• Ella08

Otroligt mammig 2,5år bara gråter vid förskolelämningar

Hej ska försöka fatta mig kort behöver er hjälp. Jag har tre pojkar en stor en på 2,5år och en på ett år. Min pojke på 2,5år har sedan i december gråtit vid nästan varje lämning på förskolan. Han behöver mer närhet vill sitta hos mig många ggr per dag och blir arg när lillebror kommer då. Nu är jag ensamstående så kan inte dela upp de. Han har alltid älskat att pilla på min mage när han ska sova osv och ibland hålla på brösten. Men nu har de blivit extremt inte bara när han ska sova utan han vill pilla hela tiden när han sitter hos mig. Han kan till och med stoppa ner handen i tröjan när vi är ute bland folk och det vill jag inte och då blir han jätte ledsen. Har tänkt att han behöver den extra närheten så har låtit han sitta och klämma på mage osv som han tkr är mysigt men känns som att ju mer jag låter han göra de ju värre blir de. Han har även kommit in i trots perioden han slåss och sparkad mycket så fort han blir arg och även när han vill leka bara. Gallskriker så fort han inte får som han vill och äter sämre osv. Han pratar inte så mycket än så jag hoppas det kommer igång mer snart tror det blir lite bättre då med.

Men förskolan tycker det är jobbigt och jag tycker det är jobbigt att han blivit så fast vid mig hela tiden. Det är lika när min mamma, syster osv är här mormor har alltid varit stora favoriten men nu är det bara jag som gäller. Någon som har några tips så jag kan hjälpa han att känna sig trygg på förskolan igen?

• Svar på tråden Otroligt mammig 2,5år bara gråter vid förskolelämningar
  • Fia 28

Men sluta låta honom pilla på dej. Han kan sitta i famnen ändå.

• Sammebamm

Något som har fungerat väldigt bra för mig och mitt barn som är i samma ålder var att vi tillsammans bestämde en rutin för hur man säger hejdå. Mitt barn fick fundera ut vad h*n tycker blir ett bra sätt att säga hejdå på och så gör vi bara det och ingenting annat vid lämning, varje gång.

Så istället för ett ledset och oroligt barn vid lämning (både hemma och på förskolan) så är vår rutin att säga ordet "hejdå" och kasta slängpussar till varandra. H*n är glad genom hela proceduren och det slipper bli osäkert och oroligt vid lämningarna eftersom vi båda vet exakt vad som kommer hända.

Metoden ovan fick jag tips om att prova av en utav pedagogerna på förskolan. Jag bokade nämligen in ett möte med alla fröknar på mitt barns avdelning för att prata om hur vi skulle göra för att underlätta lämningarna. Det var det bästa jag gjort och nu är alla pedagoger införstådda i vår lämningsrutin och hjälper till att påminna både mig och barnet om hur vi säger hejdå de dagar jag glömmer när jag är stressad iväg till jobbet eftersom morgonen hemma varit kaos som den blir ibland med barn :P

• Ella08

Han har inte börjat prata så mycket än så funkar inte att fråga hur vi ska göra. Vi har provat de mesta känns det som. Det som funkar bäst är när jag lämnar säger hejdå och går direkt så får dom klä av. Men det är långt ifrån alltid dom har möjlighet till de. Nu går han 8-12 varje dag men är tänkt att när lillebror börjar atypiska gå efter samma schema tre dagar i veckan och nio till två så att det inte blir så hoppigt varje dag iom att lillebror fick plats på annan förskola och måste då lämna på tre olika ställen

• Sammebamm
    Ella08 skrev 2017-02-14 07:13:34 följande:

Han har inte börjat prata så mycket än så funkar inte att fråga hur vi ska göra. Vi har provat de mesta känns det som. Det som funkar bäst är när jag lämnar säger hejdå och går direkt så får dom klä av. Men det är långt ifrån alltid dom har möjlighet till de. Nu går han 8-12 varje dag men är tänkt att när lillebror börjar atypiska gå efter samma schema tre dagar i veckan och nio till två så att det inte blir så hoppigt varje dag iom att lillebror fick plats på annan förskola och måste då lämna på tre olika ställen

Svarar han ja och nej på frågor? I så fall skulle du kunna föreslå ett par olika scenarion och fråga vad han tycker låter bäst? I vilket fall kan du förbereda honom innan på vad som kommer hända genom att redan dagen innan och sedan också på morgonen berätta att han ska gå till dagis och hur det kommer gå till när ni kommer dit och hur ni säger hejdå. På det sättet är han förberedd och blir trygg i vetskapen om hur lämningen kommer gå till.

Att det fungerar bäst när du kan lämna till en pedagog tyder på att det blir enklare för honom när det blir ett tydligt avsked utan tvekan och frågetecken och det slipper ni om ni redan innan har en bild av hur lämningen kommer gå till.

Sen upprepar jag verkligen mitt andra tips om att boka in ett möte med pedagogerna på din sons avdelning för att ni tillsammans kan hitta en metod som fungerar för er alla vid lämningarna.
  • nernu

Han signalerar ett behov av mer närhet. Möt upp det så mycket du kan. Låt honom vara liten tills han inte behöver det mer.

• Dixie
    Ella08 skrev 2017-02-14 07:13:34 följande:

Är du hemma med lillebror? Måste du lämna - låter ju som storebror har behov att vara nära dig.....
Svar på tråden Otroligt mammig 2,5år bara gråter vid förskolelämningar