• stiletto

Får era barn cykla på vintern?

Är lite oense med min man. Våran dotter är fem år och lärde sig cykla utan stödhjul under senhösten. Han har vid några tillfällen låtit henne cykla till förskolan och vi har det ganska isigt på cykelbanorna. Senast idag fick hon cykla fick jag höra och då saltades bilvägarna här imorse. Jag tycker det är rätt omdömeslöst av min man och förstår inte riktigt hur han tänker. Han tycker inte det är någon fara. Inte ens mellanstadieungarna cyklar här under vintern.

Vad tycker ni? Är jag hönsig?

• Svar på tråden Får era barn cykla på vintern?
  • Det kommer bli bra

Mina får det inte. Jag byter själv till dubbdäck på cykeln när jag kö på vintern (och det gör ju många vuxna cyklister). Jag läste någonstans att singelolyckor på cykel pga av halka är de vanligaste cykelolyckorna där cyklister skadas allvarligt. Men det kanske finns dubbdäck i barncykel-storlek?

• gahadas

Mina ungar får (och måste ibland). Tycker det bara är bra om de ramlar och slår sig lite ibland.

Cyklade själv till skolan året om, oavsett om det var snö och 25 minus eller inte. 3,5km enkel resa. Lite 

• Monchichier

Behöver du fråga är svaret ja.

Och med största sannolikhet cyklar inte mellanstadiebarnen till skolan på vintern för att de tycker att det är för kallt, och inte för att de inte får.

• FuckGoggleAskMe

Det är farligt att cykla när det är isigt för alla. Är man tonåring fixar man det lätt, men mindre barn skulle jag inte skicka ut på cykel då. Men, det finns undantag, en del barn klarar det säkert. Fast inte min son i alla fall! Han är 10.

• Monchichier

Det är farligt att cykla på grus också. Typ farligare än att cykla på is vid den här tiden på året. Förbjuder man barn att cykla på sandade isfria vägar? Skulle inte tro det va.

• Vickan I

Vår sjuåring cyklar, men han har dubbdäck som pappa så det går bra. Är det riktig isgata, så som det kan bli enstaka perioder/dagar ibland så hoppar vi över cykeln.

• stiletto

Våran har alltså precis lärt sig och cyklar typ det fortaste hon kan för då håller hon balansen bättre. Det är väl det jag reagerar på mest.

• Carambolan

Beror på väglag. Här är cykelvägarna isfria nu och då ser jag inga problem med att de cyklar. Men så fort det är det minta halt låter vi cyklarna stå.

• cosinus

Betydligt bättre att cykla omkull i full vintermundering än med shorts och t-shirt så eg ser jag inget stort problem om det bara är halkan. Ramlar barnet mycket lär det sig att vara mer försiktigt.

Mina cyklar dock inte på vintern, inte för halkan men för att det blir fullständigt livsfarligt bakom gigantiska snöhögar som gör att sikten i korsningarna blir helt obefintlig. Bor i norr och nu är det snöhögar på drygt 2 meter i varje hörn av villakvarteret.

• Spaceman

Skolan/förskolan kan ha regler när det gäller cykel till skolan. Jag minns att vi inte fick cykla till skolan i lågstadiet. (Är 81a) Men jag gjorde det ändå. Ställde cykeln utanför och gick till klassrummet.

Svar på tråden Får era barn cykla på vintern?