. Och den som dumpar en katt tar ju absolut inte ansvar för det. Jag har nångång annonserat ut katter som blivit övergivna, dom har alla fått nya hem. Men det är inte alltid det lyckas. Men jag skulle aldrig lämna en uppenbart sjuk katt på min gård att plågas. Hellre då avliva. Men här i nejden kan man föra dom till veterinären också, berätta att det är en övergiven katt, så tar veterinären hand om den. Men det är ju inte överallt man kan göra så heller.jag förstår att det känns surt om det kommer övergivna katter hela tiden.
  • Dexter dot com
    choklad skrev 2017-02-14 07:31:08 följande:
    Hur hårt det än är är det bättre att avliva katterna än att låta dom svälta, gå med mask/fästingar och utan skötsel och kärlek. Hemlösa katter lever ett hårt och plågsamt liv :(
  • choklad
    Dexter dot com skrev 2017-02-15 06:12:12 följande:

Hur hårt det än är är det bättre att avliva katterna än att låta dom svälta, gå med mask/fästingar och utan skötsel och kärlek. Hemlösa katter lever ett hårt och plågsamt liv :(

Det är ju det mina vänner får göra, men tycker det är för jävligt att de ska behöva göra det för att några stadsbor tröttnat på sina katter och bara släpper ut dem vid närmaste gård. Ägarna borde ju vara de som avlivar katterna om de inte kan ha kvar dem och inte kan hitta ett nytt hem åt dem.
Svar på tråden Tovig katt=vanskött katt?